למרות תיקון התקלה במחשבי הבנק: הבנקטים של בנק הפועלים חסומים למשיכת מזומנים

מנכ"ל בנק הפועלים צבי זיו במכתב ללקוחות הבנק: "אני מתנצל על הקשיים בקבלת שירותים; ניתן פטור מלא מעמלות על הפעולות אתמול והיום" ; בבנק הפועלים טענו הבוקר כי התקלה במחשבי הבנק תוקנה במהלך הלילה, וכי המערכת תעלה במלואה במהלך היום

במכתב הפונה ללקוחות בנק הפועלים לגבי התקלה שאירעה אתמול במחשבי הבנק כותב היום (ב') צבי זיו, מנכ"ל בנק הפועלים: "במהלך עיבוד הנתונים אתמול לפנות בוקר, התגלתה תקלה נדירה במערכת ההפעלה של המחשב המרכזי. מייד עם גילוי התקלה נרתמו עובדי הבנק ומומחי IBM לעבודה מאומצת, מסביב לשעון, במטרה להחזיר את מערכות התפעול לפעולה תקינה בהקדם האפשרי ולהבטיח כי כל לקוח יקבל מענה לצרכיו במהירות האפשרית ולשביעות רצונו המלאה".

זיו הוסיף: "התקלה תוקנה במהלך הלילה והמערכת תעלה במלואה במהלך היום". זיו הודה לכל העובדים על תרומתם ולצוותי IBM ברחבי העולם על עבודתם המאומצת לפתרון התקלה. בהמשך הוא פנה ללקוחות הבנק: "בשם הנהלת בנק הפועלים, אני מתנצל על הקשיים בקבלת שירותים בנקאיים שונים שבהם נתקלו לקוחות הבנק. הנהלת בנק הפועלים החליטה להעניק לכל הלקוחות שביצעו פעולות במהלך ימי העסקים 24-23 בנובמבר 2008, פטור מלא מעמלות על פעולות אלו".

לפי מידע שהגיע לידי "גלובס", יתרות החשבונות בבנק מעודכנות ליום העסקים שהסתיים ביום חמישי ב-18:30, כאשר אתמול עבדו בבנק ללא מערכת מחשוב (ולפיכך, ללא יתרה) כלל. נציין, כי התקלה נגעה לכלל הבנקים המקבלים שירותי מחשוב מהבנק, לרבות בנק יהב, בנק מסד ובנק אוצר החייל - על אף שהבעלות עליהם כבר אינה בידי פועלים. בנוסף, התקלה נוגעת גם לחטיבת המשכנתאות של פועלים, משכן. יצוין, כי הבנק לא קיבל אישור מבנק ישראל על הפסקת פעילות בנקאית.

על אף הדיווח של בנק הפועלים כי התקלה תוקנה, למערכת אתר "גלובס" ממשיכות לזרום תלונות על שיבושים בפעילות הבנק, לרבות היעדר גישה לחשבון באמצעות "פועלים באינטרנט" וקשיים בביצוע משיכת כספים לעומת הפקדתם. נכון לעכשיו, לקוחות הבנק לא יכולים לבצע משיכות כספים מהבנק, אלא הפקדות בלבד. לקוחות המבקשים למשוך מזומנים באמצעות כרטיסם הבנקאי במכשירי בנק-קט של קבוצת הפועלים, מופנים למשיכה בסניפי בנקים זרים.

להלן לשון ההודעה המפנה לסניפים אחרים: "התקלה במחשב הבנק אותרה ותוקנה. המערכת תעלה במלואה במהלך היום. אנו ממשיכים לתת שירות בכל הארץ תחת המגבלה הקיימת: משיכת מזומן - ניתן למשוך מזומן עד 1,000 ש"ח בכרטיסים בנקאיים במכשירי בנקט של הבנקים האחרים. לקבלת מידע וביצוע פעולות בני"ע ולהפקדת מזומן - באפשרותך לפנות לפועלים בטלפון 2407*, או לסניפך. להפקדת מזומן - אנא פנה לסניפך. הפקדת שיקים, תשלומי שוברים והעברות בין חשבונות - ניתן לבצע בתיבת שירות".

לשאלת "גלובס" האם ההפנייה למשיכה באמצעות מכשירי בנקים זרים כוללת לקוחות להם כרטיסים ללא תקרת משיכה יומית (כרטיסי בנק-קט יתרת זכות, כרטיסים לצעירים או כרטיסי חיוב מיידי מסוג "דייקרט"), מסרה דוברת הבנק כי על לקוחות כאלו לפנות לסניפם. ל"גלובס" נודע, כי הפעילות בסניף מבוצעת לפי שיקול דעתו של מנהל הסניף, כאשר המכשירים האוטומטיים חסומים.

יצוין, כי הערכות שונות קושרות את התקלה במחשב המרכזי של הבנק למערכת הגיבוי של פועלים, לרבות האפשרות כי בבנק החליטו להפסיק ההתקשרות עם חברת גיבוי מסוימת. פגיעה אפשרית, עשויה לנבוע מהשלכות של סליקת ממסרים כמו המחאות או הרשאות לחיוב חשבון ("הוראות-קבע"), שכן, בהיעדר יתרה מעודכנת, הכיבוד של חיובים כאלו אינו ודאי; חיובים כאלו שיוצרים או מגדילים יתרת חובה עשויים להיתקל בבעיה מצד בעלי החשבונות לבצע פעולות כדי להקטין את יתר החובה, או לכל הפחות להקטין את זמינות ערוצי הפעילות (אינטרנט, מוקד טלפוני) בהם הם יכולים לפעול לשם כך.

טרם התקבלה תשובה מהבנק האם הפטור מעמלות בגין פעולות שבוצעו היום ואתמול כולל זיכוי יחסי בגין היומיים הללו עמלות מתמשכות שהגבייה בגינן היא חודשית או רבעונית, למשל דמי ניהול חשבון עו"ש, דמי משמרת ניירות-ערך ודמי הקצאת אשראי.

לאחר שאתמול סניפי בנק הפועלים פעלו ברציפות עד 17:30, הסניפים היום פתוחים אחה"צ, כרגיל.

האם ניסיתם למשוך כסף היום בבנקט של בנק הפועלים? דווחו לנו כאן