ההסתבכות של בני שטיינמץ

שטיינמץ, בעל השליטה בחברת האחזקות הפרטית TMI, מבקש לפרוע אג"ח בהיקף של 860 מיליון שקל לפי מחיר הנמוך משמעותית מהערך המתואם של האג"ח ; מוסדי בכיר ל"גלובס": " לא יקום ולא יהיה, על גופתי המתה"

יצחק תשובה לא לבד. בעל השליטה בקבוצת דלק , שניסה לרכוש בחזרה אג"ח של דלק נדל"ן לפי מחיר הנמוך משמעותית מערכן המתואם, יכול להתנחם בעובדה שאולי הוא לא יהיה היחיד "לחטוף על הראש". איש העסקים בני שטיינמץ, שרוב עסקיו פרטיים, עלול "לספוג אש" בנסיבות דומות.

שטיינמץ, כזכור, הנפיק לפני כשנה וחצי אג"ח של החברה הפרטית TMI בשווי של 1.2 מיליארד שקל לגופים מוסדיים בארץ. האג"ח הועמדו לפירעון בשישה תשלומים שווים, החל משנת 2010 ועד שנת 2015, הן צמודות (קרן וריבית) למדד, ונושאות ריבית שנתית בשיעור של 5.8%, שאמורה להיות משולמת פעמיים בשנה. עם השלמת ההנפקה נרשמו האג"ח במסלקת הבורסה במסגרת "רצף מוסדיים" - מערכת המסחר למשקיעים מוסדיים שמפעילה הבורסה.

TMI, שהתאגדה במקלט המס ג'רנסי, נמצאת בבעלות מלאה של BSGR, קבוצת משאבי הטבע של שטיינמץ. BSGR, שערבה להתחייבויות של TMI, כוללת בתוכה מספר חברות ציבוריות ששטיינמץ הספיק להנפיק בעבר בשוק ההון הבריטי, ומספר חברות פרטיות, שעדיין לא הונפקו. בין הציבוריות ניתן למנות את בייטמן הנדסה, שנסחרת ב-AIM לפי שווי של 11 מיליון דולר (ירידה של 95% מתחילת השנה), את בייטמן ליטווין, שנסחרת באותה הבורסה לפי שווי של 49 מיליון דולר (ירידה של 86% מתחילת השנה), וחברת הכרייה Katanga, אליה מוזגה ניקנור, שנסחרת בבורסת טורונטו לפי שווי של 64 מיליון דולר (ירידה של 98% מתחילת השנה).

האג"ח שהונפקו זכו מחברת הדירוג מעלות S&P לדירוג ראשוני של A פלוס, אך עם התפתחות משבר האשראי, וההידרדרות בשווי האחזקות של TMI, לא יכלה מעלות להמשיך ולהתעלם משווי האחזקות, והחלה לעדכן את הדירוג כלפי מטה. בשלב ראשון, לפני כשלושה חודשים, העמידה חברת הדירוג את הדירוג הראשוני לבדיקה במסגרת Credit Watch Negative. בשלב שני, רק שבועיים וחצי אחרי הבדיקה לעיל, הורד הדירוג מ-A פלוס ל-A מינוס, ואילו היום הורד הדירוג ביתר חדות, ל-CCC (דירוג של אג"ח זבל), תוך השארת המסגרת Credit Watch Negative.

שטיינמץ, בדומה לתשובה, הבין כי זה הזמן לרכוש את האג"ח בחזרה והחל להגיש הצעות רכש. הראשונה, שפורסמה לפני כשבועיים, נקבה במחיר רכישה ממוצע של 85 אגורות לאיגרת, והיקפה היה מאה מיליון שקל. שבוע ימים לאחר מכן, פרסם שטיינמץ הצעה נוספת, שנקבה באותו מחיר, אך הפעם היקפה היה 150 מיליון שקל. ארבעה ימים נוספים חלפו ובערב יום חמישי האחרון, כפי שעולה מהודעת החברה, החל שטיינמץ להבין מה הוא אקטיביזם מוסדי.

