ורק סטנלי פישר שותק

מדוע נמנע המגדלור הכלכלי מלחלוק עם הציבור את דעותיו בנוגע ל"רשת הביטחון"?

ישראל אימצה והכתירה את סטנלי פישר כמבוגר האחראי. עליו אפשר לסמוך שיתנהל היטב לנוכח המשבר העולמי. העם סומך על סטנלי. לא סומך על אחרים. משרד האוצר חבוט, מאשימים אותו בכל דבר שזז ולא זז. שר האוצר רוני בר-און מואשם, כמו כל חבריו הפוליטיקאים - אהוד אולמרט, ציפי לבני, אהוד ברק, בנימין נתניהו, אלי ישי ואחרים - באינטרסים זרים של פריימריז ובחירות. כל מה שהם אומרים נשמע חשוד.

פישר הוא מגדלור כלכלי. הוא יגיד - כולם ישמעו. יש לו הסמכות, הידע, האמינות והמעמד הציבורי הבכיר ביותר לקבוע ולהתוות את דעת הקהל. פישר יכול לגבור על האינטרסים הרעשניים של אנשי השוק והפוליטיקאים.

רק שיש נושא קריטי ביותר שפישר לא מדבר עליו; הוא גם אסר על כל אנשי בנק ישראל לדבר עליו: רשת הביטחון. האם סטנלי פישר בעד או נגד פריסת רשת ביטחון?

האם פריסת רשת ביטחון היום טובה למשק או רעה למשק? טוב ליהודים או רע ליהודים? אם לא, תקום ותגיד. אם כן, איזו רשת ביטחון? זו של עופר עיני? זו של בר-און? אחרת?

האם העובדה שישראל תהיה המדינה הראשונה בעולם שפורסת רשת ביטחון לפנסיה - תגרום להזנקה חסרת אחריות של החוב הלאומי (500 מיליארד שקל ועוד 400 מיליארד בגין פנסיה תקציבית)? האם צעד כזה יוביל לחשדנות עולמית כלפי ישראל והפיכתה לכלכלה מוקצית כמו ארגנטינה?

האם ללא רשת ביטחון אכן יגיעו גמלאים לפת לחם בגלל התשואות השליליות של מסלולי הפנסיה? או שבאמת, כמו שאומר האוצר, מדובר בדור שרוב רובו כבר צבר פנסיה תקציבית או פנסיה ותיקה, וקופות הגמל הן רק תוספת נאה?

רק פישר יכול לקבוע עמדה שקולה שתתקבל בכבוד והערכה. אבל סטנלי פישר, משום מה, לא עונה.