אולמרט, עיני וברוש מגבשים תוכנית האצה עוקפת אוצר: הקפאת תעריפי חשמל, חל"ת לעובדים, מענק לרוכשי דירה בפריפריה ותל בונד חדש

משרד האוצר - לא בתמונת גיבוש תוכנית ההאצה החדשה ; ברוש ל"גלובס": "נשמח מאוד אם נציגי האוצר יהיו גם חלק מגיבוש התוכנית הזו, אף כי הם לא שיתפו אותנו בתוכנית האצה שהם גיבשו, על אף שהובטח כי כן נהיה שותפים" ; גם בענייני רשת הביטחון עקפו אולמרט ועיני את שר האוצר

ראש הממשלה אהוד אולמרט, יו"ר התאחדות התעשיינים שרגא ברוש ויו"ר ההסתדרות עופר עיני מגבשים תוכנית האצה מתוגברת. כך נודע ל"גלובס".

במרכז התוכנית עומדים הסעיפים הבאים:

1. הגדלת קרן הלוואות למיליארד שקל.

2. חופשה ללא תשלום במקום פיטורים.

3. ביטול ייקור המתוכנן בתעריפי חשמל, מים, ארנונה ובלו.

4. בניית תל בונד חדש.

5. מענקי מיקום לבניית דיור בפריפריה ותוספת של מיליארד שקל לחוק עידוד השקעות הון להקמת מפעלים חדשים.

אולמרט וברוש נפגשו היום, בהסכמת עיני ובידיעתו, כדי לקדם התוכנית החדשה. כל זאת, ללא נוכחותו של שר האוצר, רוני בר-און. התוכנית תגובש כבר בשבועות הקרובים על ידי צוות משותף שיהיה מורכב מנציגי המעסיקים, נציגי ההסתדרות ונציגי משרד ראש הממשלה. העקרונות גובשו על ידי ברוש ועיני וזוכים לתמיכה, אם כי ראשונית, מטעם ראש הממשלה ואנשיו.

ברוש אמר ל"גלובס" כי ראש הממשלה מודע למצב הכלכלי והבין כי יש צורך להעמיק ולהרחיב את התוכנית שהוצעו על ידי משרד האוצר.

על פי התוכנית, תורחב קרן הלוואות שהציע משרד האוצר מ-200 מיליון שקל עד מיליארד שקל, עם אפשרות למינוף של עד 5 מיליארד שקלים. כמו כן, כל הבנקים יהיו חלק מהתוכנית ולא רק שני בנקים כפי שהציע האוצר.

בנוסף, מבקשים ברוש ועיני לצמצם את הליך קבלת ההלוואות. כמו כן, הוצע להקים קרן בביטוח הלאומי שתממן את שכר העובדים המיועדים לפיטורים, שבמקום לאבד את מקום עבודתם ייצאו לחופשה ללא תשלום. במקביל, המעסיקים ימשיכו לממן את התשלומים הסוציאליים לעובדים.

לפי התוכנית, העובדים יוחזרו למקומות העבודה שלהם אחרי כמה חודשים, ואם לאוו, חלק מהכספים יקוזזו מדמי האבטלה שלהם. שני הצעדים הללו זכו לתמיכה מהותית מטעם אולמרט והוא התחייב לפעול ליישומם המיידי, כבר בימים הקרובים.

התוכנית כוללת גם דחייה או ביטול של מספר גזרות המתוכננות ל-2009 ועלולות לייקר משמעותית תא הסביבה העסקית. מדובר ביקור תעריפי החשמל, המים, ארנונה, אגרות בנמלים והיטלי בלו על המזות.

למרות שהאוצר כבר תכנן פתרון לאג''ח קונצרני, התוכנית החדשה כוללת פתרון יצירתי ופחות מסורבל, לדברי ברוש. "ישבנו בשבוע שעבר יחד עם בכירי האוצר ובנק ישראל לשעבר, וגיבשנו הצעה שהיא פשוטה יותר ולא דורשת תוספת תקציב והמדינה לא צריכה לשים גרוש".

לפי התוכנית, יושק מדד תל בונד חדש שיכלול חברות שגייסו חוב אך השקיעו את כספן בישראל. המדד יתחיל להיסחר ברמת המחירים הנוכחיים, כאשר המדינה תמכור אופציות פוט לשלוש שנים תוך הבטחת תשואה מינימלית. המדינה תקבל את הפרמיה, שתוזרם לקופה הציבורית ותובטח ריצפה מינימלית. עם זאת, הבעיה בצעד זה כרוך בבחירת החברות שאכן יהיו זכאיות להיכנס למדד החדש.

על מנת לעודד את הבנייה, הוצע להעניק מענקים לאזרחים אשר יבחרו לרכוש דירה בפריפריה. סעיף זה מיועד לעודד את פעילות חברות הנדל''ן שאף הן צפויות לסבול מהמיתון המתקרב ובכך גם לעודד את אכלוס הפריפריה.

הצעד החמישי כולל השקעה תקציבית של מיליארד שקל לקרן עידוד השקעות ההון שיניבו הקמת מפעלים חדשים בפריפריה, תוך יצירה מיידית של עשרת אלפים מקומות עבודה חדשים. ברוש: "ישנן תוכניות זמינות ומוכנות לביצוע מיידת מטעם חברות, אשר מוכנות להשקיע 4 מיליארד שקלים בהקמת המפעלים החדשים. הבעיה היא שהקרן ריקה".

בנוגע לאי שיתוף משרד האוצר בתוכנית אמר ברוש: "נשמח מאוד אם נציגי האוצר יהיו גם חלק מגיבוש התוכנית הזו, אף כי הם לא שיתפו אותנו בתוכנית האצה שהם גיבשו, על אף שהובטח כי כן נהיה שותפים".

מוקדם יותר אמר ברוש כי האוצר העלה תוכנית "קטנה, מאוחרת ומסורבלת", אך קרא בכל זאת לאשרה שכן "היא היחידה".