הכיסים העמוקים של הפארמה

בארנסט אנד יאנג מאמינים שב-2009 תתהפך המגמה וגל חדש של רכישות יתחיל

עם פרוץ המשבר, נעלמו רוב מקורות המימון לחברות הביומד הצעירות. דומה שרק מקור אחד נשאר - רכישות ועסקאות מול חברות הפארמה. לכאורה, גם לקרנות הון הסיכון יש עדיין כסף להשקיע, אך בפועל הן לא קוראות לכסף מהגופים המוסדיים המממנים אותן - הנמצאים כל אחד בצרות משלו - כי ברור להן שהתשובה תהיה "לא".

הכיס התפוח

אבל האם אמנם יש לחברות הפארמה מספיק כסף כדי לממן את החברות הטובות בסקטור? והאם הן כבר התחילו להשתמש בו או שהן עדיין אוגרות אותו בתקווה והמתנה שהמחירים של החברות הנרכשות ימשיכו ליפול, בהיעדר אלטרנטיבה?

לפי אתר Motley Fool הכיס של חברות הפארמה הגדולות עדיין עמוק מאוד. למרות ירידה ברווחיות עם פקיעה של פטנטים חשובים והתכוננות להידרדרות נוספת בהמשך, עדיין יש לחברות הפארמה הגדולות מספיק כסף כדי לקנות את כל חברות הפארמה הבינוניות - ועוד יישאר להן עודף.

מבחינה מספרית, פייזר עומדת בראש רשימת הארנק התפוח עם 26 מיליארד דולר לבזבוזים ועם פטנט גדול העומד לפקוע, על הליפיטור לטיפול בכולסטרול - מצד אחד סיבה טובה לשמור על הכסף לעת דוחק ומצד שני סיבה טובה לנסות לקנות כמה שיותר מוצרים חדשים. Wyeth וג'ונסון אנד ג'ונסון צועדות אחריה עם כ-14 מיליארד דולר, אחריהן גלקסו עם 9.9 מיליארד דולר ונוברטיס סוגרת את החמישייה הראשונה עם 8.1 מיליארד דולר בקופה.

ובכל זאת, בחודשים האחרונים העדיפו חברות הפארמה לשבת על הגדר. דו"ח של ארנסט אנד יאנג הראה כי ברבעון הרביעי של 2008 ירד היקף העסקאות שביצעו חברות הפארמה ל-300 מיליארד דולר, לעומת 578 מיליארד בממוצע בשלושת הרבעונים שקדמו לו. הירידה היא גם בהיקף וגם במספר העסקאות.

גל רכישות

בארנסט אנד יאנג מאמינים כי ב-2009 יהיה היפוך מגמה ונראה גל חדש של רכישות. החברה המתאימה להירכש בתקופה כזו, לדעת פירמת רואי החשבון והייעוץ, היא חברת סטארט-אפ לא זעירה אבל גם לא ענקית, ללא חובות ומנוהלת היטב, שהגיעה למצוקה תזרימית ונמכרת במחיר מציאה.

גם חברות פארמה בינוניות, שהיו עד לאחרונה בצד הרוכש, יועמדו למכירה. "החזקים יתחזקו והחלשים ייחלשו. החברות החזקות ינצלו את ההזדמנות לרכוש את החברות הבינוניות וחלק מן הרכישות יהיו עוינות", נכתב בדו"ח. כך שבסוף התהליך יקרה כנראה מה שקרה לתחום המכשור הרפואי, שעבר קונסולידציה ונותרו בו פחות רוכשים, כלומר פחות תחרות על רכישות ומכאן ירידה חדה עוד יותר בהיקפי עסקאות הרכישה ומספרן.

בינתיים, מספר חברות ביג פארמה - ביניהן מרק האמריקנית ואלי לילי - הכריזו על כניסתן לתחום הביוגנריקה כשיטה אפשרית לשמר רווחיות, תוך הפחתת הסיכון בפיתוח מוצרים חדשים. ההשקעה בתחומים אלו עלולה לבוא באופן חלקי וזמני על חשבון רכישת מוצרים אינובטיביים, אם כי בטווח הארוך חייבים למלא את הצנרת במוצרים חדשים.