איש לא יוותר על הנדל"ן שלו

נוותר על רכב, על חופשה, אפילו על חגיגת בר-מצווה לילד - אבל לא על קורת-גג

המכירות בוול מארט עולות

וול-מארט , הרשת הקמעונאית הגדולה בארה"ב, דיווחה בשבוע שעבר שרווחיה טיפסו ברבעון החולף ב-10% וההכנסות עלו ב-7.5%. גם ההכנסות מחנויות עלו בשיעור דומה, כלומר נטרול ההכנסות שנבעו מפתיחת חנויות וול-מארט חדשות, גדלו ברבעון האחרון ב-3.3%.

המכירות במקדונלד'ס עולות

גם מקדונלד'ס , סמל אמריקני אחר, הודיעה בימים האחרונים כי מכירותיה באוקטובר, אחד החודשים הכלכליים השחורים ביותר, עלו ב-8.2%. ההכנסות מחנויות זהות בארה"ב עלו ב-5.3%, ההכנסות מחנויות זהות באירופה עלו ב-9.8% ובאסיה, אפריקה והמזרח התיכון עלו ההכנסות של יצרנית הקציצות ב-11.5%.

מסתבר שאנשים ממשיכים לחיות

על רקע המפולת ברחבי העולם, צריך להזכיר מדי פעם שיש כאן עדיין אנשים שממשיכים לחיות. אי אפשר להאשים אותנו באופטימיות יתר בשבועות ובחודשים האחרונים, אולם הדרך הכי קלה היא לצבוע את הכול בצבע שחור - המבול יוביל לשיטפון, הגלים יהפכו לצונאמי והמשבר יהפוך לקטסטרופה שתחסל כמעט את כל החברות.

אז ניתן להתווכח על הכמות והאיכות שאנשים צריכים לאכול או ללבוש, אבל הנתונים של וול-מארט ומקדונלד'ס מוכיחים בין השאר שגם בתקופות שפל האנשים לא ממיתים עצמם ברעב או בקור. "לא קונים טומי הילפיגר, אז קונים פוקס", הגדיר זאת בשבוע שעבר עמיר בירם, מנכ"ל בריטיש ישראל (בעלת רשת 'קניוני ישראל').

המוצר הבסיסי ביותר

אבל לא מדובר רק על אוכל ובגדים. על רקע כל הכותרות וההמלצות השליליות, שכחנו שגם הנדל"ן מספק לנו את המוצר הכי בסיסי שדרוש לנו כדי לחיות. נוותר על רכב, נוותר על החופשה השנתית, נוותר אפילו על חגיגות הבר מצווה לילד, אבל לא נוותר על קורת גג מעל הראש. לכן, כשיותר מדי אנשים מספידים את ענף הנדל"ן, כאילו באמת ניתן מחר בבוקר לסגור את כל חברות הבנייה, את משרדי התיווך, את התעשיות הנלוות ועוד, כדאי להזכיר להם שאנשים ימשיכו גם בשנים הבאות לצרוך דירות.

גם בשבועות ובחודשים הקרובים, זוגות יתחתנו ועוד ילדים ייוולדו למשפחות צעירות. במדינת ישראל, להבדיל מהרבה מדינות בעולם שבהן המנופים השתוללו בלי הכרה בשנים האחרונות, מספר הדירות מספיק בקושי לכמות התושבים.

טיפה יותר אכיפה נגד הדירות הלא חוקיות (פיצולי דירות, בתים לא חוקיים במגזר החקלאי והערבי ועוד), פחות עזיבה של ישראלים למדינות העולם, שהפכו להרבה פחות אטרקטיביות (רה-לוקיישנים למיניהם או סתם ירידה מהארץ) וחזרה במקביל של אלפי יורדים, יוצרים פה שוק של המוצר הכי בסיסי שאדם צריך כדי לחיות.

אז נכון שאנשים גם מתים פה ושם ומפנים דירות, ולהבדיל סטודנטים וזוגות צעירים לומדים בעל כורחם שאפשר לגור קצת אצל ההורים, אבל הרוב המכריע מחזיק בדירה משלו. בין אם הוא קונה ובין אם הוא שוכר (השאלה הנצחית האם לקנות או לשכור דירה לא תיפתר בעקבות המשבר הנוכחי), עדיין מדובר בעוד לקוח של שוק הדירות.

הפריפריה תנצח

לכן, במקום לשפוך את התינוק עם המים סתם מרוב ייאוש, צריך לבדוק מה בכל זאת צפוי להשתנות בשיקולים ובהעדפות של בעלי הדירות.

אם המחיר בתל אביב מרחיק את החלום לדירה בעיר הגדולה עבור מרבית המשפחות, והוצאות האחזקה של המגדלים אפילו לא מאפשרות לחשוב על דירה שכורה במקום, כדאי לזכור שהקהל הפוטנציאלי יחפש מקומות אחרים בשביל לגור.

הפריפריה, הקרובה והרחוקה, שמציעה סחורה אטרקטיבית וריאלית בהרבה לזוג שמנסה לקנות או לשכור, צריכה דווקא עכשיו לנצל המצב כדי לחזור להיות אופציה אמיתית למשפחות הישראליות.