במחצית הראשונה של 2008: רשות המסים דחתה כ-15% מבקשות הכופר

מפרסום 77 החלטות הכופר שניתנו במחצית הראשונה של 2008 עולה כי סכומי הכופר המוטלים על עברייני מס נעים בין 20% ל-30% מסכום העבירה ; כופר גבוה במיוחד מוטל על מייצגים - עורכי דין ורואי חשבון

מפרסום 77 החלטות הכופר שניתנו במחצית הראשונה של שנת 2008, עולה כי רשות המסים דחתה כ-15% מבקשות הכופר שהוגשו לה. ועדת הכופר נוטה לדחות את בקשות הכופר במקרים בהם סכום העלמת המס גבוה במיוחד ובמקרים בהם מדובר בעבירות מס חוזרות.

הוועדה נוטה להטיל כופר בגובה 10,000 שקל על זיופי אישורי ניכוי מס במקור; עוד עולה כי סכומי הכופר המוטלים על עברייני מס נעים בין 20% לכ-30% מסכום העבירה, כאשר הוועדה מטילה סכומי כופר גבוהים במיוחד על מייצגים - עורכי דין ורואי חשבון.

כך למשל, על עו"ד מאזור המרכז, שנחשד בעריכת מש"ח (דיווח לרשויות המס על עסקת מקרקעין - ה.מ) כוזב בסכום של כ-30 אלף דולר ב-1999 - הוטל כופר בגובה 100 אלף שקל; על רו"ח מאזור המרכז, שנחשד בהעלמת הכנסות ממכירת נכסי מקרקעין והגשת מש"ח כוזב שלא במסגרת עיסוקו כרו"ח בסכום של כ-145 אלף שקל ב-1998 - הוטל כופר בגובה 100 אלף שקל.

הוועדה מציינת כי בהחלטותיה נשקלים, בין השאר, חומרת העבירה; מידת מעורבותו של החשוד בביצוע העבירה; הרשעות קודמות; תשלומי כופר בעבר; מצב אישי ובני משפחה התלויים בחשוד; העניין הציבורי בהעמדה לדין; הסרת המחדל; האם מדובר בעבירה של מייצג במסגרת מילוי תפקידו; האם מדובר בתחום שיש בו חובת אמון או נאמנות; הצורך בהרתעה באותו ענף; וכן קיום עבירות לפי חוקים אחרים.

החלטות כופר

בין החלטות הכופר שהתקבלו במחצית הראשונה של שנת 2008: כופר בגובה 100 אלף שקל על מנהל בית ספר למשחק באזור המרכז, שנחשד בהעלמת הכנסות בסכום של כ-500 אלף שקל; כופר בגובה 25 אלף שקל על שופט כדורגל מאזור הצפון, שנחשד בהסבת משכורתו ע"ש אדם אחר בסכום כולל של כ-89 אלף שקל.

במקרה אחד הוטל כופר גבוה במיוחד יחסית להיקף העבירה: עוסקת מאזור הדרום, שעיסוקה בייצור כבלי חשמל ובהקמת גדרות ביטחון ונחשדה בניכוי מס תשומות והעלמת עסקאות בשנים 2004-2000 בסכום מס של כ-600 אלף שקל - קיבלה כופר בגובה 300 אלף שקל.

הוועדה דחתה בקשה לכופר שהגיש בעל חברה לאספקת כוח-אדם מאזור הצפון, שנחשד בהשמטת הכנסות בסכום של כ-8.2 מיליון שקל; כך גם במקרה של בעל מעדנייה מאזור המרכז, שנחשד בהעלמת הכנסות מחו"ל בסכום של מיליון שקל וכן בהשמטת נכסים בחו"ל מהצהרת הון. הוועדה הקטינה את הכופר של ד"ר לפילוסופיה מאזור הצפון, שנחשד בהעלמת הכנסות בסכום של כ-394 אלף שקל, מ-90 אלף שקל ל-70 אלף שקל, בשל גיל מתקדם ומצב אישי.

בעל עסק להפעלת חניונים ומזנונים מאזור המרכז, שנחשד בהשמטת נכסים וחשבונות בנק בבעלותו מהצהרות הון שהגיש בהיקף של מיליוני שקלים, קיבל תשובה שלילית מוועדת הכופר; וכך גם אדריכל מאזור המרכז, שנחשד בהעלמת הכנסות בסכום של כ-4.7 מיליון שקל.

יצויין כי באחרונה הורה בית המשפט העליון לרשות המסים לפרסם גם את שמות מקבלי הכופר. זאת, כפי שהציע בזמנו מבקר המדינה, מיכה לינדנשטראוס. כפי הנראה, הנחיה זו תרקום עור וגידים בתוך מספר חודשים, ובכל מקרה היא תחול רק על החלטות כופר חדשות.

שיקולי ועדת הכופר

* חומרת העבירה ומידת מעורבות החשוד

* הרשעות קודמות ותשלומי כופר בעבר

* מצב אישי ובני משפחה התלויים בחשוד

* העניין הציבורי והצורך בהרתעה בענף

* האם מדובר במייצג במסגרת מילוי תפקידו