התרנגול השחור

באיטליה אזורי יין רבים, אך אם תבקשו מאדם מן הישוב לציין שם של יין איטלקי אחד, התשובה תהיה קיאנטי

קיאנטי הוא שמו של אזור שהיה לב ייצור היין באיטליה, במחוז טוסקנה, כבר במאה ה-14. בשנת 1716 נתחם המקום בצו ממשלתי כאזור לייצור יין הקיאנטי, ו"השאיל" את שמו ליין האדום, המיוצר בעיקר מענבי סנג'ובזה. שבעה תת-אזורים של ייצור קיאנטי קיימים במחוז, הנחשב ביניהם הוא "קלאסיקו", המתהדר בסמל התרנגול השחור.

בשנת 1872 רקח הברון ריקאסולי את נוסחת קיאנטי, שכללה בסיס של ערבוב ענבי סנג'ובזה, הזן המקומי, עם זן הקאניולו, ואף זנים לבנים, טרביאנו ומלבזיה, המגיעים רק מאזור קיאנטי.

במאה ה-20 ידע האזור ייצור המוני, ולא תמיד איכותי, עם הקיאנטי בבקבוקי הקש, שהפכו לפופולריים בשל מחירם הנמוך והבקבוקים הרומנטיים שהפכו לנושאי נרות.

הידרדרות מעמד יינות הקיאנטי הובילה בשנות ה-70 לייצור יינות ה"סופר טוסקן", שהופקו מזנים כמו קברנה סוביניון, מרלו וקברנה פרנק. יינות אלה החזירו לאזור את תהילתו, ומהפכת איכות זו הובילה בשנות ה-80 למהפכת איכות גם ביינות הקיאנטי המסורתיים.

בימים אלה הגיעו לארץ יינות קיאנטי של חברת פיצ'יני, המציעה יינות במחירים שווים לכל נפש.

היסטוריית היין של פיצ'יני החלה בשנת 1882. אנגוליו פיצ'יני, המייסד ובן למשפחה טוסקנית ותיקה, ייצר את הקיאנטי הראשון שלו על טהרת ענבי סנג'ובזה והיה מחלוצי פיתוח יין הקיאנטי. בנו, מריו, הרחיב את העסק באמצעות הפצת היין לכל רחבי איטליה והנחת תשתית ייצוא היין אל מחוץ לגבולותיה. פרנג'לו פיצ'יני, בן הדור השלישי, מיסד את הייצוא, והרחיב את ייצור היין גם לאחוזות מחוץ לקיאנטי. הדור הרביעי, מריו ואחותו מרטינה, המשיכו להרחיב את הייצוא לעוד מחוזות בעולם והקימו עוד אחוזות יין ברחבי איטליה. מריו ומרטינה עשו מהפכה כששברו את המסורת המשפחתית השמרנית, והחלו לייצר תוויות מודרניות יותר כדי לפשט ולקרב את שותה היין הממוצע אל המותג. במקום התווית המסורתית הם השיקו את התווית הכתומה המפורסמת.

יקבי פיצ'יני מייצרים היום 10%-12% מייצור היינות בקיאנטי. זו החברה ה-25 בגודלה מתוך עשרות אלפים, והיא עדיין מנוהלת בתוך המשפחה. יינות פיצ'יני משווקים ל-67 מדינות בעולם - כ-80% מהייצור הולך לייצוא.

המלצת השבוע

Chianti 2006

(Piccini Orange Label)

הולך טוב עם: פיצות ומאכלי עוף קלים.

אירוע מתאים: יין אידיאלי לפיקניק בתחילת החורף.

טמפרטורת הגשה: 18 מעלות.

טרמינולוגיה מקצועית: אופי העיצוב של התווית הכתומה מרמז על מחשבה ותפיסה מודרנית לצד מסורתיות. 100% סנג'ובזה. יין יבש, קליל, רענן ופירותי עם גוף בינוני.

מחיר: 42 שקל.

Piccini Chianti Riserva 2004

הולך טוב עם: פיצות, פסטות, בשרים קלים.

אירוע מתאים: אידיאלי לאירוח יומיומי עם מאכלים איטלקיים.

טמפרטורת הגשה: 18 מעלות.

טרמינולוגיה מקצועית: 100% סנג'ובזה. ניחוחות עדינים של פירות אדומים, אגוזים ותבלינים. בפה הרגשת רוך מאוזנת. יין שולחני נעים וטעים ללא יומרות.

מחיר: 58 שקל.

Piccini Villa al Cortile Brunello di Montalcino 2003

הולך טוב עם: צלי עוף או הודו, עגל צלוי, אוסובוקו, עם פטריות בשרניות או ירקות ממולאים.

אירוע מתאים: כל חובב יין ישמח לקבל את הברונלו, אחד מגדולי היינות של איטליה.

טמפרטורת הגשה: 18-22 מעלות.

טרמינולוגיה מקצועית: 100% סנג'ובזה גרוסו. יין עם ניחוחות עשירים, מורכבים ומעניינים, פרי טרי, תבלינים, פלפל, ליקריש וערמונים קלויים. גוף מלא ועשיר, עוצמה משולבת באלגנטיות קטיפתית עם חמיצות יפה ומאוזנת. יין מצוין וטעים.

מחיר: 220 שקל. *