נדחתה עתירת דלק לביטול מכרז של הרכבת בו זכתה פז

מדובר במכרז לאספקת שמנים ומשחות סיכה לאתרי הרכבת במשך שנתיים, עם אופציה להארכה עד 60 חודשים

הפסד לחברת דלק - בית המשפט המחוזי בת"א דחה היום (ה') את עתירתה של דלק לביטול המכרז של רכבת ישראל, בו זכתה חברת פז, לאספקת שמנים ומשחות סיכה לאתרי הרכבת במשך שנתיים עם אופציה להארכה עד 60 חודשים.

פז זכתה במכרז, שפורסם ב-2007, לאחר שעמדה בקריטריונים שהותוו במכרז והיתה היחידה שצירפה את אישור היצרן ג'נרל מוטורס לשמן מנוע קטרים כנדרש, ומחיריה המוצעים היו נמוכים בכ-32% מהאומדן. במקום השני דורגה סונול (10% מעל האומדן) ובמקום השלישי דורגה דלק (63% מעל האומדן).

דלק, שסיפקה לרכבת בשנים האחרונות את כל מוצרי השמן והסיכה, טענה כי יש לבטל את המכרז, כיוון שנפגעה הזכות לשיוויון בהליכיו. זאת, לדבריה, משום שוועדת המכרזים העליונה הכשירה בדיעבד את שמן הקטרים של פז, שאינו עומד בדרישות אישור היצרן במכרז; ומשום שלא ניתנה לה הזדמנות שיוויונית והוגנת להגיש הצעה לספק לרכבת שמנים במחיר נמוך משמעותית מזה שהציעה.

פז טענה בתגובה כי פעלה כדין, עמדה בכל דרישות המכרז, הגישה את ההצעה הנמוכה ביותר וזכתה בו כדין. לדבריה, ביטול המכרז יגרום לה לנזקים כלכליים כבדים ואינו מידתי וראוי.

השופט דוד רוזן קבע כי לא ניתן לטעון שוועדת המכרזים נקטה אמת מידה לא שווה כלפי המציעים. "אין זה מן המידה, ולאחר שנתקבלו תוצאות המכרז, תבקש דלק לתת פרשנות לתנאי במכרז, הנוגע לאישור היצרן הנדרש, למרות שאי הבהירות נגלתה לה בזמן אמת, והיא לא נקטה בצעד המשפטי המתבקש", קבע. לדבריו, לא הובהר מדוע ראוי לבטל את המכרז ולגרום נזק משמעותי לפז, שפעלה כשורה.