"החברה מודיעה כי ההצעה הנוקבת במחיר של 85 אגורות בטלה, ומחליפה אותה הצעה אחרת, הנוקבת במחיר של 90 אגורות", מציינת TMI בהודעה ואף מפרטת שתי סיבות לכך. "הראשונה היא העובדה שאתמול קיבלה החברה טיוטת עדכון ממעלות לפיה - לאור פרסום הצעת הרכש - היא שוקלת להוריד את דירוג האג"ח מ-A ל-CCC. השנייה, בקשת הנאמן של האג"ח, חברת הרמטיק נאמנות, לפיה יש לפרסם את טיוטת הדירוג החדשה בטרם תתבצע הצעת הרכש", צוין בהודעה. בהודעה המעודכנת ביקשה TMI לרכוש את מלוא האג"ח שהונפקה, ולא נרכשה עדיין, בשווי של 859.5 מיליון שקל.

לפי ההערכות, הערך פארי של האיגרות (ערך של האיגרת הלוקח בחשבון אך ורק את הפרשי ההצמדה והריבית, לעומת הערך הראשוני - הנקוב - בעת הנפקת האיגרת) שהונפקו עומד על 110 אגורות, ולכן המחירים שצוינו בהצעות הרכש מגלמות דיסקאונט של 18% עד 23% על השווי פארי. לכן, מצידו של שטיינמץ מדובר בחיסכון של 172 מיליון שקל בקירוב.

מוסדי בכיר אמר היום ל"גלובס": "לא יקום ולא יהיה. לא אסכים לקבל פחות מערך הפארי של האיגרת. על גופתי המתה".

TMI, כאמור, מציינת שאחת הסיבות לשיפור ההצעה היא הורדת הדירוג מצד מעלות, אך אחד מסעיפי שטר הנאמנות שנחתם בין החברה להרמטיק מעלה ספקות בנידון. סעיף 11.1.7 בשטר קובע כי החברה תהיה חייבת לבצע פירעון מיידי של האג"ח אם החברה המדרגת אותו תקבע לו דירוג הנמוך מ-BBB פלוס. כך או אחרת, המועד האחרון להיענות להצעה הוא מחר בשעה 16:00.

לפי הדירוג המעודכן שהוציאה מעלות S&P לפי הגדרותיה, במקרה של השלמת הצעת החלפה של חוב בעייתי, שבמסגרתה חלק או כל ההתחייבות נרכשים מחדש בתמורה לסכום במזומנים או החלפה בבטוחות אחרות, שערכם הכולל נמוך מן הערך הנקוב של ההתחייבות, יקבע לאג"ח דירוג של D, שפירושו חדלות פירעון.

"ההרעה במצב של BSGR באה לידי ביטוי בהרעה בסביבה הענפית של פעילות המכרות עקב הירידה החדה במחירי המתכות, אי-וודאות בכל הנוגע ליכולות החברה לבצע השקעות, וספק לגבי יכולתן של החברות הקטנות בענף לצלוח אותו. גורמים אלו הביאו בתקופה האחרונה לירידה חדה מאוד במחירי המניות של החברות בתחום, ולירידה בסחירות המניות, במיוחד בקרב החברות הקטנות", נכתב בעדכון של מעלות.

לדברי מעלות, "שווי תיק האחזקות של BSGR וטיבו מהווה קריטריון מוביל בדירוג החברה כחברת השקעות. מאז הדירוג הראשוני צנח תיק האחזקות הסחירות מ-1.23 מיליארד דולר ל-52 מיליון דולר בלבד. בנוסף, במהלך תקופה זו החברה לא הצליחה להרחיב את מגוון אחזקותיה ובסיסה ההוני, גורם המעלה מאוד את הסיכון של החברה לאור התמקדותה בפעילות במדינות מאתגרות (קונגו, זמביה, מקדוניה וקוסובו).

