ארשאבין, הדור הבא

רוסיה בקושי התאוששה מההצלחות של זניט באופ"א ושל הנבחרת ביורו 2008 והיא כבר מייצרת את הכישרון הבא. קוראים לו אלאן דזגואב, ילד בן 18 שמשחק בצסק"א מוסקבה, ולפי אלכסנדר מוסטבוי "אם הוא ימשיך ככה תוך שנה-שנתיים אף אחד לא יזכור מי זה אנדריי ארשאבין"

זו היתה עונה מאכזבת בסך הכל עבור צסק"א מוסקבה בזירה המקומית. למרות תקציב ענק, הקבוצה שזכתה 3 פעמים באליפות בין 2004 ל-2006, שוב לא הצליחה לזכות בתואר. אבל היא סיימה את העונה עם תקוות לעתיד. היא הבטיחה את המקום השני בליגה ואת ההעפלה לצ'מפיונס ליג בשנה הבאה, והיא אולי הקבוצה הכי מרשימה בגביע אופ"א העונה - עם ניצחונות 3-0 על דפורטיבו לה קורוניה, 3-1 על פיינורד ו-1-2 מול לך פוזנן שהבטיחו את מקומה בין 32 האחרונות במפעל.

אבל דווקא בעונה יחסית מאכזבת בליגה, גילתה צסק"א אולי את השחקן הכי משמעותי שלה בשנים הקרובות. ילד בן 18 בשם אלאן דזגואב. את עונת הבכורה שלו בליגה, סיים דזגואב עם 12 שערים ו-9 בישולים, כשעל הדרך הוא הוסיף עוד ארבעה שערים באופ"א. וכל זה הוא עושה מעמדת הקשר ההתקפי. כוכב צסק"א ונבחרת רוסיה, יורי ז'ירקוב, אמר עליו לאחר שכבש צמד בניצחון החוץ של הקבוצה על זניט סט. פטרסבורג 1-3 מוקדם יותר העונה, כי "מדובר פשוט בשחקן-על".

כשדזגואב נולד, הוריו היגרו מגאורגיה לעיר בסלאן, שממוקמת 15 ק"מ מוולדיקווקאז. בגיל 10 הוא החל להתאמן במחלקת הנוער של אלניה ולאדיקווקאז כשאמו היא זו שדוחפת אותו להיכנס לכדורגל. כשהיה בן 16, גילו אותו באקדמיית פרימורסקי שממומנת כיום על ידי רומן אברמוביץ'.

לא בטוח שההקשר לרומן אברמוביץ' יסתיים רק בעניין האקדמיה. אם עד היום נמנע המיליארדר הרוסי לקחת שחקנים מקומיים לצ'לסי שלו, אולי דזגואב יהיה הבחירה הראשונה שלו. קודם כל, צריך לזכור שאברמוביץ' מסייע בשנים האחרונות לצסק"א במימון השוטף. דזגואב, מצדו, טוען כי הפך לאוהד צ'לסי עוד לפני שהגיע לאקדמיית פרימורסקי, ושהשחקן הנערץ עליו הוא פרנק למפארד.

"דזגואב לא משחק כדורגל בשביל כסף או תהילה", אמר עליו איגור רודקין, אחד מהמאמנים באקדמיה, לעיתון "מוסקבה אקספרס". "הוא עדיין לא חתם על חוזה מקצועני בצסק"א אבל זה לא מטריד אותו, כי כדורגל זה החיים שלו. זה נדיר בכדורגל כיום שניצחון חשוב יותר לשחקן מאשר הכסף, אבל זה בדיוק המצב במקרה שלו".

אחד הדברים שהופכים את הילד ליוצא דופן מלבד היכולת שלו במגרש, הוא החינוך של הוריו שנועד להרחיק אותו מכל פיתוי אפשרי מחוץ לכדורגל. אביו אסר עליו ללמוד נהיגה על מנת למנוע ממנו לקנות רכבים מוציאי עיניים. כתוצאה מכך, דזגואב לוקח כל יום אוטובוס מהדירה אותה הוא משכיר במוסקבה למגרש האימונים של צסק"א. אחרי הצמד שלו מול לה קורוניה הוא הודיע ש"מרוב שאני מתאמן קשה, אפילו אין לי זמן לבלות".

בגיל 18 וחצי בנבחרת רוסיה

חלק גדול מהפרשנים טוענים כי ההצלחה הגדולה של דזגואב היא העובדה שהוא מצליח לייצר כותרות ולהתבלט דווקא בתקופה בה הכדורגל ברוסיה נמצא בתקופת השיא שלו, אחרי הזכייה של זניט בגביע אופ"א וההעפלה לחצי גמר יורו 2008.

את הבכורה שלו בצסק"א הוא ערך בחודש מאי נגד חימקי, וכבש. בחודש שעבר, כשהוא בן 18 ו-116 ימים, עלה מהספסל ורשם בכורה בנבחרת במשחק מול גרמניה. שם זה הסתיים רק בבעיטה לקורה. ההופעה מול גרמניה הפכה אותו לשחקן השדה הכי צעיר בתולדות הנבחרת (חברו לקבוצה, השוער איגור אקינפייב, מחזיק בשיא הכללי כשערך הופעה בגיל 18 ו-20 ימים). כדרכו, אחרי המשחק עם גרמניה הוא היה מאוכזב: "אני לא מאושר מהופעת הבכורה שלי. הייתי מאושר רק אם הבעיטה שלי היתה נכנסת לרשת במקום לפגוע בקורה".

אחרי בצורת של חודש, כבש דזגואב ביום חמישי האחרון מול פוזנן באופ"א. כוכב העבר של הנבחרת, אלכסנדר מוסטובוי, מבסוט מאוד מהטאלנט החדש שצומח במדינה. "עקבתי אחריו מאז הבכורה שלו מול חימקי, וכבר אז הוא התבדל משאר השחקנים על המגרש - הוא חושב אחרת לגמרי מהם", אמר מוסטובוי לאתר הכדורגל הרוסי "צ'מפיונט". "הוא לא מפחד לקחת את הכדור, לעבור שחקנים, לקחת אחריות. אני אוהב שחקנים כאלה".

גם רוסיה אוהבת שחקנים כאלה. היו לה כמה שחקנים קדמיים מוכשרים בשנים האחרונות - איזמאילוב, אלכסנדר קרז'אקוב, דמיטרי סייצ'ב. אף אחד מהם לא סיפק את הסחורה ברמות הגבוהות באמת.

לדזגואב צפויות אותן בעיות שהפריעו לשלושה האלו - בעיקר בתחום הפרפקציוניזם, רצינות יתר וחוסר הסבלנות עם עצמם בליגות מחוץ לאירופה. אבל מוסטובוי, אחד שדווקא הצליח בגדול בליגה הספרדית, לא מוטרד: "יש הרבה כסף בכדורגל הרוסי, אבל אסור לו להסתנוור מזה. הוא חייב לשחק באנגליה או בספרד, כי רק שם שחקנים טובים הופכים לשחקנים גדולים. אם הוא ימשיך להתקדם בקצב הנוכחי, תוך שנה-שנתיים אף אחד בנבחרת לא יזכור מי זה אנדריי ארשאבין".

הירשם לניוזלטר והתראות ספורט