לקנא בבריטים

השר הבריטי לענייני המגזר השלישי הבטיח - וקיים - שהממשלה תתערב במשבר ותפעל לטובת המגזר. ואצלנו? איש לא שמע [לאתר ועידת ישראל לעסקים]

המגזר השלישי בישראל, המרכז את הפעילות של העמותות והארגונים הפועלים ללא מטרות רווח, נאלץ להתמודד עם משבר עמוק, שאת תוצאותיו קשה להעריך, אך ייתכן שהוא יתברר כ"מכת מוות" לחלק מהמגזר.
ירידת ערך הדולר בשנים האחרונות (רוב התרומות שלו הן בדולרים) הצטרפה למשבר הפיננסי הגלובלי (שהוריד דרמטית את היקף התרומות), התפתחויות שהכניסו עמותות ומלכ"רים למעגל של קיצוץ דרמטי בהכנסות ולאי-ודאות לגבי העתיד. בחודשים האחרונים נקלעו עמותות וארגונים רבים לקשיים והחלו לצמצם בחדות את הוצאותיהם.
המגזר השלישי בישראל הוא מגזר כלכלי בעל פעילות ענפה, שמעסיק כ-360 אלף איש, 17.5% מהמועסקים במשק. הוא תורם כ-7% לתמ"ג (כ-12 מיליארד שקל), והצריכה שלו כ-80 מיליארד שקל, 16.6% מהצריכה הפרטית והציבורית במשק. המגזר מכניס לישראל תרומות של כ-2 מיליארד דולר בשנה, ובמסגרתו פועלים 30 אלף ארגונים בתחומי חינוך, רווחה, בריאות, איכות סביבה, תרבות, דת ועוד.
האם ישראל ערוכה להתמודד עם המשבר ותוצאותיו ההרסניות? מהתקשורת למדים ש האוצר מגבש "חבילת צעדים להתמודדות עם ההאטה בצמיחה במשק". אך בינתיים לא עלו לדיון בפורום ציבורי ההשלכות של המשבר הכלכלי על המגזר השלישי, ונציגיו לא זומנו לדיון בנושא.
בניגוד ל"זריזות" הישראלית, ראו מה קרה באנגליה. ב-10 באוקטובר יצא השר הבריטי לענייני המגזר השלישי, קווין ברנאן (Kevin Brennan) בהצהרה לעיתונות. "בשל ההתפתחויות הגלובליות האחרונות, הממשלה נחושה לתמוך במגזר השלישי בחודשים ובשנים הבאות. אנחנו מכירים בכך שהארגונים השונים עומדים כעת בפני אתגרים משמעותיים, בעוד שהדרישה לשירותיהם עשויה לעלות".
השר הבריטי לא הסתפק בהצהרות. המועצה הכלכלית הלאומית, הבטיח השר, תדון בקרוב בהשלכות המשבר על הכלכלה בכלל, ובמסגרת הדיונים הללו יוצגו בפניה גם בעיות המגזר השלישי, כשהאינטרסים שלו יוצגו בדיונים על-ידי נציגים מהדרגים הגבוהים. השר הבטיח עוד לראשי המגזר כי ימשיך להיות בקשר צמוד עם הארגונים השונים, וכי יזמן אסיפה כללית של המגזר (שהוא ישב בראשה), כדי להתמודד עם הנושאים הכואבים שיעלו בתקופה הקרובה.
הממשלה הבריטית משקיעה 11 מיליארד ליש"ט בשנה במגזר השלישי. בעקבות המשבר, הממשלה החליטה להגדיל השנה את השקעתה ב-2 מיליארד ליש"ט נוספים. ראשי המגזר השלישי בישראל מביטים בקנאה על עמיתיהם הבריטים. אצלנו אפשר לחלום על שר לענייני המגזר השלישי, ובנוסף, רצינות ההצהרה, הצעדים המעשיים המתוכננים, ו-2 מיליארד ליש"ט, הם משהו שקשה לראות במחוזותינו.
שר הרווחה, יצחק (בוז'י) הרצוג, אמר לאחרונה, כי "יהיה קשוב וייתן מענה ורשת ביטחון לגופים שהמשבר הכלכלי ימנע מהם להמשיך להפעיל פרויקטים שהחלו בפיקוח ובתקצוב המשרד". לדברי הרצוג, לא יפוטרו עובדים המועסקים בפרויקטים חברתיים ומוסדות של משרד הרווחה, וכי יבקש מראש הממשלה לזמן דיון מיוחד בנושא המגזר השלישי והמשבר.
אני מצטרף לבקשת השר ופונה לראש הממשלה ולשר האוצר: קחו דוגמה מהאנגלים, ואל תחכו לרגע האחרון. המגזר השלישי ראוי לצעדי תגובה מהממשלה, לפחות כמו מגזרים אחרים (העסקי והציבורי). למרות הבחירות הקרבות, צריך לפעול ועכשיו. מחר יהיה מאוחר מדי.

הכותב הוא מנכ"ל "מנהיגות אזרחית", ארגון-הגג של מגזר העמותות והמלכ"רים ומרצה במרכז ללימודים אקדמיים חבר מנהיגות ועידת ישראל לעסקים