"בחנו גם את קורלסנס וגם את אופטיר; החלטנו להשקיע בקורלסנס"

סם סומך, האנג'ל שהשקיע בחברה והפך היו"ר שלה, משוכנע כי תחום ניהול תשתיות ה-IT עומד לעבור מהפך ; "הפער הטכנולוגי בין מה ש-IBM מציעה ובין הפיתרון שלנו הוא עצום"

קופות של אי וודאות כלכלית יכולות לטמון בחובן גם הזדמנות גדולה". זו המנטרה שאפשר לשמוע בחודשים האחרונים באופן כמעט אוטומטי מכל משקיע, יזם, מנהל או איש עסקים שחושבים על המשך דרכם בזמן הקרוב. אבל ההזדמנויות הגדולות באמת באות לידי ביטוי בתזוזות טקטוניות, בזעזועים ובשינוי במאזן הכוחות בשוק, שמפנים מקום לאסטרטגיות, מודלים או טכנולוגיות חדשות.

עולם התוכנה לניהול משאבי המחשוב הארגוני עובר זעזועים כאלה. היבשות, או במקרה זה החברות, שיצוצו לאחר שהכול יירגע, יכולות להפוך למרכז השוק. במקביל, הכוחות הפועלים כיום על המחשוב הארגוני - כגון וירטואליזציה, גידול מסיבי בגישה לנתונים ואפליקציות בארגון ומחוצה לו והצורך בהוזלת עלויות - מאלצים את מנהלי החברות לחשוב אחרת.

יש לא מעט חברות ישראליות שזה המצב אצלן. Optier היא דוגמה אחת לחברה שעושה מאמצים לבנות עצמה כגדולה בשוק התוכנה לניהול ה-IT הארגוני. זהו גם המצב ב-CorralSense, כך אומר סם (שמואל) סומך. סומך הוא אנג'ל שנכנס להשקעה בחברה עם הקרן eXeed Technology ששותפיו בה הם ג'ייקוב יוקלסון וציפי דקל, והוא מונה ליו"ר קורלסנס.

גם קורלסנס וגם אופטיר, שנבחרה לחברת הסטארט-אפ המבטיחה של "גלובס" בשנה שעברה, פיתחו טכנולוגיה עבור ניטור וייעול תהליכים בתשתיות מחשוב, מתוך הערכה שהדרך האמיתית להתמודד עם המורכבות של מערכות המחשוב של היום היא לעקוב אחרי הטרנזאקציה דרך כל השלבים שהיא עוברת - מבסיסי הנתונים, דרך מנוע היישומים, וכלה בממשק ללקוח (BTM או ATM).

"לחברה שתשרוד יהיה ערך גבוה"

להערכת היזמים והמשקיעים בקורלסנס, אין עדיין לחברות המובילות את התחום - כמו BMC, CA, HP, IBM, או מיקרוסופט - טכנולוגיה שכזו. "הסתכלנו על שתי החברות - על אופטיר וקורלסנס", אומר סומך, "ולדעתנו לקורלסנס טכנולוגיה עדיפה, גם על אופטיר". באופטיר לא הגיבו לדברים.

לסומך קריירה ארוכה בעולם התוכנה כיזם ומשקיע, ובינתיים היו לו כמה הצלחות. כך היה עם חברת Data Voice שעמד בראשה בשנות ה-80 ופיתחה פרוטוקול המשמש לתקשורת עם מחשבי המיינפריים; עם ItemField שנמכרה לאינפורמטיקה לפני כשנתיים; וכעת גם עם SuperDerivatives שבה השקיע באופן פרטי והוא מכהן כמנהל המו"פ שלה.

קורלסנס משיקה בימים אלה את המוצר שלה, אותו היא חושפת בתערוכת CMG בלאס וגאס. בחברה מנסים לשדר עסקים כרגיל למרות אי הוודאות שברקע. "אם לסטארט-אפ יש המצאה אמיתית שיכולה להוות יתרון במכירה, אז יש לחברה מה להציע לשוק", אומר סומך. "הפער הטכנולוגי בין מה ש-IBM מציעה והפתרון של קורלסנס הוא עצום. ובעולם הזה, מי שמציע משהו יותר זול ומהיר - זה יתרון. פחות סביר היום שחברות בתחום ישקיעו הון עתק בפיתוח, גם הן נפגעו ולא ישקיעו עשרות מיליוני דולרים שלא בטוח מה יצא מהם. לכן לחברות הסטארט-אפ שישרדו את התקופה, יהיה ערך גבוה".

עם כל הכבוד לשאיפות של סומך, שוק ניהול מערכות המחשוב הארגוניות אינו מחכה לקורלסנס, והאמת היא שאפילו לא לאופטיר. האנליסט וויל קאפלי מגרטנר, למשל, אמר ל"גלובס" בתחילת השנה כי אופטיר תיאלץ למצוא את עצמה בסופו של דבר כחלק מחברה גדולה שתרכוש אותה. גם מנכ"ל BMC, בוב ביצ'אמפ, הציע לחברות שפועלות בתחום לנסות שיקנו אותן, משום שמדובר בשוק בוגר בו כמעט ואין מקום לפתרונות נישה.

"לא רוצים לכסח שווי"

"שוק הטרנזאקציות הוא לא בוגר, הוא רק מתחיל", מגיב סומך. אורן אליאס, מייסד ומנכ"ל קורלסנס, מציין כי "ניהול הטרנזאקציה הוא קפיצה קדימה. לכן ייתכן שדווקא עכשיו, כאשר החברות הגדולות ישקיעו פחות, זו הזדמנות לחברה גדולה שלוקחת ביזנס גם מארבע הגדולות".

מספר חברות פועלות בתחום ניהול תשתיות המחשוב, והישראליות ביניהן בולטות במיוחד: אופטיר, קורלסנס, פרסייס (שמנסה להמציא את עצמה מחדש לאחר הפרידה מסימנטק), B-Hive שנמכרה ל-VMware לפני כחצי שנה, וקורליקס. אליאס וסומך משוכנעים, די ברור, שהפתרון שלהם הוא ייחודי. "החברות היחידות שיש להן טכנולוגיות שנבנו מאפס רק לניהול טרנזאקציה, הן רק קורלסנס ואופטיר", הם טוענים.

בכדי להפוך לאחד השמות החמים בעולם התוכנה בכלל ובהיי-טק הישראלי בפרט גייסה אופטיר עד כה כ-116 מיליון דולר. קורלסנס, עדיין בתחילת הדרך, הסתפקה בינתיים בגיוס של כ-1.5 מיליון דולר אותו השלימה לפני כחצי שנה מאקסיד, ורטקס ופרוסיד, והיא נמצאת כעת בהליך גיוס של כמה מיליוני דולרים נוספים.

"אנחנו מאמינים בחברה, ולא כדאי לנו ללכת כרגע לגיוס חיצוני ולכסח את השווי. אני חושב שזו אחת ההשקעות הטובות שתהיה לקרן שלנו, בגלל הטכנולוגיה המתקדמת. אנחנו מחפשים כסף שיאפשר לנו להחזיק את החברה בשנתיים הקרובות ואחרי כן השוק ייראה אחרת. כרגע אין הרבה תחרות".