רשת הביטחון סייעה לקרנות הפנסיה: איבדו "רק" 9.9% בממוצע מתחילת השנה

בימים שבהם כולם מדברים על רשת ביטחון, קל לשכוח כי לקרנות הפנסיה כבר יש אחת כזאת, בדמות האג"ח המיועדות ; זה אמנם סייע להן לעומת האפיקים המקבילים, אך לא ממש יכול לנחם את החוסכים

בדומה ליתר הגופים הפנסיונים, גם קרנות הפנסיה לא הביאו באוקטובר בשורות משמחות לעמיתיהן. הקרנות סיימו את החודש עם תשואה נומינלית ברוטו ממוצעת של 5.48%-. גם בראיה ארוכת טווח של 12 החודשים האחרונים, גווניה של התמונה נותרים אדומים, כשהקרנות מציגות בתקופה זו תשואה ממוצעת של 10.86%-.

התשואות הללו מתקבלות למרות שקרנות הפנסיה המקיפות החדשות נהנות מיום היווסדן מרשת ביטחון ממשלתית בדמות האג"ח המיועדות. זהו מרכיב סופר-סולידי שמניב ריבית שנתית ריאלית של 4.86%.

רשת הביטחון הזו, שבימים אלה רבים קוראים להרחבתה כאילו שהיא אינה קיימת כלל, מהווה נכון לסוף אוקטובר כ-34% בממוצע מנכסי הקרנות, והיא זו שמסייעת להן להציג תשואות חלשות משעותית בהשוואה לאפיקים הפנסיונים האחרים: קופות הגמל וביטוחי המנהלים.

כך, מתחילת השנה רשמו קרנות הפנסיה המקיפות החדשות תשואה נומינלית ברוטו מצטברת של 9.9%-, שלמעשה חסכה לעמיתיהם ירידות נוספות של כ-8%. זאת בהתחשב בעובדה שבהשקעות החופשיות שלהן, אלה שאינן מושקעות באג"ח המיועדות, רשמו הקרנות תשואה מצטברת של 17.85%- מינואר עד אוקטובר.

אוקטובר: מקפת בראש

מתחילת המשבר הקרן המובילה היא קרן הפנסיה גילעד החדשה, שנרכשה בתחילת השנה על ידי קבוצת הראל. גילעד, שלאורך שנים נוהלו ההשקעות בה בגישה שמרנית במיוחד, רשמה תשואה מצטברת של 6.55%- מינואר, והיא קרן הפנסיה המצטיינת מבחינת התשואות.

עם זאת, באוקטובר לבדו, השיגה הקרן רק את התשואה השלישית בטיבה מקרב הקרנות הגדולות (שמנהלות מעל מיליארד שקל נכסים), והסתפקה ב-5.5%-.

בקבוצת הראל, שמצטיינת לאורך השנים בניהול השקעותיה, טוענים כי התוצאה הזאת נובעת מכך שלאחרונה הם משנים את הרכב התיק שלהם, כך שיהיה ערוך טוב יותר לא רק לימי השפל הנוכחיים, אלא גם לטווח ארוך יותר - כלומר, לתקופה שבה תגיע ההתאוששות לשווקים.

את התשואה החודשית הטובה ביותר מקרב הקרנות הגדולות מציגה קרן מקפת החדשה, שבבעלות קבוצת מגדל. לאחר שהחלה את השנה עם תשואות נמוכות, רשמה הקרן שיפור ניכר לאחרונה, ואת אוקטובר היא מסיימת עם תשואה של 4.21%-. מתחילת השנה עומדת התשואה המצטברת שלה על 8.2%-, ובכך היא הופכת ליחידה חוץ מגלעד, שרושמת תשואה שלילית חד ספרתית בתקופה הזאת.

במקום השלישי מקרב קרנות הפנסיה המקיפות ניצבת קרן הראל פנסיה שרשמה מתחילת השנה תשואה מצטברת של 10.11%- על סך השקעותיה. מיד אחריה ניצבת קרן הפנסיה מבטחים החדשה שבבעלות מנורה מבטחים, שגם היא רושמת שיפור במיקום היחסי שלה מתחילת השנה. מבטחים החדשה השיגה מתחילת השנה תשואה מצטברת של 10.23%-, כאשר ב-12 החודשים החולפים היא איבדה 11.36% מסך השקעותיה.

את טבלת הקרנות הגדולות סוגרות מיטבית עתודות, שבבעלות כלל ביטוח, עם תשואה מצטברת של11.2%- והרחק מאחוריה, הפניקס פנסיה, עם תשואה מצטברת חלשה של 15.99%-.

הפניקס השיגה בעשרת החודשים הראשונים של השנה תשואה מצטברת של 25.67%- על ההשקעות החופשיות שלה. תשואה הגרועה בכ-8.2% מהתשואה הממוצעת של יתר הקרנות הגדולות במרכיב ההשקעות החופשיות. באוקטובר רשמה הפניקס פנסיה את התשואה החלשה ביותר מקרב הגדולות: 8.74%-.

מתבצרים במזומן

מקרב הקרנות הבינוניות בולטת קרן הפנסיה מנוף, שבבעלות הראל, שכ-43% מנכסיה מוגנים באג"ח מיועדות. מתחילת השנה רשמה הקרן תשואה מצטברת של 7.22%- והיא שנייה רק לגילעד בדירוג התשואות בענף.

אחריה נמצאות בדירוג הקרנות הבינוניות שתי קרנות הפנסיה של קבוצת איילון: קרן מגן זהב וקרן פיסגה, שרשמו מתחילת השנה תשואה מצטברת של 8.42%- ו-8.59%-, בהתאמה, על סך ההשקעות שלהן.

בחלק התחתון של טבלת קרנות הפנסיה הבינוניות ניצבות אקסלנס פנסיה, שרשמה מתחילת השנה תשואה מצטברת של 10.32%- על סך ההשקעות, ותשואה מצטברת של 21.07%- על ההשקעות החופשיות, ויובלים של דש איפקס, שיחד עם הפניקס פנסיה סוגרות את טבלת התשואות. יובלים רשמה מתחילת השנה תשואה של 15.19%-. את הטבלה סוגרת הקרן הקטנה של מיטב שרשמה באוקטובר את התשואה הגרועה ביותר בענף - 9.11%-.

שני מאפיינים נוספים שמורגשים היטב בהרכבי התיקים של הקרנות באוקטובר, הם התלות הכמעט מוחלטת שלהן בשוק המקומי, והנזילות הגבוהה יחסית של חלקן, גם במחיר של אובדן תשואה.

כך, נכון לסוף אוקטובר, כ-89% מנכסי קרנות הפנסיה החדשות - כ-42.5 מיליארד שקל - מושקעים בשוק המקומי, שעל פי המסתמן נמצא בדרכו למיתון. בנוסף, קצת יותר מ-3% מנכסי הקרנות, המהווים כ-1.46 מיליארד שקל, מוחזקים כיום במזומן ושווי מזומן. זאת לעומת שיעור של 2.8% מהתיק בסוף 2007.