לאחר שאיבדה מחצית משוויה תוך 3 ימים: הערכות כי סיטיגרופ תזכה לחילוץ מהממשל האמריקני

גם לאחר ההודעה על פיטורי 52 אלף עובדים והגדלת האחזקה של הנסיך הסעודי בן-טלאל, סיטי היא החמישית בגודלה במגזר הפיננסים ; דויטשה בנק: "עתודות הבנק יכסו הפסדים מעורכים של 50 מיליארד ד' "

משקיעים ואנליסטים סבורים כי ממשלת ארה"ב עשויה להתערב על מנת להציל את סיטיגרופ - עד לא מזמן קבוצת הבנקאות הגדולה בעולם. סיטיגרופ, יש לזכור, לא רק שאינה הקבוצה הבנקאית הגדולה בעולם יותר, השבוע אף איבדה את התואר הקבוצה הרביעית בגודלה. ולא זו בלבד; בשבוע שחלף משבר אמון מחק מחצית משווי השוק שלה תוך שלושה ימים בלבד.

המצדדים בהתערבות שכזו מצביעים על היקף הנכסים של סיטי, בסך 2 טריליון דולר, גבוה לאין ערוך מהיקף הנכסים של קבוצת הביטוח הגדולה בעולם, AIG , אותה הציל הממשל מפני פשיטת-רגל. אלו טוענים כי שר האוצר האמריקני היוצא, הנרי פולסון, ויו"ר הפדרל ריזרב, בן ברננקי, יעדיפו להציל את הבנק על מנת להימנע מהתוהו ובבוהו הפיננסי ששרר בוול סטריט לאחר פשיטת הרגל של ליהמן ברדרס בספטמבר, אשר עוררה גלים.

"סיטיגרופ מצויה בקטגרויה של 'גדולה מכדי ליפול' ", טוען מייקל הולנד, יו"ר ומייסד הולנד ושות', בית השקעות מניו-יורק. "קיימת התחייבות מצד הממשל הנוכחי והבא לעשות את אשר יידרש על מנת להציל אותה".

אפשרות העומדת בפני הבנק המרכזי ומשרד האוצר האמריקניים היא ליצור ישות משפטית ייחודית שתרכוש נכסים פיננסיים בעייתיים מסיטיגרופ. ה'פד' כבר הקים קרנות כאלו, למשל "הסדר מימון ניירות-ערך מסחריים" (אגרות חוב קונצרניות קצרות-טווח, א"ו), כדי לספק למערכת הפיננסית נזילות. במקרה הזה, העמיד משרד האוצר 50 מיליארד דולר לטובת הקרן - מעין כיסוי ביטוחי ראשוני מפני הפסדי הון לבנק המרכזי.

הזרמה שכזו מאפשרת לבנק עתודות הכספים האמריקני למנף את הכסף ממשרד האוצר כדי לגייס אשראי למימון רכישת הכסים בהיקף הגבוה פי כמה מונים מהיקף הזרמת ההון הראשונית של משרד האוצר. מינוף שכזה, יצוין, מעיק פחות על התקציב האמריקני.

בינתיים, הבכירים בסיטיגרופ סבורים שלקבוצה הפיננסית די הון ונזילות על מנת לצאת מהמשבר, אולם שערה הצונח של המניה מצביע אחרת ומערער את בטחונם של נושי סיטיגרופ, לקוחותיה וסוכנויות דירוג האשראי הבינלאומיות. ואם השיר הזה נשמע לכם מוכר, זה רק בגלל שהמנגינה הזו נוגנה כבר פעם אחת ולא לפני זמן רב - עיינו ערך ליהמן ברדרס. חמישה ימים בלבד לפני פשיטת הרגל המתוקשרת, ריצ'ארד פולד המנכ"ל עוד הבטיח קבל עם ועדה כי מצב בנק ההשקעות איתן. ואם לא די בכך, הרי שבר סטרנס היה שם קודם.

