ברוש: "בר-און גרם נזק בלתי הפיך שחייב להיחקר; כל עובד שמפוטר עכשיו צריך להיות מונח על צווארו"

נשיא התאחדות התעשיינים תוקף: "שר האוצר מתעסק בשיקולי אגו באמצע מלחמה. הוא מנותק ולא מתפקד. אי-אפשר לסמוך עליו" ; "האוצר ממשיך גם היום לפזר סיסמאות, להונות את הציבור ולנופף בתוכנית גרועה ולקרוא לה 'תוכנית להאצה כלכלית'. זאת אפילו לא תוכנית להאטת המיתון. כל יום מגיעים אליי מפעלים שזועקים 'הצילו' רגע לפני סגירה. הבית בוער - והוא מגיע עם כוסית של מים"

"צריכה לקום ועדת חקירה כדי לבדוק את התנהלות האוצר משך כל שנת 2008, כשהאורות האדומים על הפגיעה בכושר התחרות של הייצוא ובעקבות זה על הירידה בצמיחה של המשק כבר דלקו", כך אומר היום (ה') ל"גלובס" נשיא התאחדות התעשיינים, שרגא ברוש. "שר האוצר מנהיג כל השנה האחרונה התנהלות באוצר שהיא לא אחראית ומסוכנת לכלכלה ולחברה. כל עובד שמפוטר עכשיו צריך להיות מונח על צווארו של שר האוצר. מרביתם הם לא תוצאת המשבר שהגיע אלינו בלי יכולת לצפות אותו מראש, אלא בעיקר תוצר של הפגיעה העמוקה בייצוא שהתחילה לפני שנה - משבר ידי אדם שניתן היה למנוע אותו. עוד מינואר 2008 צלצלתי בפעמון בחוזקה. התרעתי. ומה קיבלתי? האשמות שאנחנו היסטריים ובכיינים. האוצר משותק. שר האוצר גרם נזק בלתי הפיך שחייב להיחקר".

ברוש זועם, רותח. כפי שמקורביו מגדירים הוא "פקעת עצבים". הוא מרגיש נבגד על-ידי האוצר ובודד במערכה על חיי התעשיינים. במידה רבה על חיי המשק כולו. מה שהקפיץ אותו דווקא היום הן התבטאויות של שר האוצר שמאשימות את ועדת הכספים ואת ראש הממשלה בטרפוד של תוכנית ההאצה. "עד אתמול הוא ישן והפך את השינה לאידיאולוגיה. והיום? כולם אשמים חוץ ממנו", זועק ברוש.

מנגד ברוש משבח את "הגמישות המחשבתית", כהגדרתו, של נגיד בנק ישראל סטנלי פישר ואת פעולותיו שהצליחו להעלות את שער הדולר.

* עושה רושם שאתה מרגיש קצת "נביא זעם"?

"במאי האחרון התהדרו באוצר בכל מיני תוצאות זמניות של הלמ"ס שעודכנו לאחר מכן לרעה ולא הפעילו שיקול דעת מינימלי ועשו 'אחד ועוד אחד'. נניח שאני דביל. אבל אני יודע שהייצוא הוא 45% מהצמיחה והוא מאבד את כושר התחרות. מה זה צריך לומר לי? שבסופו של דבר הצמיחה תיפגע. הצענו פיתוח מנועי צמיחה אחרים כמו תשתיות אבל גם זה נפל על אוזנים אטומות. טענו שאנחנו בכיינים ואינטרסנטים. הם הציעו קרן סיוע מגוחכת לעידוד היצוא. שנה שלמה עברה מאז שהקרן הוקמה. וכמה אנשים השתמשו בה? ארבעה אנשים בסך הכל".

* מה דעתך על תוכנית ההאצה?

"האוצר ממשיך גם היום לפזר סיסמאות, להונות את הציבור ולנופף בתוכנית גרועה ולקרוא לה 'תוכנית להאצה כלכלית'. זאת אפילו לא תוכנית להאטת המיתון. והמצב קשה. כל יום מגיעים אלי מפעלים שזועקים 'הצילו' רגע לפני סגירה. הבית בוער והוא מגיע עם כוסית של מים.

