אגוד: הוויתור על תיבת ההילוכים הרובוטית בטויוטה קורולה - מהלומה למאזדה 3 החדשה ולמכירות דלק רכב

(עדכון) - כלל פיננסים: הרווח של דלק רכב יצנח ב-70% ל-30 מיליון שקל ברבעון הרביעי ; בבנק אגוד הותירו המלצתם למניית דלק רכב על "תשואת יתר" אך הורידו את מחירי היעד ל-37 שקל לעומת מחיר קודם של 53 שקל

האנליסטים המכסים את תחום הרכב צופים 2009 בעיייתית לדלק רכב , יבואנית מאזדה ופורד.

יובל בן זאב, מנהל מחלקת המחקר בכלל פיננסים ברוקראג', קובע היום: "דוח מסירות רכב האחרון היה חלש כצפוי ומסמן לנו בברור את הרבעון הרביעי של 2008 כרבעון האבוד של דלק רכב". .

לפי כלל פיננסים, בתשעת החודשים הראשונים של 2008 נמסרו בישראל 167 אלף מכוניות, כ- 18.5 אלף מכוניות בחודש כשלעומת זאת בחודשים אוקטובר ונובמבר יחדיו נמסרו 20 אלף מכוניות בלבד, צניחה חופשית של כ- 45% בהשוואה לממוצע החודשים הקודמים ו- 42% פחות מהתקופה המקבילה אשתקד.

בן זאב מכלל פיננסים מפרט שלוש סיבות לעצירת העסקאות בשוק הרכב:

1. תפיסה שעלולה ללהתברר כמוטעית - הצפי לירידת מחירים בינואר. "הפרסום לו זכתה טיוטת משרד האוצר בדבר הירידה הצפויה במחירים בינואר, הביאה לקיבוע התפיסה בקרב הלקוחות הסופיים (פרטיים ועסקיים) כי מחירי הרכב ירדו בינואר ואין סיבה למהר".

בן זאב מעריך, עם זאת, כי "מחירוני הרכב לא יירדו בינואר ואולי אף יעלו".

2. עמדת המתנה על רקע הזינוק במחירי הליסינג. לפי בן זאב, "חברות הליסינג מנסות להעלות תעריפי עסקאות והלקוחות בעמדת המתנה"... ועם זאת: |בסופו של דבר נראה כי עסקאות הליסינג יתייקרו בשיעור חד של 15%-20%".

3. מיתון ופגיעה בבטחון הכלכלי. "אין ספק כי כאשר הבטחון הכלכלי במשק נפגע, הלקוחות עוצרים לחשוב שנית על החלפת הרכב".

בכלל פיננסים מעריכים בשוק הרכב נמכרות השנה רק כ-10,000 מכוניות חדשות בחודש; קצב של 120 אלף מכוניות בשנה - מעט מתחת לשפל של 2002.

עם זאת, ב-2009 צופים בכלל פיננסים מסירה של כ-160-150 אלף מכוניות חדשות ולפי בן זאב "כבר ברבעון הראשון של 2009 נראה קצב מכירות שונה לחלוטין מזה של הרבעון האחרון של 2008".

לגבי הרבעון הרביעי של 2008 בדלק רכב, מעריך בן זאב כי החברה תמכור ברבעון זה כ-5,000-6,000 מכוניות בלבד, עם נתח שוק של 17%-20%. ההכנסות צפויות להצטמק בכ-50% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד והרווח הנקי, אשר הסתכם ברבעון המקביל אשתקד בכ-100 מיליון שקל, ייחתך לכ- 30 מיליון שקל בלבד.

עם זאת, בכלל פיננסים ממליצים "להתעלם מהרבעון הרביעי שיבלוט לרעה כפי שהיה צריך להתעלם משני הרבעונים האחרונים, בהם הרווח הנקי זינק ל-187 מיליון שקל בממוצע".

בנק אגוד: במוקד - הקורולה מול המאזדה 3 החדשה

גם בבנק אגוד לא צופים גדולות למניית דלק רכב, אולם שם מעמידים במרכז שני עוגנים:

1. התגברות הסיכוי לפשיטת רגל של פורד.

2. יבוא טויוטה קורולה עם תיבת הילוכים אוטומטית "רגילה".

באגוד הותירו את המלצתם למניית החברה על "תשואת יתר", אך הורידו בחדות את מחיר היעד ל-37 שקל למניה לעומת מחיר יעד קודם של 53 שקל למניה. מחיר היעד הנוכחי של בנק אגוד עדיין משקף למניה פרמיה של 81% על מחיר הפתיחה של המניה היום בבורסה בת"א.

וכך כותב האנליסט דורון דגול מאגוד: "מעבר למשבר החריף, הסיבה העיקרית להורדת שיעורי הצמיחה של של דלק רכב בשנה הבאה נובע ממהלך מפתיע של המתחרה טויוטה. העובדה שטויוטה מוכרת בישראל את הקורולה החדשה עם תיבת רובוטית שלא אהודה על הנהג המקומי, היוותה יתרון גדול לדלק רכב, שמשיקה בשנה הבאה את המאזדה 3 החדשה. מצוידת בתיבה אוטומטית, מבנה סדאן ומנוע 1,600 סמ"ק, המאזדה 3 החדשה הייתה אמורה להיות כמעט ללא מתחרה ראוי בישראל"...

אלא שכאן נכנס לתמונה יבואן טויוטה, שהצליח לשכנע את היצרן לשווק בישראל את הדגם עם תיבה אוטומטית. ובכך, טוענים באיגוד, נשמט היתרון העיקרי של המאזדה 3 על פני הקורולה.

והשורה התחתונה? "המאזדה 3 צפויה אמנם להיות פופולרית... אך תתקשה לכרסם בנתח השוק של טויוטה".