איך לצאת מהמשבר באמצעות ניו-דיל 2.0

המשבר הפיננסי והתמוטטות התעשייה באמריקה, הוא רק ה"דמו" של ההצגה האמיתית. הוא רק הגל הראשון של הצונאמי של הספר "העולם השטוח" של תומס פרידמן [לאתר ועידת ישראל לעסקים]

המשבר הפיננסי, עליית ברק אובמה לנשיאות, והתמוטטות תעשיית הרכב האמריקנית, נתפסו על-ידי הרבה מומחים כהפתעות. בתופעות אלה הן יש אכן הפתעה יסודית לאלה שעדיין חושבים כמו במאה ה-20 ומעדיפים להישאר עיוורים לנוכח הסימנים המראים בבירור עד כמה המאה ה-21 תהיה שונה. הבנת השונה הוא תנאי הכרחי לשינוי.

אובמה עלה על גלי טכנולוגיה אדירים של ווב 2.0 ומחשוב ענן, על גל אדיר של תרבות חדשה ומערכת ערכים חדשה של צעירי דור האינטרנט, שכריס אנדרסון היטיב לתאר בספרו "חוק הזנב הארוך".

המשבר הפיננסי והתמוטטות התעשייה באמריקה, הוא רק ה"דמו" של ההצגה האמיתית. הוא רק הגל הראשון של הצונאמי של הספר "העולם השטוח" של תומס פרידמן, שמסביר את המהפכות הכלכליות הגדולות שעוד יתרחשו בגלל הגלובליזציה השטוחה. האיחוד של מהפכת הזנב הארוך של ווב 2.0 עם מהפכת העולם השטוח של הגלובליזציה, יוצר את הבסיס של המאה ה-21 - "העולם שטוח הזנב".

ובישראל - התוכניות החדשות של ראשי האוצר ובנק ישראל, הן כמו תוכניות של עגלונים שנפלו לחללית ומחפשים את המושכות כדי לנהוג בחללית. מה שהיה טוב לעבודות היזומות בישראל בשנות ה-50, ולניו-דיל 1.0 בארה"ב אחרי המשבר של 1929, לא רלבנטי יותר כיום. אז מה צריך לעשות? הנה תוכנית להשקעה של 19 מיליארד שקל: •בעידן העולם שטוח הזנב צריך ניו-דיל 2.0 שמתבסס על הגלובליזציה ועל היכולות העצומות של ווב 2.0. העבודות היזומות שנועדו לשקם את תעשיות העבר כמו טקסטיל, מתכת, פלסטיק ואלקטרוניקה, נועדו לכישלון, כי בסופו של דבר כל התעשיות הללו יעברו ל"פס הייצור הגלובלי" שנמצא בסין. צריך לתת לתעשיות האלה למות מוות טבעי ומכובד. 0 שקל. •רק חלק מהעבודות הציבוריות בתשתית צריכות ללכת על כבישים ותשתיות פיזיות אחרות. 9 מיליארד שקל. •רוב ההשקעה הציבורית צריכה ללכת על תשתיות דיגיטליות: פס רחב אלחוטי לבית במהירות של 150 מגה-בייט בשנייה. מחשב נייד של האו"ם OLPC בעלות של 700 שקל לכל ילדי ישראל. שחרור תדרים ופתיחת "הגן הנעול" של חברות הסלולר, הכבלים, הלוויין והחוטים. סבסוד של מחשוב ענן של תוכנה ואחסון ועיבוד לפי דרישה. 3 מיליארד שקל. •תשתית ארגונית של קרנות הון סיכון להשקעה בעסקים קטנים חדשים ובסטארט-אפים בעיקר באזורים חדשים: אזור היי-טק לבת-ים, לחולון ולראשון; אזור היי-טק לשדרות, לנתיבות ולאשקלון; אזור היי-טק לאשדוד. התשתית תהיה שקופה לכל אזרחי ישראל במינויים של עובדיה ובהקצבות של כספיה. 2 מיליארד שקל. •הכשרה מקצועית והסבות מאסיביות למקצועות העתיד: מדיה דיגיטלית, תכנות אג'קס, מחשוב ארגוני, אנליסטים פיננסיים, מעצבים בסגנון אפל וגוגל, מומחי אאוטסורסינג, מומחי שיווק 2.0, ויקי-מו"פ. 1 מיליארד שקל. •תחבורה ירוקה מבוססת מחשוב בסגנון שי אגסי. 2 מיליארד שקל. •"ממשל זמין 2.0" בסגנון אובמה www.change.gov, שבו יוצגו בשקיפות כהצעה פתוחה לדיון לכל אזרחי ישראל, התוכניות החדשות של משרד האוצר ושל בנק ישראל. 2 מיליארד שקל.