מזלו הטוב של סטנלי פישר

איפה היה אלמלא הסכים ב-2005 לעזוב הכל ולבוא לישראל, ראו מה קרה לפרנקל

לפני שלוש וחצי שנים, כשסטנלי פישר עלה לארץ ומונה לנגיד בנק ישראל, רבים הרימו גבה. פישר, אז בן 62, ארז את מזוודותיו, אמר שלום ל"תפוח הגדול", עזב משרה מכובדת וחבילת שכר מפנקת בענק הפיננסי סיטיגרופ , ועלה על מטוס לישראל. הכול מתוך מטרה אחת ויחידה - לעמוד בראש הבנק המרכזי בארץ - "כאב ראש" לא קטן ומהלך שלא בטוח שהרבה אחרים במקומו היו מבצעים.

שלוש שנים עברו, הגאות בשוקי ההון בעולם הפכה לשפל, סיטי ודומיו הפכו למנועים שמאחורי משבר האשראי העולמי (סיטי אף הניח את אבן הפינה למשבר כבר ביולי אשתקד), והמהלך הקרייריסטי של פישר מצטייר כאחד המוצלחים ביותר, גם אם מקורו במזל נטו.

בין פברואר 2002 ועד אפריל 2005 כיהן פישר כסגן יו"ר סיטי, שנסחר כיום לפי שווי של 21 מיליארד דולר, ירידה של 87% מתחילת השנה. פישר היה אחראי במסגרת תפקידו על פעילות הבנק במגזר הציבורי, שימש כיו"ר ועדת הבנק לסיכונים מדיניים וגם כנשיא סיטי אינטרנשיונל.

מדחי אל דחי

בימים אלו, כשסיטי מידרדר מדחי אל דחי, פישר יכול להשמיע אנחת רווחה. הבעיות של המשק הישראלי, גדולות ככל שיהיו, אינן משתוות לצרות הנוכחיות של הענק הפיננסי.

להבדיל מהנגיד פישר, מי שעדיין מכהן במשרה מכובדת באחד מתאגידי הענק האמריקניים שקרסו במשבר הנוכחי הוא יעקב פרנקל, ששימש כנגיד בנק ישראל בשנים 1991-1999. פרנקל מכהן כיום כסגן יו"ר לאסטרטגיות כלכליות עולמיות בתאגיד הביטוח AIG , שהולאם לאחרונה בידי הממשל האמריקני.