הבורסה בת"א: המעו"ף איבד 6.6% וננעל מתחת ל-600 נק'; מדד הבנקים צנח 8.5% והחברה לישראל נפלה ב-13.9%

גלובס tv הבנקים חשופים ב-500-600 מיליון דולר לסיטי ; ההסתדרות הכריזה על סכסוך עבודה במשק ; מתגבשת חבילת סיוע לשוק ההון הישראלי ; כי"ל צנחה 9.5% מתחת ל-20 שקל ; וריפון עלתה ב-12.4% ; טבע איבדה 3.3% ; מניית בנק הפועלים ירדה ב-7.9%, דיסקונט 6.1% ולאומי נפלה 9.7%

המסחר בבורסה בת"א ננעל בירידות שערים חדות, בהובלת מדד הבנקים שאיבד מערכו 8.5%, כשמניית הבנק הגדול בישראל, בנק לאומי, נפלה ב-9.7% על רקע החששות מהחשיפה של מערכת הבנקאות הישראלית לסיטיגרופ.

מדד המעו"ף איבד מערכו 6.6% בסיום וירד מתחת ל-600 נקודות, רמה בה הוא לא היה מאז דצמבר 2004. את הירידות במדד המעו"ף הובילה החברה לישראל שצנחה 13.9%, ובין הבולטות בירידה היתה כי"ל שאיבדה 9.5%. בכיוון השני תיקנה בחדות את ירידות השבוע שעבר, מניית וריפון שזינקה ב-12.4%.

במהלך סוף השבוע רבו הדיווחים הנוגעים לסיוע לשוק ההון המקומי - אם, כמה וכאשר. על פי הדיווחים האחרונים מביניהם, האוצר, בנק ישראל ורשות ניירות-ערך מצויים בשלבי סיום של גיבוש חבילת הסיוע לשוק ההון, אשר תכלול גם רשת ביטחון מצומצמת לאזרחים הקרובים לפרישה.

כפי שפורסם באתר "גלובס", אין מדובר בצעד בודד, אלא בחבילת צעדים שאמורים ביחד לתת זריקת עידוד מוראלית למשקיעים בשוק הישראלי ולהפחית את הפאניקה. בתוך כך, ההסתדרות הכריזה על סכסוך עבודה במשק. עופר עיני אמר הבוקר בראיון לגלי צה"ל כי "משרד האוצר הפך את כספי החוסכים לכספי הימורים".

ואם במשבר עסקינן, הרי שהבוקר פרסם המוסד לביטוח לאומי פירסם את דו"ח העוני מ-2007, שאין בו זכר למשבר, למיתון ולגל הפיטורים. הדו"ח נתפס כבלתי רלוונטי לאור סימני המשבר הכלכלי, ומראה יציבות ואף ירידה קלה: שיעור העוני ב-2007 עמד על 19.9% לעומת 20% ב-2006, ושיעור הנפשות החיות במשפחות עניות עמד על 24.5% לעומת 23.8% בשנת 2006.

נציין כי בעוד שבוע מהיום תגיעה עונת הדו"חות לרבעון השלישי לסיומה ורבות מן החברות יחשפו בפני המשקיעים את קורותיהן במהלך אחת התקופות הקשה שידע שוק ההון מעולם. בין היתר ירכזו עניין דו"חות הבנקים - על רקע ההפרשות לחובות מסופקים בגין אשראי למגזר העסקי והחשיפה למוסדות הפיננסים הכושלים מעבר לים - האחרון מביניהם הוא סיטיגרופ.

אפרופו בנקים, גליה מאור אמרה היום כי "2009 תהיה שנת מיתון של ממש עם עלייה משמעותית בשיעור האבטלה, בקשיים כלכליים של משקי הבית ובהיקפי פשיטות הרגל של חברות". לדברי מנכ"לית בנק לאומי, "זהו משבר פיננסי אדיר מימדים המתפתח והופך למשבר כלכלי ריאלי גלובלי, בעוצמה שלא נחוותה כבר עשרות רבות של שנים" וגם "נהירה לכולנו חשיבותו של שיעור חיסכון גבוה, ועל המדינה לעודד חיסכון ארוך טווח". כן הוסיפה נאור, כי "עם מדיניות כלכלית נכונה, העלייה באבטלה לא תהיה כה חדה".

מחר צפוי לפרסם בנק ישראל את החלטת הריבית, ובשוק מעריכים כי הנגיד פישר יבצע הפחתה נוספת בשיעור של 0.25%, וזאת לאחר שבתוך פחות מחודשיים ירדה הריבית במשק ב-1.25% לרמת שפל של 3% במונחים שנתיים. זאת לאחר שבנק ישראל הוריד ביום ה' את תחזית הצמיחה בשיעור חד ל-1.5% לעומת תחזית קודמת שעמדה על צמיחה שנתית בשיעור של 2.7%.