"למרות מערך הביטחונות של TMI, הכולל שעבוד מניות כלולות סחירות המוחזקות בידי BSGR ויתרת מזומן ושווה מזומן בהיקף של 90% מהיקף החוב, לא ניתן להניח כי ביטחונות אלו מספיקים ל-Recovery מלא של החוב. להערכתנו, שעבוד ערבויות חיצוניות ל-TMI או BSGR לטובת בעלי איגרות החוב בתנאים הנוכחיים אינו מאפשר להניח את חידושם האוטומטי באופן מלא או חלקי לאורך זמן", מסכמת מעלות.

מדובר BSGR נמסר בתגובה: "תעשיית מחצבי הטבע בעולם מצויה במצב מורכב וקשה. תנאי השוק מייצרים הזדמנויות לטווח ארוך וחברת BSGR מתכוונת לנצלן. ואכן, רק בשבוע האחרון זכתה BSGR בזיכיון לכריית עופרות ברזל בגינאה באזור הנחשב כאחת העתודות הגדולות והאיכותיות בעולם. עם זאת, אנו ערים לכך שלאור התנודתיות הגבוהה שמאפיינת את תחום מחצבי הטבע, המשבר בשווקים, והעובדה שגם שווי החברות של BSGR נפגע כתוצאה מהמשבר, ישנם גופים מוסדיים שמבקשים להקטין את הסיכון ולזכות בנזילות. לפיכך, החליטה BSGR להציע לכל בעלי האג"ח אפשרות נאותה למכירתה. בעל אג"ח שמעוניין להמשיך ולהחזיק לאורך זמן באג"ח בתנאי השטר המקוריים יוכל לעשות כן מבלי שתמהיל הביטחונות שלו ייפגע, ואילו בעלי אג"ח שיעדיפו להקדים את הנזילות יוכלו למכור את האג"ח תמורת 90 אגורות לכל 1 ש"ח ע.נ. בתנאי השוק הנוכחיים מדובר בהצעה אטרקטיבית והגונה וזאת בשעה שהשוק סבל מירידה ממוצעת של 80% בקירוב. חברת BSGR איתנה ואין לה כל חובות למעט האג"ח. חלק מהכספים המיועדים לפירעון האג"ח הוזרמו ל-BSGR ממקורות אחרים בקבוצת בני שטיינמץ". *

החוצפה של שטיינמץ

1. אין דרך אחרת לתאר זאת. ההצעה של שטיינמץ לרכוש בחזרה את האג"ח של TMI בדיסקאונט די משמעותי, היא חוצפה נטו. כמעט באותה מהירות ותחת אותו מעטה מסתורין ששטיינמץ גייס מאותם משקיעים מוסדיים מיליארדי שקלים לפני כשנה וחצי, כך הוא ניסה בימים האחרונים להכניס אותם למספרה, ו"לבצע תספורת" נוסח שטיינמץ לחוב שגייס מהם.

2 שטיינמץ, שאינו מתראיין ומתרחק מכלי התקשורת כמו מאש (היום אנו יכולים גם להבין מדוע) ציין בתגובתו הרשמית, שנמסרה באמצעות דוברו, כי "בתנאי השוק הנוכחיים מדובר בהצעה אטרקטיבית והגונה". "אטרקטיבית" אנו יכולים - אולי - להבין למה. שווי אחזקותיה של TMI יכול להמשיך ולרדת, ולכן מחיר של 90 אגורות עבור כל איגרת ששווה 20 אגורות יותר, אולי יכול להיחשב בטווח הארוך כאטרקטיבי. עם ההגדרה "הגונה", לעומת זאת, קשה לנו להסכים.

3 לזכותו של שטיינמץ ייאמר שזו הפעם הראשונה שהוא מאכזב את ציבור המשקיעים. עד כה שטיינמץ הילך קסם על ציבור המשקיעים, ולא רק באנגליה. שמו הלך לפניו, ונראה היה שכל דבר שבו נגע הפך לזהב. ביום חמישי האחרון משהו בתדמיתו של שטיינמץ נפגם. נכון, הוא אינו היחיד שנפגע ממשבר האשראי הנוכחי, אך גם משבר, קשה ככל שיהיה, אינו מעניק לגיטימציה לפגיעה בציבור המשקיעים - אותו ציבור שנתן בו אמון כששטיינמץ נזקק לעזרתו. *