ואם בליהמן ברדרס עסקינן, אזי ג'ייסון גולדברג, פעם מועסק בליהמן והיום אנליסט בחטיבת שוקי-ההון של הבנק הבריטי ברקליס בניו-יורק, ציין בסקירתו אתמול (ו') כי "השוק עשוי לרמז על התערבות רגולטורית כלשהיא". והוא מנמק: "במקרים קודמים בהם הממשלה התערבה, בעלי המניות לא תוגמלו כהלכה".

אתמול (ו') אמר ויקראם פנדיט, מנכ"ל סיטיגרופ, לעובדי הקבוצה כי אין בכוונתו לפצל אותה, בניסיון להעניק ביטחון לעובדי סיטיגרופ על רקע צניחת המנייה. בשיחת ועידה סגורה לציבור הרחב, אמרו פנדיט וגארי קריטנדן, סמנכ"ל הכספים, כי אין בכוונתם להיפטר מיחידת המסחר בניירות ערך סמית'-בארני, כך מדווחת סוכנות הידיעות "בלומברג". עד כה, לקוחות עסקיים של הקבוצה טרם פדו את הפקדונות הבנקאיים שלהם, מציינים מקורבים לסיטיגרופ ל"בלומברג" שסירבו להזדהות.

אנקדוטה מעניינת היא מסע הפרסום בו תצא הקבוצה החל ממחר בשווקים המרכזיים בעולם בהם היא פעילה; "מספקים יציבות" ו"מעניקים ביטחון לעתיד", הם רק חלק מהסלוגנים בהם ייעשה שימוש. "עכשיו, יותר מתמיד - תוכלו להרגיש בטוחים שהסיטי שלכם לעולם לא ישנה", מתחברים הסלוגנים לסיסמא המזוהה עם הקבוצה מזה כעשור.

טרם משבר ה-Sub-Prime, בסוף 2006, עמד שווי-השוק הכולל של סיטיגרופ על 274 מיליארד דולר, לעומת 20.54 מיליארד דולר בלבד עם נעילת המסחר אמש בבורסה בניו-יורק, פחות מעשירית מהשווי ההוא, השקול לצניחה של 92.5% בשווי הבורסאי של המניה בתקופה שחלפה. כעת, הבנק האזורי US בנקורפ ממיניאפוליס גדול יותר מהקבוצה הפיננסית.

בין המאמצים של סיטי להימנע מגורל דומה לזה ליהמן ברדרס, ניתן למנות רק השבוע את ההודעה על הכוונה לפטר של 52 אלף עובדים ברחבי העולם. בנוסף, הודיע ביום חמישי הנסיך הסעודי אלווליד בן-טלאל כי הוא מתכנן להגדיל את האחזקה הנוכחית שלו בסיטיגרופ ל-5%. ועדיין, כידוע, המשקיעים בורחים מהמניה כמו עכברים מספינה טובעת, מחשש שהפסדי הקבוצה בשנה שחלפה יצטברו ל-20 מיליארד דולר.

סיטיגרופ זכתה לעירוי הון בסך 25 מיליארד דולר ממשרד האוצר האמריקנית במסגרת תוכנית ה-TARP, "תוכנית השחרור מנכסים בעייתיים" (Troubled Asset Relief Program) הלא היא "תוכנית החילוץ" שסכומה הכולל 700 מיליארד דולר. כעת, יחס הלימות ההון של סיטיגרופ משקף הון עודף של 50 מיליארד דולר מעל היחס המזערי הנדרש על-ידי הרשויות כדי שישמש כרית לריפוד הפסדים ולהגן על המפקידים.

האנליסט מייק מאיו מדויטשה בנק הגרמני ציין אתמול כי כי עתודות הבנק ממקורותיו העצמיים (25 מיליארד דולר) בשילוב עם מקורות נוספים "יספקו כדי לכסות הפסדים מעורכים מצרפיים של 50 מיליארד דולר בגין הלוואות". מאיו מדרג את מניית סיטיגרופ בהמלצת "החזק" במחיר יעד של 9 דולר, מחיר הגבוה פי 2.39 משער הנעילה אתמול.

סיטיגרופסיטיגרופ