רו"ח שלומי שוב: אין להאשים את ה-IFRS במשבר הכלכלי

שוב, מרצה לחשבונאות ומומחה ל-IFRS: "ייתכן שהיו כשלים ביישום; המשקיעים צריכים ללמוד את השפה החדשה, ומי שלא למד אותה - שלא ישקיע באופן עצמאי"

מרחיק לכת להאשים את הכללים החשבונאיים הבינלאומיים (ה-IFRS) במשבר הכלכלי האחרון - כך טוען רו"ח שלומי שוב, מרצה לחשבונאות ומומחה ל-IFRS, בהתייחס לביקורת כלפי ה-IFRS על רקע המשבר הכלכלי. "ייתכן שהיו כשלים ביישום, וייתכן שהמשקיעים לא ידעו לעכל את הכללים החדשים, אך ה-IFRS הציג את מצב העסקים בצורה הכי טובה שיש. המשקיעים צריכים ללמוד את השפה החדשה, ומי שלא למד אותה - שלא ישקיע באופן עצמאי", ציין.

רו"ח אמר עוד כי "שוק ההון לא עיכל את החשבונאות החדשה. המשקיעים לא עשו את הסוויץ' מחשבונאות של ודאות לחשבונאות של אי ודאות. אין ספק ששוק ההון לא ידע לעכל את הנתונים החדשים, וחברות הנדל"ן ניצלו את זה - הן גייסו מימון משוק ההון על בסיס דו"חות המוצגים לפי ה-IFRS. יכול להיות שלפי הכללים החשבונאיים הישנים, הן היו מגייסות פחות כסף".

שוב הוסיף כי "צריך להבין שהנתונים לפי ה-IFRS הם נתונים של אומדן, אך בעוד שהחברות גייסו כספים לפי האומדנים האלה, המשקיעים לא תמיד הבינו תמיד את המשמעות. אין ספק ששוק ההון צריך להפיק לקחים. לא בטוח שצריך לממן חברת נדל"ן ברמה כלל מאזנית, אלא רק כנגד שעבוד של הנכס - כמו שהבנקים עושים".

לעמדתו של רו"ח שוב הצטרף מנהל מחלקת תאגידים ברשות ניירות ערך, משה ברקת, שאמר כי הודות לגילוי בדו"חות של החברות הציבוריות בישראל, הניתן בהתאם לדרישות ה-IFRS, "אם יקרסו כאן חברות, זה לא יהיה ללא הודעה מוקדמת". בכנס בנושא התקינה הבינלאומית של פירמת רוה"ח קסלמן וקסלמן, אמר ברקת כי הודות ל-IFRS, "גם כשיש נכסים מסוכנים, הגילוי לגביהם נאות, כך שגם אם חברות יקרסו, שיטת הגילוי היא כזו שזה לא יהיה ללא הודעה מוקדמת".

ברקת הדגיש כי הודות להצגת נכסים לפי שווי הוגן ולא לפי עלות היסטורית - כפי שנדרש ב-IFRS, "הדו"חות הכספיים מגלים יותר מבעבר. הערכות השווי נותנות מידע טוב יותר, וכתוצאה מכך השתפרה יכולת האכיפה של הרגולטור".