יו"ר הרשות לאיסור הלבנת הון: "המיליארדרים בארץ יכולים לערער את היציבות הכלכלית"

יהודה שפר: "אני ממליץ לכולנו להמשיך 'בדיו דיליג'נס' אחר אנשים - כל מיני דמויות עלומות שפתאום צצות להן בלי הסבר על מקור התעשרותן"

"אנשים שיש להם כמה מיליארדים בכיס יכולים להשפיע בצורה לא פרופורציונאלית על כלכלת המדינה והמשטר ועל תהליכי קבלת ההחלטות ולערער את היציבות כאן". כך הזהיר אתמול (ד') יו"ר הרשות לאיסור הלבנת הון, יהודה שפר, בכנס למניעת הלבנת הון ומימון טרור שערכה חברת אמנט.

שפר רמז בדבריו לתופעת ארקדי גאידמק. "אני בעד הגעתם של עשירים לכאן, אך צריך להקפיד שאנו יודעים מי האנשים, למי הם חבים חובות נאמנות ומה מקור התעשרותם", ציין. "אני ממליץ לכולנו להמשיך 'בדיו דיליג'נס' אחר אנשים - כל מיני דמויות עלומות שפתאום צצות להן בלי הסבר על מקור התעשרותם, כשהם מבוקשים במדינות אחרות. זה דבר שצריך להיזהר בו, כי אנו קטנים מדי. אצלנו ההשפעה של מי שיש לו כמה מיליארדים בכיס היא לא פרופורציונאלית". שפר קבל על כך שהחקיקה בישראל בתחום איסור הלבנת הון כיום מכבידה מדי ואינה מאפשרת לשים יד על ארגוני הפשיעה. לדבריו, "אנו חייבים להביא למצב שבו כל ברוני הפשע לא יוכלו להתפרנס בכבוד".

שפר הבהיר כי הוא אינו שבע רצון מהיקף החילוטים בישראל וגילה כי יש ירידה בחילוט כספים מולבנים, מה שמקשה על תפיסת הגורמים העבריינים. לדבריו, החילוט, לא המאסר בפועל - רק הוא יכול לצמצם משמעותית את הפשיעה.

עם זאת, ציין שפר, כי יש מגמה של גידול בעיצומים כספיים המוטלים על-ידי הרשות לאיסור הלבנת הון, המפקח על הבנקים, רשות ני"ע ומשרד האוצר, למרות ששיעוריהם נמוכים מאוד ביחס לעולם. "אני רואה בעיצומים כלי מרכזי באכיפה של הלבנת הון. למרבה הצער, במקרים מסוימים לא ניתן למשוך תשומת לב של דירקטוריונים בלי להטיל עיצום כספי. אני לא בטוח שהסכומים בארץ צריכים לגדול משמעותית, אך בהחלט צריך להשתמש בכלי בצורה מושכלת, כי לפעמים רק עיצום כספי מושך תשומת לב לנושא חשוב".