העד המרכזי נגד הירשזון בפרשת המעילה בהע"ל: "החלטנו לקחת לעצמנו שי לחגים"

את הדברים אמר עובדיה כהן, לשעבר ראש אגף הכספים בהע"ל, שהודה בגניבת 10 מיליון שקל ונדון ל-56 חודשי מאסר בהסדר טיעון ; אמציה בונר, שהיה חשב בעמותת ניל"י, הודה היום בהסדר טיעון בגניבת 3 מיליון שקל

החבל שנכרך סביב צווארו של שר האוצר לשעבר, אברהם הירשזון, ממשיך להתהדק: אמציה בונר, חשב עמותת ניל"י המסונפת להסתדרות העובדים הלאומית (הע"ל), הודה היום (ג') במסגרת הסדר טיעון בגניבת 3 מיליון שקל מהעמותה.

בונר הודה בעבירות של גניבה, הלבנת הון, מירמה והפרת אמונים בתאגיד, רישום כוזב במסמכי תאגיד, זיוף ושימוש במסמך מזויף. לפי הסדר הטיעון, התביעה תבקש להטיל על בונר 4 שנות מאסר והוא ישיב את הכסף שגנב ונמצא בחשבונות הבנק שלו. סניגורו, עו"ד איתן מעוז, יבקש להקל בעונשו נוכח גילו (70) והשבת כספי הגניבה.

עד כה הגיעו להסדר טיעון 4 מבין 7 הנאשמים בפרשה, בה מואשם הירשזון בגניבת 2-2.5 מיליון שקל מהע"ל, בעת שעמד בראשה בשנים 1998-2005. על הסדר חתמו עובדיה כהן, לשעבר מנכ"ל הע"ל ויו"ר ניל"י, הנחשב לעד המרכזי נגד הירשזון; אחיו דוד כהן, ששימש שליח בהע"ל; ורונית גרטי, שהיתה מנהלת הכספים בהע"ל.

לפי ההערכות, הירשזון, יצחק רוסו (שהיה מנכ"ל הע"ל) וציון כהן (שהיה מנכ"ל קרן הפנסיה ה.ע.ל) לא יחתמו על הסדר טיעון.

כספים לחג

במקביל, נמשך היום משפטו של הירשזון. עובדיה כהן, העד המרכזי בפרשה, אמר בעדותו כי לא ידוע לו על קשר בין הכספים שקיבל הירשזון במזומן לבין הסדר הפרישה שלו עם הע"ל. בכך סתר למעשה את גירסתו של הירשזון, שטען בתשובתו לאישום כי הכספים ניתנו לו על חשבון זכאותו לתנאי פרישה מהע"ל.

כזכור - כהן, ששימש כראש אגף הכספים בהסתדרות העובדים הלאומית וכיו"ר עמותת ניל"י, נדון לפני כשבועיים ל-56 חודשי מאסר בפועל, במסגרת הסדר טיעון שנחתם עמו, לאחר שהודה כי גנב מקופת ההסתדרות הלאומית 10 מיליון שקל.

כהן העיד היום כי בכירי הע"ל, ובהם הירשזון והוא עצמו, נהגו לקבל 2,000-3,000 דולר לפני כל נסיעה לחו"ל. "הירשזון היה מצלצל אליי או לגדעון בן-צור ז"ל, אומר שהוא נוסע בעוד יומיים-שלושה ושהוא צריך הוצאות". עוד אמר כי הירשזון נהג לקבל מזומנים מידי חודש בסכומים של 20 עד 25 אלף שקל, וכי נאמר לו שזה "עבור הוצאות, כמו משכורת".

כהן סיפר כי בכירי הע"ל - והוא והירשזון ביניהם - החליטו לקחת כספים לחג במזומן "לפי מצב הקופה", וזאת משום ש"לא קיבלנו משכורת 13 ולא קיבלנו תוספת משכורת לבכירים".

"כיוון שלא קיבלנו תוספת שכר, החלטנו - בתור בכירי ההסתדרות - שמגיע לנו שי לחגים", העיד כהן, "לפני כל מועד היינו יושבים ומחליטים כמה כסף נקבל הפעם - ולוקחים אותו מהקופה".

רק בנקודה אחת תמך כהן בגירסתו של הירשזון. כהן סיפר כי יצחק רוסו אמר לו: "אם זה יגיע לחקירת משטרה, עדיף לכולנו אם נפיל את זה על הירשזון". לדבריו, גם אחיו ציון כהן העביר לו מסר דומה. זו הפעם הראשונה שבה עד מרכזי תומך בגרסתו של הירשזון, שכזכור הכחיש במשטרה את קבלת הכספים (בניגוד לתשובתו לאישום, בה הודה בקבלתם). הירשזון הסביר את גירסתו במשטרה בכך שחשש שהשותפים לפרשת המעילה יפלילו אותו בסיפור.