האוצר וראש הממשלה רבים, הציבור מאבד סבלנות: מדד אמון הצרכנים ירד בחודש נובמבר לשפל של 5 שנים

ירד בנובמבר ב-5.5 נקודות, בהמשך לירידה דומה באוקטובר ■ פסימיות בולטת לגבי מצבו הנוכחי של המשק ■ להורדת חוברת המדד

נמשכת הצניחה במדד אמון הצרכנים של ישראל, כתוצאה מהמשבר הכלכלי המחריף. בחודש נובמבר איבד המדד 5.5 נקודות נוספות וירד לרמה של 64.8 נקודות, הנמוכה ביותר מזה חמש שנים. ירידת המדד החודש מחזירה את המדד לראשונה לרמות השפל שנצפו במשק במיתון של 2001 עד 2003.

הפסימיות בקרב הציבור בולטת בעיקר בהערכותיו את מצב המשק הנוכחי. 66.8% מהציבור מגדירים את מצבו של המשק כלא טוב, לעומת 5.2% בלבד המגדירים את מצבו כטוב. למעשה, בעיני הציבור המשק הישראלי כבר נמצא במיתון, הגורם לירידה משמעותית בביצועיו.

הפסימיות ניכרת גם בהערכת הציבור את מצב התעסוקה העתידי. גלי הפיטורים שהחלו בחודשים האחרונים והכותרות הרבות על צמצומים במשק ממשיכים לתת אותותיהם בתחושות הציבור. חששות הציבור מפני התגברות האבטלה באו לידי ביטוי חריף כבר באוקטובר, כאשר מדד אמון הצרכנים המורחב, המשקלל את ציפיות התעסוקה, צנח באופן חסר תקדים ב-10.4 נקודות. בנובמבר הפאניקה שככה מעט, אולם המדד המורחב רשם עדיין ירידה של 4.8 נקודות. למעשה, שישה מכל עשרה ישראלים העריכו בנובמבר כי שוק התעסוקה יידרדר בחצי השנה הקרובה, לעומת 3 מכל 10 בספטמבר האחרון.

נקודת אור מסוימת ניתן למצוא דווקא בציפיות הציבור לעתיד. בהערכת הציבור את עתיד המשק בחצי השנה הקרובה נרשמה עלייה קטנה של 1.9 נקודות, אולי בהשפעת הקדמת הבחירות והציפיות לטיפול ממשלתי נכון יותר במשבר הכלכלי. בציפיות לגבי המצב הכלכלי האישי, עם זאת, נמשכה הירידה בציפיות, אם כי בקצב איטי יותר מאשר הידרדרות ההערכות לגבי המצב הכלכלי השוטף.

ניתוח גלובס מחקרים של נתוני המדד צופה המשך האטה בצריכה הפרטית גם ברבעון הראשון של 2009, האטה אשר תתרום את שלה למגמה השלילית הצפויה במשק כולו. חיזוק לכך ניתן גם מבחינת כוונות הרכישה של הציבור, בהן נרשמה ירידה מחודשת בתחום המוצרים בני קיימא. בתחום הנדל"ן נרשמה יציבות יחסית, ואילו בתחום הרכב נמשכת הירידה בכוונות הרכישה מזה שבעה חודשים.

יצוין כי המדד הישראלי מבטא החודש דווקא פסימיות חזקה יותר מאשר מדדים מקבילים בעולם. כך, למשל, עלה מדד האמון האמריקני, כפי שמחושב על ידי ה-Conference Board, ב-6.1 נקודות, לאחר צניחה של 26 נקודות בחודש הקודם.

להורדת חוברת המדד