נלחמים בצפיפות בקווים: רכבת ישראל תצא במכרז לרכישת קרונות וקטרים בהיקף של כמיליארד שקל

כך גילה מנכ"ל הרכבת, חקי הראל, בכנס של משרד התחבורה ; לעומת זאת, הראל אמר כי בשנת 2009 לא מתוכננות להיפתח תחנות רכבת חדשות

רכבת ישראל נערכת לרכש נוסף של ציוד על רקע הגידול במספר הנוסעים, כך גילה מנכ"ל הרכבת, יצחק (חקי) הראל, בכנס אישור התוכניות של משרד התחבורה לשנת 2009.

דירקטוריון רכבת ישראל, בראשות היו"ר יעקב אפרתי, אישר את בקשת הנהלת החברה לצאת במכרז נוסף לרכישת ציוד נייד, שיכלול מערך של 11 רכבות "דאבל-דק" ו-14 קטרים, זאת במסגרת תוכנית ההצטיידות המתוכננת לשנים 2011-2015.

היקפו הכספי של המכרז נאמד בכ-300 מיליון שקל. הראל ציין כי המכרז יכלול אופציה לרכישת קרונות וקטרים נוספים בסכום של עד מיליארד שקל, זאת בכפוף להחלטה לגבי המשך פרויקט חישמול הרכבת וקו הרכבת המהיר לירושלים.

ההחלטה להצטייד דווקא בקרונות דו קומתיים נועדה לתת מענה לצפיפות והעומס בקווי הרכבת בעיקר בשעות העומס, זאת על רקע התחזית לגידול של כ-15% במספר הנוסעים.

הראל ציין בפני שר התחבורה, שאול מופז כי "ההצטיידות בקרונות דאבל דק תאפשר לנו להעלות ולהוריד יותר נוסעים בשעות העומס על בסיס התשתית הקיימת". הוא ציין עוד בכנס כי בשנת 2009 לא מתוכננות להיפתח תחנות רכבת חדשות, זאת בניגוד למגמה בשנים האחרונות.

יצוין כי באחרונה השלימה הרכבת בהצלחה ניסוי של חיבור שני מערכי דאבל-דק באופן שמאפשר לה להגדיל את מספר הנוסעים בקווים. כפי שפורסם ב"גלובס", על רקע העיכוב בקבלת קרונות מסימנס נאלצה רכבת ישראל להחזיר לפעילות רכבות ישנות שיועדו לגריטה. סימנס זכתה בינואר 2006 במכרז ענק לאספקת 86 קרונות חד-קומתיים עם אופציה לאספקת 585 קרונות בהיקף מוערך של כ-4 מיליארד שקל. אספקת הקרונות התעכבה במשך כתשעה חודשים, דבר שהביא לעיכוב של כשנה בהכנסתם לשימוש.

בענף התחבורה מתחו בעבר ביקורת על החלטת הרכבת שלא לרכוש קרונות דו-קומתיים (דאבל דק) נוספים במסגרת המכרז הקודם לאספקת הציוד. החלטת הרכבת כעת רק מחדדת נקודה זו. הראל גילה עוד בכנס כי בשנת 2009 לא מתוכננות להיפתח תחנות רכבת חדשות, זאת בניגוד למגמה בשנים האחרונות, זאת עקב עיכוב במספר פרויקטים.