פתיחה קטלנית לעונת הקניות בארה"ב: 3 אנשים מצאו את מותם ב"יום שישי השחור"

קהל הקונים רמס עובד בסניף וול מארט עם פתיחת החנות, ותקרית ירי סמוך לחנות טויס אר אס הביאה למותם של שניים נוספים ; דיווחים ראשונים: לא נצפתה ירידה בכמות הקונים

הצרכנים האמריקניים, אשר רכסו את ארנקיהם החל מספטמבר האחרון, ניצבו בהמוניהם ביום שישי בבוקר, "יום שישי השחור" שלאחר חג ההודיה, כדי לשים ידיהם על מבצעים ופריטי מתנות הזוכים לביקוש רב. עם זאת, רבים מהם - אשר חוששים ממצבה של הכלכלה הגדולה בעולם - התמקדו במספר מצומצם יותר של מתנות מבדרך כלל. גם המתנות שנבחרו היו על פי רוב יקרות פחות ושימושיות יותר.

בינתיים, ניתן לכנות את תחילתה של עונת הקניות המסורתית, אשר משתרעת מחג ההודיה ועד חג המולד, כ"קטלנית"; שלושה אנשים מצאו את מותם בסניפי וול מארט ו-Toys R' Us ("טויס אר אס").

בסניף רשת השיווק וול מארט ב-Valley Stream, ניו-יורק, עובד זמני נהרג לאחר שקהל של 2,000 קונים שלא ניתן היה לשלוט בו פרץ את דלתות החנות ורמס אותו דקות ספורות לאחר פתיחת החנות ביום שישי הבוקר, כך דיווחה המשטרה. לאחר מותו של העובד בן ה-34, ביקשה המשטרה לפזר את הקהל, אולם ציבור הקונים התלוננו שהם ממתינים לפתיחת החנות מאז יום חמישי בבוקר.

תקרית ירי בתוך סניף רשת חנויות הצעצועים Toys R' Us בפאלם דזרט, קליפורניה, הביאה למותם של שני אנשים נוספים. לפי הודעת הרשת מאתמול בערב, "הבנתנו היא כי המוות נגרם כתוצאה ממריבה בין שני בני-אדם. לכן, יהיה זה שגוי לקשר את האירוע ל'יום שישי השחור' ", לשון הודעת הרשת. מההודעה עלה, כי הרשת עובדת בשיתוף פעולה עם המשטרה המקומית כדי לברר את פרטי המקרה.

באשר לעונת הקניות עצמה, דיווחים ראשוניים מקמעונאיות גדולות כמו רשת בתי הכל-בו מייסי'ס , רשת מוצרי האלקטרוניקה בסט ביי ומפעילי קניונים מלמדים כי הקהלים שהמתינו לפתיחת החנויות היו לכל היותר באותם סדרי גודל של העונה בשנה שעברה. ועם זאת, האנליסטים סבורים כי היקף המכירות ביום שישי השחור לא ידביק את קצב הקניות אשתקד; חששות מפיטורים, קרנות פנסיה מדלדלות ומחנק האשראי חתכו בתקציב הבזבוזים לחגים - אפילו על חשבון הילדים.

"יום שישי השחור", נזכיר, קיבל את שמו כיוון שהפך עבור חנויות רבות להיות היום בו הן עברו במהלך השנה מהפסד (המסומן באדום) לרווח (המסומן בשחור).