גם במפרץ עשירים פחות: הנסיך בן טלאל הפסיד השנה 20% מהונו האישי

הונו האישי של הנסיך התכווץ ל-17.1 מיליארד דולר, לעומת 21 מיליארד דולר אשתקד ; שווי המניות, הנדל"ן והנכסים האחרים שמחזיקים 50 הערבים העשירים ביותר צנח ב-12% ל-199.5 מיליארד דולר

הנסיך הסעודי אל-וואליד בן טלאל, בעל המניות הפרטי הגדול ביותר של הבנק האמריקני סיטיגרופ, הפסיד קרוב ל-20% מהונו האישי ב-12 החודשים האחרונים בגלל מחנק האשראי. כך טוען כתב העת "ערביאן ביזנס" היוצא לאור בערב הסעודית.

ה"ערביאן ביזנס" פרסם את הדברים בעקבות מסמכים שהגיעו לידיו ובהם פירוט של חשבונותיו של בן טלאל. לפי המסמכים, הונו האישי של הנסיך התכווץ ל-17.1 מיליארד דולר, לעומת 21 מיליארד דולר אשתקד.

המיליארדר הסעודי, שביצע את השקעתו הראשונה בסיטיגרופ ב-1991, ושלאחרונה הודיע כי יגדיל ל-5% את אחזקתו בבנק האמריקני עתיר הקשיים, קנה לו שם כמשקיע באמצעות רכישות מתוזמנות היטב של אחזקות בחברות כגון אפל וניוזקורפ . עם זאת, בדומה לאנשי פיננסים רבים, נשחק השווי של השקעותיו של בן טלאל בגלל המשבר הפיננסי העולמי.

שווי המניות, הנדל"ן והנכסים האחרים שמחזיקים 50 הערבים העשירים ביותר, למעט משפחות המלוכה באזור, אך ללא הנסיך, צנח ב-12% ל-199.5 מיליארד דולר, על-פי רשימת העשירים. עם זאת, ייתכן שהסכום אינו משקף במלואם את ההפסדים שספגו המשקיעים באזור.

השנה איבדו המניות הנסחרות בשוקי המניות במזרח התיכון יותר מ-50% מערכן, והמניות הנסחרות בשוקי המניות הבינלאומיים, שבהם ביצעו משפחות הסוחרים העשירות המקומיות השקעות עצומות, רשמו ביצועים גרועים גם הם.

בגלל חוסר השקיפות לגבי אחזקותיהם של עשירי האזור קשה לאמוד את שוויין. מען א-סאנע, לשעבר טייס קרב סעודי, שמחזיק ב-3.1% מ-HSBC , ניצב במקום השלישי עם הון נטו בסך 9.3 מיליארד דולר. שלוש משפחות העפילו לרשימת עשרת המובילים: משפחת בן לאדן ומשפחת אוליאן מערב הסעודית, ומשפחת קאנו מבחריין.

עשירי המזרח התיכון מחזיקים בנכסים בשווי כולל של 1,700 מיליארד דולר, על-פי נתונים של קאפג'מיני ומריל לינץ'. למרות ששווי אחזקותיהם צפוי לתפוח ל-3,400 מיליארד דולר עד 2012, קרוב לוודאי שההפסדים שנרשמו השנה היו כבדים מאוד. רבים מעשירי האזור השקיעו בנדל"ן ובחברות בחו"ל, ששוויין נשחק מאוד בגלל מחנק האשראי.