הזדמנות לצמיחה מהמשבר

במדינה קטנה כמו ישראל, המשק הכלכלי נשען בעיקר על שדירת העסקים הקטנים והבינוניים, ועסקים אלו הם הראשונים להיפגע במציאות כלכלית כמו זו של היום
[לאתר ועידת ישראל לעסקים]

המשבר הפיננסי הכלכלי הפוקד את כל העולם לא פוסח גם על מדינת ישראל. במדינה קטנה כמו ישראל, המשק הכלכלי נשען בעיקר על שדירת העסקים הקטנים והבינוניים, ועסקים אלו הם הראשונים להיפגע במציאות כלכלית כמו זו של היום. מאזן התשלומים דחוי, העדר תזרים מזומנים, פגיעה בתנאי האשראי שלהם, הכנסות הולכות וקטנות - כל אלה משפיעים על העסקים הקטנים והבינוניים באופן ישיר ומיידי, ומעמידים את קיומם בסכנה.

לפיכך, טוב תעשה הממשלה אם היא תשכיל לעשות, ובתיאום עם המעסיקים תעמיד להם אשראי ותנאי הלוואות נוחים אשר יאפשרו את המשך קיומם ופעילותם של העסקים הקטנים, כולל העסקתם על העובדים. הלוואות אלו הן התשתית הנדרשת להמשך קיומם התקין של העסקים עד להיערכותם בהתאם למצב הכלכלי. כך בעלי העסקים ימשיכו לתת את שירותיהם, להתפרנס וגם לפרנס את מאות אלפי העובדים בישראל המועסקים על ידם.

חברת דואר ישראל, שמפעילה בין היתר את בנק הדואר, ערוכה לתת מגוון שירותים לאזרחים ולעסקים. בנק הדואר מספק כבר היום שירותים פיננסיים מתקדמים ללקוחות פרטיים ועסקיים בכל רחבי הארץ. בנק הדואר משמש גם כזרוע ביצועית של המדינה בתחומי תשלומים שונים, מס הכנסה שלילי ועוד. לממשלת ישראל ולמשרד האוצר יש את האפשרות לתת את תנאי ההלוואות באופן הנוח ביותר לעסקים. תשתית בנק הדואר מהווה את התשתית העסקית הפיננסית הגדולה בישראל. לבנק הדואר ישנם 700 סניפים הפזורים בכל רחבי הארץ, והלכה למעשה זוהי הדרך היחידה של הממשלה להגיע לכל בעל עסק בארץ, גם בפריפריה וביישובים הכפריים, במועצות המקומיות וגם בערים למיניהן.

עם המצב הכלכלי הנוכחי - כלומר, ההאטה - בא הצורך גם להתהדק ולצמצם עלויות תפעול ועלויות עקיפות אחרות. גם מבחינה זאת ישכילו בעלי העסקים אם יבחנו בקפידה את אופן ניהול חשבונות הבנק שלהם. למעשה, כבר היום בנק הדואר משמש כפתרון איכותי וזול לכ-300,000 בעלי חשבונות. כבר היום יכולים בעלי העסקים להפחית באופן משמעותי את עלויות ניהול חשבונות הבנק שלהם, ולקרב את סניף הבנק שלהם ולמקום אותו על-יד מקום העסק שלהם.

בבנק הדואר ניתן לנהל חשבונות עובר ושב ולקבל שירותים בנקאיים רבים, ללא עמלה כלל או בתשלום מופחת במידה משמעותית באופן יחסי לבנקים אחרים. פעילויות נוספות וכן שירותים אחרים - ביניהם המרות ורכישות של מט"ח, ביטוחי רכב, ביטוחי נסיעות לחו"ל, כרטיסי ויזה נטענים למטרת שליטה בהוצאות ועוד - הם רק חלק משירותי בנק הדואר.

לדעתי, המצב הכלכלי הרעוע הוא חולשה שיכולה להפוך גם להזדמנות אם נשכיל לדעת איך לנהוג בעתות אלה.

אבי הוכמן, מנכ"ל דואר ישראל חבר מנהיגות ועידת ישראל לעסקים