איתן ורטהיימר: "מי שעושה הרבה כסף לא יכול לאכול ארוחת צהריים פעמיים או לפנק יותר מדי את ילדיו"

לריכוז כל הידיעות מוועידת ישראל לעסקים ; בוועידת ישראל לעסקים של "גלובס" אמר יו"ר ישקר: "אני פוגש הרבה אנשים שאומרים לי 'הכיסים שלנו מלאים אבל הלב שלנו לא, ואנחנו רוצים שיהיה לנו איזון בין הלב, הראש והכיס'"

"מה שאנשים עושים מהלב זה הרבה יותר ממה שהם עושים מהכיס", כך אמר היום (א') איתן ורטהיימר, יו"ר דירקטוריון ישקר, בוועידת ישראל לעסקים של "גלובס" המתקיימת במלון דיוויד אינטרקונטיננטל בתל אביב.

ורטהיימר, שדיבר במושב "מרווחה לרווח מודלים כלכליים להשקעה חברתית", הדגיש את החשיבות שבתרומה החברתית.

"מי שעושה הרבה כסף לא יכול לאכול ארוחת צהריים פעמיים או לפנק יותר מדי את ילדיו. אני פוגש הרבה אנשים שאומרים לי 'הכיסים שלנו מלאים אבל הלב שלנו לא, ואנחנו רוצים שיהיה לנו איזון בין הלב, הראש והכיס'".

עוד אמר ורטהיימר כי הדרך להכפיל את ההכנסה לנפש בישראל היא באמצעות יצוא. "לייצא מוצרים כמו ששוויץ ושוודיה מייצאות לכל העולם". ורטהיימר אף דיבר על החשיבות שבחינוך: "להכשיר אנשים במקצועות כלכליים לעשיית רווח ולא רק במקצועות לא פרקטיים כמו היסטוריה, וזה מה שאנחנו עושים במסגרת פרויקט 'עתידים'. להכשיר אנשים צעירים ממשפחות מצוקה למשימה הזו".

ורטהיימר שיתף את באי הכנס גם בסיפור הבא: "בזמן מלחמת לבנון השנייה דיברתי עם וורן באפט. אמרתי לו שאנחנו שולחים אנשים למרכז הארץ בגלל המצב ואמרתי לו שלמרות המצב החלטנו לנסות ולעשות שיא במכירות. היה שקט מעבר לקו ואז וורן שאל אותי אם אני רציני. אמרתי לו שהבוקר לא לקחתי את הכדורים שלי. והאמת, שהצלחנו לעשות זאת רק בגלל שרצינו. הרוח רצתה זאת יותר מהכל".

בהתייחסו למשבר הכלכלי העולמי אמר ורטהיימר: "אנחנו צריכים להשתמש בבעיות שנוצרות ולהפוך אותן להצלחות. אני שומע חברות שמתלוננות שמתחיל להיות קשה אך הן לא מבינות שאנחנו מוכרים ללקוחות ולא לכלכלה. לכן כשקשה, עלינו למצוא לקוחות חדשים. למי שיש בעיות בבלמים, יהיה לו קשה לבלום בירידה אבל יש הרבה הזדמנויות". לסיום אמר ורטהיימר: "אני מאחל לכולכם שלא תצטרכו לראות שופט או רופא במהלך חייכם".

איתן ורטהיימר

טים פולנטי, מושל מדינת מינוסטה, שדיבר אף הוא בפאנל, נחשב למושל שהביא את תקציב מינוסטה לאיזון מבלי להעלות מסים. "אני גאה שמינוסטה היא מקום שבו העסקים משגשגים. יש אצלנו מספר עצום של חברות והכנסה לנפש מהגבוהים בארה"ב ואחת מחמש המדינות עם האנשים הכי בריאים".

"לכולנו אכפת מהשלמות של מיניסוטה, והיינו רוצים שאותם ערכים יבואו לידי ביטוי גם בישראל".

גרי היימן , מנכ"ל ונשיא "סטנדרד טקסטיל" שהנחה את הפאנל אמר כי לקהילה העסקית מוטלת לא רק האחריות ליצירת רווחים אלא גם אחריות ליצירת רווחה. יו"ר הסוכנות היהודית, זאב בילסקי, אמר כי הסוכנות מעודדת חיבור בין קהילות עסקיות-יהודיות ברחבי העולם ולא רק בין יהודים. "זוהי שותפות יפה שיכולה ליצור פירות שלא חלמנו עליהם במהלך ה-60 השנים הבאות".

עיבל גלעדי, מנכ"ל צקרן פורטנלד, אמר כי ישראל התפתחה למדינה עם שני פארקים: גליל ונגב. "חינוך ופיתוח כלכלי הם שני הערוצים לפיתוח הגליל והנגב. אני חושב שנצליח לשנות את הצפון והדרום. הם לא יהפכו לתל אביב אבל כן למקום שטוב יותר לחיות בו".

ידין קאופמן, מייסד ויו"ר קרן תמורה, דיבר על המודל לפיו חברות הון סיכון תורמות לעמותות חינוך ונוער באמצעות תרומת אופציות. "אם הן לא מצליחות לעשות אקזיט לא קרה כלום; אם הן מצליחות אז האופציות שוות הרבה כסף. עד כה הצלחנו להתרים למעלה מ-140 חברות שתרמו למעלה מ-2 מיליון דולר". טום גלייזר, נשיא אזור דרום מזרח ארה"ב בלשכת המסחר אמריקה-ישראל, הוסיף כי "הקהילה העסקית האמריקנית מנתבת את מאמציה לשיפור הקהילה מתוך ידיעה שאם זו במצב טוב ומשגשג אז כך גם הצד הכלכלי-עסקי".