בעקבות ירידה בשווי נכסיה - גזית גלוב תבצע הפחתת ערך חשבונאית בסך 590 מיליון שקל ברבעון השלישי

ההפחתה נובעת מירידה בשווי ההוגן של נכסי חברת הנדל"ן ומירידת ערכה של אטריום האוסטרית שנרכשה במארס האחרון ; כתוצאה מכך, ההון העצמי יישחק ב-12.5% תוך רבעון

יישום תקני ה-IFRS ומשבר הנדל"ן מכים במלוא העוצמה בגזית גלוב , חברת הנדל"ן המניב שבשליטת חיים כצמן ודורי סגל. החברה הודיעה היום כי היא צפויה לרשום בדוחות הרבעון השלישי של השנה מחיקות בהיקף של 590 מיליון שקל. המחיקות נובעות משני גורמים: ראשית, גזית גלוב תבצע הפחתת שווי של 340 מיליון שקל בגין ירידת ערך של נכסים. עוד היא מדווחת על הפחתה של 250 מיליון שקל בגין השקעתה בחברת אטריום האוסטרית (לשעבר מיינל).

למרות, שלגזית גלוב יש לא מעט פעילות בארה"ב, אשר נחשבת לנפגעת המרכזית ממשבר הנדל"ן, הרי שעיקר ירידת הערך בנכסים של החברה האם באירופה. ירידת הערך גם נובעת בעקבות העלייה בריבית ההיוון (Cap Rate). כזכור, גם סיטיקון, החברה הבת (%40) הפינית של גזית גלוב, דיווחה בחודש שעבר על הפסד נקי של 59.3 מיליון אירו ברבעון השלישי, בין השאר בעקבות הפחתת שווי בסך 71 מיליון אירו.

מיכאל בר חיים, מנכ"ל גזית גלוב, ניסה לרכך את ההודעה ואמר היום ל"גלובס" כי "שווי הנכסים בעולם ירד, אך תזרים המזומנים של החברות שלנו יציב, והוא אפילו עלה. אין לנו השפעה על מחיר הנכסים, זה לא בשליטתנו, אך האסטרטגיה שלנו היא העלאת דמי השכירות על ידי השבחת נכסים וניהול פרואקטיבי. מה שקובע זה תזרים המזומנים ולא הערכות שווי", עוד הוסיף בר חיים, וציין: "לא חגגנו כשרשמנו עליות ערך, ואנחנו לא באבל עכשיו".

הפחתת הערך הנוספת שתבצע גזית גלוב קשורה כאמור לעסקת הענק לרכישת השליטה בחברת הנדל"ן המניב האוסטרית אטריום, בשיתוף עם CPI, זרוע הנדל"ן של סיטיבנק. נזכיר כי לאטריום 160 מרכזי קניות מעוגני סופרמרקטים ב-11 מדינות במרכז ובמזרח אירופה, 1.6 מיליון מ"ר המיועדים להשכרה של נכסים בפיתוח ופיתוח מחדש, וכן עשר קרקעות לפיתוח עתידי ו-34 נכסים בפיתוח ופיתוח מחדש.

מניית אטריום (סימול: ATR) נסחרת בבורסה בווינה במחיר של 2.9 אירו, הנמוך בכ-72% ממחיר השיא שנקבע בשנה האחרונה. ההשקעה של גזית גלוב בחברה בוצעה בשתי דרכים: רכישת אג"ח לא סחירות בהיקף של 500 מיליון אירו, בריבית של 10.75% ובמחיר המרה של 9 אירו למניה, והנפקת זכויות לבעלי המניות בהיקף של 300 מיליון אירו לפי 7 אירו למניה. נציין כי כיום מחיר המניה עומד על כ-3 אירו.

ההשקעה המשותפת מסתכמת בשלב הראשון ב-800 מיליון אירו, אך בנוסף קיימת אופציה לרכישה נוספת של מניות בהיקף 200 מיליון אירו במחיר של 7 אירו למניה.

למרות שהעסקה נראית כיום בדיעבד כיקרה מאוד, בגזית גלוב מסתכלים לטווח הארוך ומבקשים למקד את תשומת הלב בביצועי החברה ולא במחיר המניה. "אטריום מתגלה כאוצר", מצהיר בר חיים. "היא יושבת על הר מזומנים של 1.4 מיליארד אירו".

הפחתת הערך על ההשקעה באטריום נובעת מתקני ה-IFRS החדשים, לפיהם יש להתאים את מחיר האג"ח להמרה למחיר המניה בבורסה, וכאן מדובר בפער של כ-68%. ובכלל, בגזית גלוב מנסים להעביר מסר כי מדובר בעניינים חשבונאיים שאין להם כל קשר עם ביצועי החברה. בהודעת גזית לבורסה נמסר, כי "הנהלת החברה סבורה כי בכפוף ובנוסף לדוחותיה הכספיים, הנתונים אודות רווח מפעילות שוטפת - FFO (נתון המייצג תוצאות תפעוליות, א.ש) ותזרים מזומנים מפעילות שוטפת, נותנים תמונה טובה יותר של תוצאות הפעילות של החברה".

"הנכסים הם אמצעי הייצור, ושווים לא משנה את היקף הייצור והמוצר, שהוא גביית שכר דירה מסוחרים וקמעונאים שמשרתים צרכים בסיסים יומיומיים", מסביר בר חיים.

גזית גלוב נקטה תמיד גישה שקופה כלפי שוק ההון, ולמרות הכותרת השלילית הנהלתה ראויה לציון על כך שהתוצאות משקפות את מחירי השוק. זאת, בניגוד לחברות נדל"ן גדולות ומכובדות שמחירי הנכסים שלהן באנגליה, ארה"ב ואירופה ירדו בעשרות אחוזים, אך הן לא ביצעו ירידות ערך כמתחייב.