ברוורמן ראש בראש עם שר האוצר בר-און: "לא נקיים הצבעה על תוכנית ההאצה של האוצר; שוחחתי עם אולמרט ועיני - ואתן להם זמן נוסף לגיבוש רשת ביטחון"

ברוורמן: "כולנו ערים לעובדה ש-2009 תהיה שנה קשה למשק. התוכנית הנוכחית לוקה בכך שאינה מציעה פיתרון לפנסיה" ; הודעתו הבלתי צפויה של ברוורמן הביכה את שר האוצר, שלא היה שותף לשיחות בסוף השבוע ונערך לאישור התוכנית הבוקר ; בר-און דרש מחברי הוועדה לקיים הצבעה על התוכנית בניגוד לדעתו של ברוורמן - אך הישיבה פוזרה

פיצוץ הבוקר (א') בוועדת הכספים: בישיבה שהתכנסה לדיון בתוכנית ההאצה של האוצר, הפתיע יו"ר הוועדה, ח"כ אבישי ברוורמן, כשהודיע שהוועדה לא תקיים הצבעה על תוכנית ההאצה. בתום הדיון, שהתפתח לדיון סוער ביותר, פיזר ברוורמן את הישיבה, למרות דרישתו של שר האוצר לקיים את ההצבעה בכל זאת.

"עודכנתי ע"י אולמרט ועיני על התקדמות במו"מ ליצירת רשת ביטחון לקרנות הפנסיה", אמר ברוורמן. "כולנו ערים לעובדה ש-2009 תהיה שנה קשה למשק. התוכנית הנוכחית לוקה בכך שאינה מציעה פתרון לפנסיה. זו תוכנית שאין בה שלוש רגליים. האצת המשק על ידי הרחבת התקציב, תשובה למחנק האשראי ורשת ביטחון, אינה תוכנית חירום מספקת העונה לצרכי המשק. לכן אני מאפשר לראש הממשלה, לשר האוצר וראשי המעסיקים להמשיך במו"מ ולהביא את התוכנית לאישור ועדת הכספים".

שר האוצר בר-און, שהופתע והובך מהודעתו הבלתי צפויה, דרש מחברי הוועדה לקיים את ההצבעה - בניגוד להנחייתו של ברוורמן. בר-און נשאל בישיבה כמה זמן ייקח לגבש רשת ביטחון, ובתגובה תקף את רה"מ אולמרט על התנהלותו בפריסת רשת ביטחון: "המשא ומתן לא מתקיים ממשרד האוצר. לאוצר יש תוכנית שהוצגה לראש הממשלה ולראשי הסיעות. התוכנית מקובלת על בנק ישראל, אך יש חילוקי דעות באשר למועד ההפעלה שלה. לזמן יש חשיבות על כדי להשיק את התוכנית הריאלית ואת התוכנית לשוק ההון. אנו מבקשים להצביע היום. ההצבעה לא תמנע כל דיון עתידי בתוכניות אחרות".

החלטתו של ח"כ ברוורמן עוררה זעם גם בקרב חברי ועדת הכספים. "מלבד הנושא הציבורי, המשק מבקש לקבל גם דבר חלקי שהוא חלק מהדבר הגדול", אמר ח"כ ראובן ריבלין. "גם אם לליכוד יש השגות, חובתנו הציבורית לאשר את מה שיציג האוצר היום, גם אם מדובר בחלק מהתוכנית השלמה והכוללת". ח"כ שי חרמש תקף את ברוורמן ואמר כי הוא חסר אחריות. "שחרר כרגע הודעה שלפחות הטיפול בתשתיות ובמחנק האשראי יטופל, למה אתה מחכה. אם אומרים שהכנסת מנותקת מהעם, זאת ההוכחה לכך".

בישיבה פרצה מהומה: "צריך לתת לראש הממשלה לסיים את המשא ומתן עם המעסיקים וההסתדרות", אמר ברוורמן, ונענה ע"י בר-און: "כולם מלבדך רוצים להעביר את התוכנית היום. אם רה"מ אמר לך שמתקיים מו"מ, הוא כנראה יודע מה הוא אומר. אם הוא מתנהל, ואני לא יודע עם מי הוא מתנהל, אין לי ספק שרה"מ ידאג להביא אותו לוועדת הכספים במהירות האפשרית. אם אתם לא מתכוונים להצביע היום על שתי התוכניות - אני לא רואה טעם להציג כרגע את התוכניות. תצטרכו לקבל החלטה עכשיו".

נשיא התאחדות התעשיינים, שרגא ברוש, אמר: "הדרך של האוצר לא מקובלת עלינו. אנחנו מדברים על סדרי גודל שונים לגמרי". שר האוצר, מצדו, תקף את ברוש: "היית כל הזמן בעד התוכנית הזו, עד שעלה על השולחן הנושא של רשת ביטחון - ואז הפכת את עמדתך". ברוש השיב: "ביקשתי ממך תוכנית, לא הסכמת - אז פנינו לראש הממשלה".

יו"ר ההסתדרות, עופר עיני, תקף את שר האוצר: "הופתעתי לשמוע את שר האוצר אומר 'אם היו דיונים'. שר האוצר מדווח על כל מילימטר. אולי הוא לא מסכים או לא נוח לא, אבל הוא מדווח". שר האוצר סתר את הדברים, ונענה ע"י עיני: "תגיש נגדי תביעת דיבה. יש שני אלמנטים שחייבים להיכלל בתוכנית: אי פיטורים, כי אם יקבלו כסף וימשיכו לפטר לא עשינו שום דבר. לא מספיק מהלך חד סטרי. הדבר השני הוא רשת ביטחון. הגענו כמעט להסכמות עם עקרונות. אפשר לעשות מאמץ להתגייס סביב השעון ולייצר חבילה. אולי שר האוצר יואיל בטובו להתיישר עם המעסיקים וההסתדרות?"

נזכיר כי ביום חמישי נודע כי רה"מ אולמרט, הנחה את האוצר, בנק ישראל והמועצה הלאומית לכלכלה לעבד את התוכנית שהציג האוצר, במיוחד בנוגע לחיסכון הפנסיוני, על מנת להגיע לתוכנית הזוכה להסכמה רחבה.