שינוי חשיבה: LG מסתערת על טכנולוגיות ישראליות

ענקית האלקטרוניקה הקוריאנית החליטה רק לאחרונה לקיים שיתוף-פעולה טכנולוגי עם חברות זרות או להשקיע בהן ; משלחת טכנולוגית של LG בחנה טכנולוגיות כחול-לבן

בבוקר קר בסוף נובמבר התרוצצו עשרות אנשים לחוצים במגרש החניה ליד מלון דן אכדיה בהרצליה פיתוח. הם היו מחולקים לקבוצות, רובם לבושים בחליפות, וסימן ההיכר המשותף היה מסך מחשב שטוח, שלפחות אחד מכל קבוצה סחב איתו. הסיבה להתרגשות הייתה קבוצת בכירים מחברת LG העולמית - בראשם סמנכ"ל הטכנולוגיות ונשיא LG Electronics, ד"ר וו היון פאיק, שעבורה הדגימו כ-20 חברות ישראליות באותו הבוקר את המוצרים והטכנולוגיה שלהן.

"התחלנו להבין בשנים האחרונות שאנחנו צריכים לדעת יותר על החברות הישראליות", אומר פאיק בראיון בלעדי ל"גלובס", "וזו גם המטרה המרכזית של הביקור: חיפוש שיתופי פעולה עם חברות".

בשנים האחרונות שמענו מנהלים בכירים בחברות ענק בינלאומיות, שמתבטאים באופן דומה, אולם ב-LG עדיין מדובר במהלך חריג. רק לאחרונה, בשנת 2007, קיבלה הנהלת ענקית האלקטרוניקה הקוריאנית החלטה אסטרטגית, על שיתופי פעולה טכנולוגיים או לחילופין לבצע השקעות בחברות זרות. התוצאה של ההחלטה היא המשלחת הנוכחית שהכילה גם מנהלים טכנולוגיים של מספר חברות-בנות בקבוצה.

שינוי בתפיסה הקוריאנית

פאיק הוא אחד האנשים החזקים בעולם האלקטרוניקה הצרכנית, שאחראי על הטכנולוגיה שמפתחת חברת האלקטרוניקה השלישית בגודלה בעולם. LG Electronics מפתחת מגוון רחב של מוצרים - החל ממקררים ומזגנים ועד למחשבים וטלפונים ניידים. החברה סיימה את הרבעון השלישי של 2008 עם מכירות של כ-11.3 מיליארד דולר, רווח של כ-25 מיליון דולר והיא נסחרת בשווי של 11 מיליארד דולר בבורסת קוריאה.

LG אלקטרוניקס אמנם הוציאה ב-2007 כ-1.8 מיליארד דולר על מחקר ופיתוח, אומר פאיק, אבל הבינה שבכדי להגיע לטכנולוגיות חדשות צריך להיפתח יותר לקשר עם חברות חיצוניות - שינוי מהותי באופן החשיבה השמרני בו הקוריאנים מנהלים עסקים. "בתחומים מסוימים יש חברות שיכולות לבצע את הדברים עוד יותר טוב מאיתנו", הוא מסביר, "אנחנו רוצים להיות הראשונים שמשתמשים בטכנולוגיה מוצלחת".

מודל המו"פ החיצוני לחברה שמתאר פאיק מוגדר כ- C&D (Connect and Develop), או כחדשנות פתוחה (Open Innovation) - מודל שמיושם בחברות גדולות שמעוניינות להטמיע טכנולוגיות שפותחו מחוץ למחלקות המחקר והפיתוח של החברה. המודל משך תשומת לב רבה כאשר יישמה אותו חברת פרוקטר אנד גמבל (P&G) בתחילת העשור, והוא דורש מידה מסוימת של הימור על טכנולוגיות חדשות בהם משקיעים כספים או רוכשים.

בישראל מחפשת LG מגוון של אפשרויות לשיתוף פעולה ופאיק מציין כי החברה מציעה פיתוח משותף, הוצאת גרסאות בטא למוצרים משותפים, ייצור משותף וכן השקעה או שימוש בטכנולוגיה באמצעות רכישת רישיון. כמו-כן, מחפשת החברה גם רכישת טכנולוגיות מחברות בשלבים שונים, דבר שנבחן במסגרת הביקור מול החברות שפגשו, ועשוי להתבצע הרבה יותר בקלות מכפי שנראה בעקבות המדיניות החדשה.

