ארז כהן, יו"ר לשכת השמאים: ענף הנדל"ן צפוי להתרסק עקב התעלמות ממשלת ישראל מהמשבר - מחירי הדירות יירדו ב-20% בכל רחבי הארץ

לשכת השמאים מבקרת בחריפות את העובדה שהממשלה והאוצר אינם כופים על הבנקים הורדה מיידית של ריבית לעסקים וכמובן גם ריבית על משכנתאות למגורים: "עובדה זו לבדה עצרה לחלוטין את שוק הזוגות הצעירים"

תחזית קודרת של לשכת שמאי המקרקעין לענף הנדל"ן. ארז כהן יו"ר הלשכה צופה ירידות של עד 20% במחירי הדירות בכל הארץ בשנה הקרובה, כולל באזורי הביקוש, באם ממשלת ישראל ומשרד האוצר לא יתייחסו באופן מיידי למשבר ההולך ומחריף בענף הנדל"ן והתשתיות, "אולם טיפול מקיף ומיידי במשבר עשוי למנוע מגמה זו והוא ימתן את ירידות המחירים ל-4%-8%". הלשכה מסרה כי בדיקה מקיפה שערכה במהלך השבועות שחלפו מאז הצעת השר בר און על תוכנית ההצלה שלו מגלה כי מדובר בחידלון, בחוסר מעש ובמיצג שווא.

האוצר הציע בתוכניתו 21.7 מיליארד שקל להשקעה בתשתיות. אולם, הלשכה מצביעה על כך כי הרוב המכריע של תוכניות ההשקעה והתשתית אינן ישימות כלל בטווח של חמש השנים הבאות ואף יותר בשל היעדר אישורים סטטוטוריים וזכויות בקרקע באמצעות הליכי הפקעה מתאימים. לדוגמה, ציר הרוחב כביש 9 בשרון הצפוני (המיועד לחבר את צפון הארץ מחוצה ישראל לאזור חדרה וכביש החוף), כביש 551 (המיועד לחבר את כוכב יאיר והשרון המזרחי עם כביש החוף) ושורה ארוכה נוספת של פרויקטים בתחום התשתיות.

בנוסף, מאז אישור תמ"א 38 להרחבת מבנים במסגרת חיזוקם נגד רעידת אדמה במאי 2005 לא קודם כמעט אף פרויקט שכזה. לדברי כהן הסיבה טמונה בחוסר הכדאיות ליזמים בקידום פרויקטים אלו ובמערך הבירוקרטי הסבוך הקשור בהם. "זאת בשעה שמדובר בהזדמנות בלתי רגילה לקידום פרויקטים והשבחה עירונית בתל אביב ובאזורי הביקוש הקרובים".

בלשכה מוחים גם על הפקרת הפריפריה. "כיצד ייתכן", תוהה כהן, "שממשלת ישראל החוזרת ימים ולילות על המנטרה של פיתוח הפריפריה ניצבת מהצד כשהנגב והגליל מתרסקים לחלוטין". מניתוח לשכת השמאים מתברר כי אם הממשלה הייתה משיבה למשל את הלוואות ומענקי המקום לפריפריה אותן ביטלה בשנת 2003, הנדל"ן במקומות דוגמת כרמיאל בצפון ובאר שבע בדרום היה מתחיל להתאושש.

לשכת השמאים מבקרת בחריפות את העובדה שממשלת ישראל והאוצר אינם כופים על הבנקים הורדה מיידית של ריבית לעסקים וכמובן גם ריבית על משכנתאות למגורים. "עובדה זו לבדה, עצרה לחלוטין את שוק הזוגות הצעירים. אין ספק כי אם הייתה הריבית על המשכנתאות יורדת לאלתר ב-1.5-2% הייתה עובדה זו כשלעצמה מניעה באופן את השוק העממי וזה הפונה אל משפרי הדיור", מציין כהן. לדבריו, "היזמים והקבלנים מופקרים על ידי הבנקים. אותם בנקים, שבזמנים טובים היו מחזרים אחרי היזמים ונהנים מהם רבות, זרקו אותם כעת לכלבים, תרתי משמע, ועברו מקיצוניות אחת לקיצוניות שנייה. עובדה זו סוגרת בפני הרוב המכריע של היזמים כולל החברות הגדולות והבינוניות בענף הבנייה הישראלי, את האפשרות לבצע פרויקטים חדשים".

בלשכה אומרים כי אי הטיפול במשבר בענף הוא "מחדל לאומי הגדול שבעתיים לאור העובדה שממשלת ישראל וכל הפוליטיקאים עסוקים כעת בקרקס הלאומי של הפריימריס שעולה למשלמי המיסים הון עתק במקום להשקיע את התקציבים, הזמן וכוח האדם בתוכנית כלכלית רצינית ומקיפה שתביא לשינוי מיידי".

והפתרונות? בלשכת השמאים ממליצים להשקיע השקעה בפרויקטים של תשתיות ארציות שניתן ליישמם בטווח הנראה לעין, לפשט הליכים סטטוטוריים על מנת לקדם מיידית פרויקטים לאומיים בתחום הנדל"ן והתשתיות, פישוט ותמרוץ הליכי תמ"א 38, הורדה מיידית של הריבית על המשכנתאות, השבת מענקי מקום לפריפריה ורשת בטחון של סיוע ליזמים וקבלנים.