התוכנית הנוכחית לקרן לא מעשית ולא ישימה. יכולים להיעזר בה רק 200 עסקים וגם זה לאחר שיצלחו את הביורוקרטיה לאחר חודשים ארוכים. צריך להשקיע כסף אמיתי בתוכנית האצה אמיתית. באוסטריה, מדינה של 7 מיליון איש, השקיעו 85 מיליארד אירו, באנגליה השקיעו 500 מיליארד ליש"ט, בצרפת 320 מיליארד אירו. כל תוכנית ההאצה מדברת על קליטת 10,000 עובדים. טיפה בים.

"לנו יש רעיון פשוט יותר: 100 מפעלים מוכנים להשקיע מיידית 4 מיליארד שקל ולייצר 10,000 מקומות עבודה. כל זה מותנה בהשקעה של כמיליארד שקל דרך החוק לעידוד השקעות הון".

"שיקולי אגו באמצע מלחמה"

באוקטובר האחרון, מגלה ברוש, ישבו אנשי התאחדות התעשיינים עם שר האוצר רוני בר-און ודיווחו לו על מצוקת האשראי. שר האוצר הבטיח להקים צוותים כדי לבוא עם תוכנית מגובשת. הצוותים כללו רק את אנשי האוצר. "אותנו הזמינו רק מתוך נימוס. כל מה שהצענו מחוץ לקופסה לא התקבל, ובסוף לקח חודש וחצי לגבש תוכנית מקושקשת. אסופת דברים שהיו צריכים להיעשות בכל מקרה", קובל ברוש.

* איך אתה מסביר את הסיבות להתנהלות האוצר?

"שר האוצר מתעסק בשיקולי אגו באמצע מלחמה. מספיק אם נראה את החוצפה שבהוצאת המכתב על-ידי ארבעת 'שומרי החומות' ללשכת רה"מ ובניסיונם לערער על סמכותו של ראש הממשלה כדי להבין את תקופת החומרה בה אנו חיים. אין לי ספק כי בתקופה אחרת ארבעתם היו מפוטרים.

"אין לי מושג איפה יהיו בכירי האוצר בחודשים הקרובים אבל ברור לי היכן יהיו עשרות אלפי מובטלים ואלפי בעלי עסקים בתוך חודשים ספורים אם האנשים המסוכנים האלה ימשיכו לנהל את המדיניות המוטעית הזו. שר האוצר מנותק ולא מתפקד. אי אפשר לסמוך עליו".

"להפסיק את הקשקשת"

התוכנית שאותה מכנה ברוש "משמעותית ורצינית" היא התוכנית שגובשה על ידי המועצה הלאומית לכלכלה וחברה בראשות פרופ' מנואל טרכטנברג, שזוכה לדבריו לתמיכה רחבה. "התוכנית הזו צריכה להיכנס לפועל בתחילת השבוע הבא. היא תכניס שקט ורגיעה לשווקים הפיננסיים, למגזר העסקי כולו ולתושבי המדינה. צריך לקום צוות קבוע במועצה החברתית כלכלית בהשתתפות האוצר, בנק ישראל המעסיקים וההסתדרות כדי שיוכלו לטפל באופן שוטף באירועים השונים ויהיו גוף מייעץ לממשלה לאורך כל תקופת המשבר".

* מה הצפי שלך לעתיד?

"לא טוב. אני פוחד לדבר. צריך להפסיק את הקשקשת ואת הברברת ולהתחיל לעבוד".

תגובות

מלשכת שר האוצר נמסר: "מצער ששרגא ברוש, כרגיל, בוחר לקחת מחלוקות מקצועיות לגיטימיות לתחום הפרסונלי".

רם בלינקוב, הממונה על התקציבים באוצר, הוסיף: "לא מכיר תוכנית של טרכטנברג. ישבנו עם התאחדות התעשיינים. חלק מהבקשות קיבלנו. בעיני מר ברוש, אם יש בדל בקשה שלא מתקבל זה כאילו לא הקשיבו לו. זו תרבות דיקטטורית. המשק הישראלי הוא משק שהיום בכל העולם מפטר הכי מעט אנשים. אם הוא רוצה להקים ועדות חקירה, שיתחיל אותן ביתר העולם המערבי, ואז יגיע אלינו".