הטויוטה של עולם האופנה

ג'ורג' חורש, יבואן טויוטה, יביא ב-2010 את H&M לישראל. המערכה הקשה עוד לפניו

השבוע נפל דבר בישראל. ליתר דיוק - הדבר ייפול רק ב-2010, אבל השבוע נתבשרנו כי לאחר שנים של גישושים, רשת חנויות האופנה השבדית H&M תפתח את סניפה הראשון בישראל.

אנשי עסקים רבים חשקו בזיכיון המקומי ל-H&M: משפחת ברונפמן, עמרי פדן, עמי סגיס ונוספים, אולם לקו הסיום הגיע ג'ורג' חורש, איש עסקים המוכר בעיקר מתחום הרכב, בעלי סוכנות יוניון מוטורס, יבואנית טויוטה לישראל. זכייתו של חורש, אחד מהאנשים האמידים בארץ (לפי הערכות שונות, שוויה של קבוצת טויוטה בישראל עומד על כ-400 מיליון דולר, ולחורש אחזקות נוספות בחברות שונות), לא הפתיעה רבים בענף הרכב. למרות שחורש הקפיד - ועודנו מקפיד - להתרחק מתקשורת כמו מאש, בענף הרכב יודעים לספר כי ברגע שחורש מציב מטרה לנגד עיניו, הוא לרוב ישיג אותה.

חורש הצליח לברוח מאיראן קצת לפני עליית שלטון השאה, ולפי ההערכות הצליח לחלץ גם חלק מהונו. עוד באיראן הוא עבד עם יצרן הרכב היפני, ואחר כך המשיך לעבוד איתה בקנדה ובאנגליה, עד שעלה ארצה, ופתח את הסוכנות המקומית ביחד עם עזרא דגמי. יש לו מערכת יחסים מיוחדת ורבת שנים עם היפנים: בענף הרכב יודעים לספר שחורש אף תרם לטויוטה אוסף גדול, נדיר ויקר מאוד של חפצי אמנות יפנית, שמוצב עד היום במוזיאון טויוטה.

מספרים עליו שב"אחד על אחד", חורש הוא אדם חם, מדבר בגובה העיניים, ושלחיצת היד שלו שווה יותר מכל חוזה. האם זה מה ששבה גם את ליבם של השותפים החדשים משבדיה?

אבל הזיכיון הוא רק התמרור הראשון בדרך ארוכה. התחרות הקשה עוד לפניו: על לוקיישנים, וגם על תשומת הלב של הצרכן הישראלי המוצף בהיצע של אופנה מכל עבר בכל קניון.

שוק האופנה בישראל רווי, תחרותי, ונשלט על ידי מותגים מקומיים. למעשה, פרט ל-ZARA, אף מותג אופנה זר לא הצליח להשיג נתח שוק מוביל. מה הסיכוי של חורש ו-H&M? קשה לומר.

הקונספט של הרשת האופנה השבדית בעולם הוא של אופנה זולה באיכות ובעיצוב לא מתפשר. אך האם גם בשקלים היא תהיה זולה, או שאולי ינסו כאן לגרוף כמה שיותר רווחים משם המותג המוכר? במילים אחרות: האם H&M תנסה להיות איקאה של עולם האופנה הישראלי, או שתתחרה ב-ZARA ובקסטרו?

בענף הרכב בטוחים שחורש יצליח לעשות ל-H&M בארץ את מה שעשה לטויוטה. נחיה ונראה.