מדד המעו"ף סיים בצניחה של 6.6% ; מדד ת"א-100 איבד שיעור דומה ; מדד תל-טק 15 ירד ב-5.8% ; מדד נדל"ן 15 איבד 5.3% ; מדד ת"א-בנקים צנח ב-8.5% ; מדד מניות היתר 50 איבד 2.6% ; מדד התל-בונד 20 סיים בעלייה של 1.2% ; מדד התל-בונד 40 הוסיף 3.7% ; ומדד התל-בונד 60 התחזק ב-2.2%

מניות בכותרות

כלל תעשיות מקבוצת אי.די.בי. אשר מחזיקה ב-38% ממניותיה של נייר חדרה הודיעה היום לבורסה כי היא נמצאת במגעים עם דסק"ש לרכישת חלקה בחברה העומד על 21% מהחברה.

חברת הנפט והדלק הגדולה בישראל, פז נפט , פירסמה את דו"חותיה לרבעון השלישי של 2008. החברה רשמה ברבעון השלישי גידול של כ-37% בהכנסות שהסתכמו ב-4.925 מיליארד שקל. בשורה התחתונה, הרווח הנקי של החברה עלה ברבעון השלישי ב-9.9% והסתכם בכ-230 מיליון שקל. הרווח הנקי למניה עלה ל-22.56 שקל למניה לעומת 20.46 שקל למניה ברבעון המקביל.

מניות הבנקים פועלים , לאומי ודיסקונט הגיבו בירידות חדות לפרסום חשיפתם לסיטי שמוערך בכ-500-600 מיליון דולר. כמו כן ישנן הערכות כי חשיפתן של ארבע החברות הגדולות המנהלות את תעודות הסל ב-2.5 מיליארד שקל. מדיווחי עבר של מנהלי תעודות הסל לבורסה עולה כי כל ארבעת המנהלים הגדולים היו חשופים בשלהי ספטמבר לסיטיבנק בשיעור הגבוה מ-10% מהיקף הנכסים.

במסחר היום בלטה לשלילה מניית כי"ל שצפויה לפרסם דו"חות חזקים ביום ג' הקרוב, אך עלולה להוריד את תחזיותיה לעתיד על רקע הירידה החדה במחירי הסחורות החקלאיות והביקושים העולמיים לאשלג.

מניית אפריקה ישראל עלתה למרות אזהרת הרווח שפרסמה ביום ה' לפיה החברה צופה הפסד של 1.7-2 מיליארד שקל ברבעון השלישי. ההפסד הצפוי נובע מירידת ערך שווי נכסי הנדל"ן שבבעלות הקבוצה שבשליטת לב לבייב בארה"ב, במזרח אירופה וברוסיה. באותה הזדמנות פרסמה גם אפריקה נכסים , החברה הבת, אזהרת רווח לפיה היא צופה הפסד של 105-125 מיליון שקל.

המשקיעים במניית טבע הגיבו להתקדמות בעסקת באר לאחר שביום ו' באסיפת בעלי מניות של באר הצביעו בעד אישור ביצוע העסקה. החברות מקוות להשלים את העסקה ולמזג את פעילותן עד לסיום השנה הקרובה.

מניית וריפון שצללה ביום חמישי ב-50% בעקבות אזהרת רווח שפירסמה, רשמה תיקון חד במחירה.

גיוון ריכזה עניין לאחר שהחברה קיבלה את אישור משרד הבריאות הצרפתי לכיסוי ביטוח רפואי לגלולת ה-PillCam. נציין כי עיכוב האישור הרגולטורי בצרפת הוביל את גיוון להנמיך ב-6% את תחזית ההכנסות השנתית ולחתוך בשליש את תחזית הרווח.

להערכת גאון השקעות מניית דלק רכב נסחרת בדיסקאונט של 53% . בגאון בית השקעות ערכו הערכת שווי, לפיה שוויה הכלכלי של דלק רכב עומד על 3.224 מיליארד שקל, המשקפים למניה מחיר יעד של 36 שקל. בבית ההשקעות הותירו את המלצתם על "תשואת יתר".

חברת חנן מור הודיעה על רכישת קרקע בנס ציונה מנכסים ובנין שבשליטת איש העסקים נוחי דנקנר תמורת 28.1 מיליון שקל. עלות הפרוייקט הכוללת תסתכם בכ-156.5 מיליון שקל והרווח הצפוי יסתכם לסך של 24.32 מיליון שקל. חנן מור: "אין ספק שלמרות ההאטה בקצב רכישת הדירות בתקופה הנוכחית, בתוך שנה המחירים יאמירו באופן משמעותי".

בחברת שופרסל מתחילים ליישם את ההנחייה של נוחי דנקנר: מקצצים 5%-10% משכר ההנהלה ודרג הביניים. בשלב זה הוחלט כי שכר הדרג הנמוך לא ייפגע. בשופרסל שוקדים בימים אלה על הכנת התקציב לשנת 2009, תוך הערכה פסימית יותר לגבי אפשרות הצמיחה במכירות.

[לפורטל הפיננסי][לאתר המעו"ף]