הרכישות ממשיכות: בנק ישראל מודיע רשמית על הגדלת יתרות המט"ח ל-40-44 מיליארד דולר

מ-24 במארס ועד היום רכש בנק ישראל כ-10 מיליארד דולר וגודל היתרות עומד על כ-37 מיליארד דולר ; בנק ישראל ימשיך בתוכנית הרכישות בקצב של 100 מיליון דולר ביום ; עם פרסום ההודעה משקפות האופציות על הדולר עלייה של 1.5% לשער של 3.98 שקלים

הרכישות ממשיכות: בנק ישראל הודיע (א') באופן רשמי כי הוא ממשיך להפעיל את התוכנית להגדלת יתרות המט"ח שהחלה ב-24 במארס 2008. בכוונת בנק ישראל להשיג יתרות מט"ח ברמה שבין 40-44 מיליארד דולר, אשר על פי העדכון שערך הבנק, זהו גודל היתרות הרצוי.

מה- 24 למארס ועד היום רכש בנק ישראל כ-10 מיליארד דולר וגודל היתרות עומד כיום על כ-37 מיליארד דולר. בנק ישראל מסר כי ימשיך בתוכנית הרכישות בקצב של 100 מיליון דולר ביום.

תוכנית הרכישות תמשך בטווח הזמן שבין 30 ימי מסחר (להשגת יתרה של 40 מיליארד דולר ) ל-70 ימי מסחר (להשגת יתרה של 44 מיליארד דולר) וזאת במידה וקצב הרכישות ימשיך לעמוד על 100 מיליון דולר ביום. נציין כי מאז החלה התוכנית בחודש מארס רשם שערו של הדולר קפיצה של כ-60 אגורות.

עם פרסום ההודעה משקפות האופציות על הדולר עלייה של 1.5% למחיר של 3.98 שקלים לעומת רמה של 3.92 שקלים בה נקבע השער היציג ביום ו' האחרון.

נזכיר כי במארס הודיע בנק ישראל על תוכנית להגדלת יתרות המט"ח של ישראל ב-10 מיליארד דולר במהלך שצפוי היה להימשך שנתיים, כאשר היקף הרכישה היומי המתוכנן היה של 25 מיליון דולר מידי יום. בעת ההיא היה היקף היתרות בבנק ישראל כ-28 מיליארד דולר, וכוונתו של בנק ישראל היתה להגדיל אז את היתרות לסך שבין 35 ל-40 מיליארד דולר. נציין כי באותה העת קרס שערו של הדולר לרמה של 3.4 שקלים והשוק קיבל את הודעת בנק ישראל כניסיון לתמיכה, על אף שבבנק ישראל הקפידו שלא לקרוא למהלך התערבות.

היקף רכישות זה לא היה מספיק ושערו של הדולר המשיך ליפול. הדבר הביא את בנק ישראל להודיע ב-10 ביולי כי יגדיל את היקף רכישות המט"ח ל-100 מיליון דולר ביום ובכך למעשה לקצר ברבע את זמן התוכנית. ההחלטה על פעולה אגרסיבית יותר של רכישות תרמה לעליות שנרשמו מאז ועד היום בשערו של הדולר ביחס לשקל, כאשר בשבוע שעבר ביום ו' נסגר שערו של הדולר לראשונה השנה מעל לרמה של 4 שקלים, רמה ממנה ירד במהלך השבוע האחרון.

בבנק ישראל נזהרים מלקשור באופן ישיר את התוכנית להגדלת יתרות המט"ח של ישראל להתערבות בשער החליפין, ומדגישים כי הארכת התוכנית הינה על רקע תנאי השוק הנוכחיים.

נגיד בנק ישראל יערוך מחר (ב') בבוקר מפגש עם עיתונאים. במפגש יתדרך הנגיד בנוגע להתפתחויות הכלכליות העולמיות והמקומיות ויענה לשאלות.

תגובות להודעה של בנק ישראל על המשך הגדלת יתרות המט"ח:

הראל שי, מנכ"ל קרנות נאמנות בגאון בית השקעות: "ההודעה על התערבות בנק ישראל באמצעות רכישת דולרים בקצב ממוצע של 100 מיליון דולר ביום הייתה משמעותית כאשר יצאה לפני מספר חודשים, אז רמתו הנמוכה של הדולר מול השקל החלה לפגוע ביצוא הישראלי ונראה היה שכיוון הדולר הוא מטה בלבד. לא מן הנמנע שההודעה תרמה להתחזקות הדולר בשעתו. עם זאת, כיום, אין בשורה דרמטית בהודעת בנק ישראל. יש כאן המשך לתהליך רכישות מט"ח שכבר ידוע, ואילו הדולר חזר בינתיים לרמה שקרובה ל- 4 שקלים על רקע גורמים רבים אחרים, ובעיקר לאור החרפת המשבר הפיננסי ונטיית המשקיעים בעולם לחזור למטבע שהוא מטבע הרזרבות העיקרי בעולם".

קרן טננבאום מחברת etrader : שוק המט"ח המקומי מגיב בעליות חדות - הדולר מזנק לאחר הודעתו הרשמית של בנק ישראל כי בכוונתו להגדיל את יעד יתרות המט"ח מ-36-40 מליון דולר ל-40-44 מליון דולר וכי ימשיך ברכישות יומיות בסדר גודל של 100 מליון דולר (היינו המשך רכישות בטווח זמן של בין חודש לשלושה חודשים נוספים).

היום לא מתבצע מסחר ישיר בין הבנקים במט"ח, אולם בבורסה לני"ע בת"א ובמסחר דרך האופציות הדולריות מתקיים מסחר ער. על רקע ההודעה קפץ הדולר מרמה של 3.92 (הרמה בה הסתיים המסחר ביום שישי) לרמה של 3.99 שקלים (עליה של כ-2%). טננבאום מאמינה כי במהלך השלושה חודשים הקרובים לפחות יסחר המטבע האמריקני תוך התחזקות אל מול השקל. רמת ההתנגדות ה"קשיחה" 4.00 שקלים לדולר תחצה כבר בימים הקרובים.

[לאתר המט"ח]