התחום אותו הדגיש פאיק כמעניין את LG הוא צגים ומה שסביבם (ראו מסגרת), מה שמסביר את המוני הצגים שנסחבו לתצוגת התכלית במלון. "אנחנו בוחנים טכנולוגיה של תלת-ממד, גם ברמת התצוגה וגם את הרלבנטיות לאופן בו מעבירים נתונים. אנחנו גם רואים הרבה טכנולוגיות מעניינות בתחום הטלפונים הניידים", אומר פאיק.

ואכן, אחת החברות הבולטות בתצוגה הייתה Power 2B, שמפתחת טכנולוגיה לתצוגה תלת-ממדית. חברות נוספות שהשתתפו בתצוגה היו אורי (Oree), שמפתחת פתרונות בטכנולוגיית תאורת ה-LED, ו-Explay, שמפתחת טכנולוגיית תאורה למסכים.

בלי הססנות

את התקופה הנוכחית רואה פאיק בעיקר כהזדמנות לניצול אפשרויות חדשות. "זו תקופה קשה לכולם. אבל עד כמה שאנחנו רואים את זה יש המון הזדמנויות", הוא אומר. "למשל, אני רואה בתערוכות אלקטרוניקה המון אנשים מוכשרים שמנסים להצטרף אלינו בגלל המיתון. אנחנו יכולים גם לבצע מהלכים נועזים יחסית ולהיכנס לתחומים חדשים בעוד המתחרים שלנו מהססים. אנחנו צריכים לשים לב לכך שהמשאבים שלנו מנוצלים באופן יעיל, אבל נסתכל על הזדמנויות חדשות".

בישראל מפעילה LG צוות מורחב לאיתור שיתופי פעולה טכנולוגיים, שמנוהל ע"י דני אמר. הפעילות קיימת כבר 10 שנים אולם בשנתיים האחרונות היא גדלה ומונה כיום שבעה עובדים. אחד משיתופי הפעולה הבולטים שיש ל-LG יהוא עם צורן הישראלית שמספקת טכנולוגיה לטלפונים הסלולריים שלה.

רק בכדי לקבל את הפרופורציות למאמצים שמרכזת LG בישראל, חברות היי-טק רבות, כגון IBM, מיקרוסופט, SAP EMC, HP, ואינטל, מפעילות בישראל צוותים שמטרתם לאתר חברות וטכנולוגיות לשיתוף פעולה או השקעה, שברוב המקרים מדובר בהיקף של 2-3 עובדים, שלעיתים אף פועלים ברמה האזורית ולא רק בישראל.

מחיר הצגים עוד יירד

מהצד הטכנולוגי, פאיק הוא אחד האנשים שהובילו את עולם הטלוויזיות הדיגיטליות לאחר שעמד בראש צוות שהמציא טכנולוגיה מרכזית ב-HDTV בתחילת שנות ה-90. הידע הזה משמעותי בפעילות LG Electronic שחלק הארי ממכירותיה (כ-3.6 מיליארד דולר) מגיע ממכירות צגים וטלוויזיות. החברה הציגה גידול של 22% בפעילות זאת לעומת הרבעון המקביל למרות המצב הכלכלי במדינות המערב.

פאיק לא סבור שצגים מתקדמים עדיין מחוץ להישג ידם של רוב הצרכנים, בעקבות המחירים: "המחיר של מסכי הטלוויזיה הוא כבר נמוך, בכל העולם", הוא אומר, "ראיתי כתבה על מסכי HDTV בפחות מ-500 דולר, ואני חושב שזה מגיע והופך להיות יותר זמין. בעבר המחיר של טלוויזיית 20 אינץ' היה עולה פי כמה יותר מהמחיר של מכונית, אבל התקופה השתנתה, והיום מסך בגודל 42 אינץ' עולה רק חלק קטן מזה של מכונית, עם הזמן המחיר יירד עוד".