תוכנית ההאצה יוצאת לדרך: האוצר פנה לבנקים לצורך הרחבת קרן הלוואות לעסקים קטנים בהיקף של 240 מיליון שקל

הקרן מאפשרת לבנקים להעמיד הלוואות לעסקים קטנים אשר גובה המחזור השנתי שלהם הוא עד 22 מיליון שקל, כאשר המדינה מעמידה בטוחה להלוואה בהיקף של 70%

תוכנית ההאצה יוצאת לדרך. משרד האוצר פנה היום לבנקים לצורך קבלת הצעות להרחבת הקרן לעסקים קטנים. המדינה תוסיף לקרן 40 מיליון שקלים כאשר הבנקים יגדילו סכום זה ל-240 מיליון שקלים. בקרן נותרו כיום 200 מיליון שקלים והיא פועלת בבנק אוצר החייל, הבנק הבינלאומי הראשון ובנק מרכנתיל דיסקונט.

הקרן מאפשרת לבנקים להעמיד הלוואות לעסקים קטנים אשר גובה המחזור השנתי שלהם הוא עד 22 מיליון שקלים, כאשר המדינה מעמידה בטוחה להלוואה בהיקף של 70% ובכך מקלה עליהם בקבלת אשראי למימון פעילותם.

המנגנון שנקבע להפעלת הקרן הוא הפקדת פיקדון מדינה בסך 40 מיליון שקלים בבנק אשר מהווה בטוחה למקסימום של 16% מסך ההלוואות שמעמיד הבנק בקרן ברמה הכוללת, ו- 70% מכל הלוואה ברמה הפרטנית.

הבנקים התבקשו להציע מהו אחוז הביטחונות המרבי אותו יהיו מעוניינים לקבל ממבקש ההלוואה, בדרך זו יוכלו עסקים לקבל הלוואות מהבנקים כאשר אחוז הביטחונות שיתבקשו לתת יהיה נמוך מ-30% ובנוסף ייהנו מדחיית תשלומים (תקופת "גרייס") של חצי שנה על החזר הקרן.

מנגנון המכרז מאפשר לשפר את התנאים המוצעים כיום לעסקים קטנים מבקשי הלוואות, אשר נדרשים להעמיד ביטחונות בשיעור של 30% משיעור ההלוואה, לשם קבלת הלוואה מהקרן.

עוד נמסר מהאוצר כי במסגרת הקרן יופעל מסלול מיוחד בעל תנאים מועדפים לטובת העסקים באזור שדרות ועוטף עזה, בהיקף כולל של כ- 60 מיליון שקלים. תנאים אלה יכללו, בין היתר, העמדת בטחונות על ידי הלווים בשיעור מופחת של עד 10%, אפשרות לתקופת "גרייס" על החזר ההלוואה של עד שנה וביצוע מזורז של בקשות ההלוואה.

החשב הכללי, שוקי אורן, ציין כי "בייחוד בתקופה זו ישנה חשיבות רבה לסייע לבעלי עסקים קטנים באמצעות הרחבת מקורות האשראי העומדים לרשותם. מדובר בקרן מצליחה שהוכיחה את נחיצותה לעסקים הקטנים, בחמש השנים האחרונות הקרן העניקה 3,000 הלוואות לעסקים שונים בארץ בסכום של למעלה מ-923 מיליון שקלים.

כיום עומדים בקרן לרשות העסקים הקטנים 200 מיליון שקלים ולהערכתנו יתווסף רבע מיליארד שקלים. קרן זו היא חלק ממכלול הכלים, עליהם הודענו לאחרונה, אשר נועדו להביא להגדלת מצאי האשראי במשק".