מונו כונסים לחברת התכשיטים גולד אנד האני בשל חוב של 53 מיליון שקל לבנק הבינלאומי

החברה טענה כי הבנק טירפד הסכם להעברת הנכסים לקבוצת ריצ'ליין, שבשליטת וורן באפט, הנחשבת לספקית התכשיטים הגדולה בארה"ב

בית המשפט המחוזי בתל-אביב מינה כונסי נכסים קבועים לנכסי החברות גולד אנד האני ולאקי סבן, העוסקות בייצור תכשיטים, וזאת בגין חוב בסך 53 מיליון שקל לבנק הבינלאומי . הכונסים יהיו רו"ח עליזה שרון ועו"ד אמיר ברטוב.

גולד אנד האני היא קבוצת חברות רב-לאומית, המצויה בבעלות יונתן מנדלבאום ומשפחתו, ועוסקת בייצור ושיווק תכשיטי זהב וכסף, המיוצאים תחת המותג "Almond". המפעל בבאר-שבע מעסיק 140 עובדים, שכמה עשרות מהם פוטרו לפני כחודש. התכשיטים מיוצרים שם, מורכבים בתאילנד ומשווקים גם בארה"ב.

הבנק טען, באמצעות עוה"ד עיינה וקסלר ואמיר ברטוב ממשרד ליפא מאיר ושות', כי החברות הודו כי אינן יכולות לפרוע את החוב, ואף סירבו לשתף פעולה או למסור פרטים בנוגע לשווי הנכסים המשועבדים לטובתו. לטענתו, הן אף הסתירו ממנו שהוצא לבקשתן צו הקפאת הליכים בבית משפט פדראלי בניו-יורק.

החברה טענה, באמצעות עו"ד אילן שביט ממשרד חיים צדוק, כי נקלעה לקשיים כלכליים בשל עליית מחירי הזהב וצניחת שער הדולר. לדבריה, הבנק טירפד הסכם להעברת נכסיהן לקבוצת ריצ'ליין, שבשליטת איש העסקים וורן באפט, הנחשבת לספקית התכשיטים הגדולה בארה"ב. הבנק השיב מנגד כי המגעים הוסתרו ממנו, וכי העסקה לא כללה את הסדרת חובות הקבוצה אליו.

השופטת דניה קרת-מאיר קבעה כי כל השיעבודים על נכסי החברה תקפים, וכי התקיימו כמה עילות המאפשרות לבנק להעמיד את מלוא האשראי לפירעון. בין היתר, הצהרת החברה באשר לשווי הבטוחות לא היתה נכונה: היא דיווחה של מלאי זהב בשווי 18.6 מיליון דולר, אך בספירת מלאי התברר כי שוויו כ-9 מיליון דולר בלבד.

קרת-מאיר דחתה את טענת החברה כי אם הבנק היה מאשר את עסקת ריצ'ליין - החוב כלפיו היה מכוסה במלואו. כן נדחתה טענתה כי הבינלאומי מנע ממנה לעבוד עם בנקים אחרים, אחרי שהתברר כי הבנק דווקא דרש ממנה לעבוד עם בנקים אחרים, אך הן לא עשו כן בשל תחושתן ש"הבנקים האחרים לא מבינים בזהב". (פש"ר 2193/08).