האם המשבר הכלכלי ישפיע על הנכונות להגביר המאבק בהתחממות הגלובלית?

מפגש של נציגים מ-190 מדינות, שייערך בפולין בשבוע הבא, ינסה לבחון זאת ; עבור מדינות רבות, בחירתו של אובמה היא סיבה לאופטימיות

המשבר הכלכלי בוחן את נכונותו של העולם להגביר את המאמצים שהוא משקיע במלחמה בהתחממות הגלובלית, אך בחירתו של אובמה עשויה להקל על המצב. ב-1 עד ה-12 בדצמבר יתקיים מפגש של 8,000 נציגים מ-190 מדינות סביב סוגייה זו.

במפגש, שייערך בפוזנאן שבפולין, צפויים המשתתפים לבחון את ההתקדמות שנעשתה עד כה במאמץ בן השנתיים לנסח אמנה סביבתית חדשה עד תום 2009. זאת, מאחר שתוקפה של אמנת קיוטו יפוג ב-2012.

עד כה, מדינות רבות הבטיחו להיאבק בהתחממות הגלובלית למרות החששות ממיתון חריף, אך רק מעטות מהן מיישמות הפחתות רציניות בפליטת גזי חממה, על אף אזהרתו של האו"ם כי אם אלו לא יתבצעו, הרי שתופעות, דוגמת גלי חום, בצורות ועליית מפלסי הימים - אינן מן הנמנע.

"אני מצפה שלמשבר הכלכלי תהיה השפעה", אמר לרויטרס ראש מזכירות שינויי מזג האוויר באו"ם. "בנוסף, כמחירי הנפט נמוכים, אין תמריצים להשקיע באנרגיה חלופית".

עבור מדינות רבות, בחירתו של אובמה היא סיבה לאופטימיות, היות שרבות מבנות הברית של ארה"ב מאשימות את בוש שעשה מעט מדי בכדי להתרחק מדלקים פוסיליים ולקדם אנרגיה אלטרנטיבית. סין וארה"ב הן המדינות שפולטות גזי חממה ברמות הגבוהות ביותר.

אובמה הבטיח שכנשיא, הוא יעסוק במשנה מרץ בדיונים בסוגיית השינוי האקלימי והוא מתכנן חבילת תמריצים גדולה שמטרתה לשקם את הכלכלה, כולל משרות "ירוקות". אובמה הבטיח כי עד 2020, פליטת של גזי חממה בארה"ב תופחת ותשוב לרמתה ב-1990 ועד 2050 - אל מתחת לרמה זו.

האו"ם מציין כי להמנע מההשפעות הגרועות ביותר של השינוי האקלימי, יעלה פחות מ-0.12% מהתמ"ג הגלובלי.