פרשת שחיתות בהתאחדות לכדורגל: האחים לוזון חשודים בקבלת שוחד

(עדכון) - עמוס לוזון: "אוי לנו אם זה מה שמשטרת ישראל חוקרת. האם הסתיימו הרציחות? האם נגמרו החקירות של משפחות הפשע?" ; ההתאחדות: "ראוי להמתין עד שיתבררו כל פרטי החקירה לפני שקופצים למסקנות"

הלילה (ג') הותר לפרסום כי יו"ר ההתאחדות לכדורגל, אבי לוזון, ואחיו עמוס לוזון (הבעלים של מכבי פתח-תקווה), חשודים בפרשת שוחד הנחקרת תחת איפול כבד מזה כשנה ביחידה הארצית לחשיפת פשיעה חמורה ובינלאומית של המשטרה (יאחב"ל).

בפרשה מעורבים גם אח נוסף של אבי ועמוס, איציק לוזון, וכן אריק איזיקוביץ' וירון גולן, שהיו הבעלים של קבוצת בית"ר נס טוברוק.

על-פי החשד, עמוס לוזון הבטיח לסייע לנס טוברוק לעבור מחוז בליגה ג', בתמורה להנחה על שחקנים שעברו לקבוצתו, וכן תמורת הבטחת ראשי טוברוק להצביע עבור אחיו אבי בבחירות האחרונות לראשות ההתאחדות לכדורגל.

נס טוברוק נחשבת לחממה לשחקני נוער, והיא ייצאה שחקנים רבים לקבוצות הבוגרים. בעונת 2006 היא הקימה קבוצת בוגרים משל עצמה, שהחלה את דרכה בליגה ג'. החשד שנחקר הוא שעמוס לוזון סייע לה לעבור ממחוז שומרון למחוז שרון, כדי לחסוך בעלויות אבטחה ונסיעה.

זאת משום שבמחוז שומרון משחקות קבוצות רבות מהמגזר הערבי, מה שדורש יותר שוטרים לאבטחת המשחקים. כמו כן, הנסיעות לחלק מהמגרשים נעשות באוטובוסים ממוגנים.

עוד חושדת המשטרה כי עמוס לוזון הבטיח לראשי נס טוברוק כי אם אחיו אבי ייבחר ליו"ר ההתאחדות, הוא יפעל להעברת הקבוצה למחוז שרון. בתמורה, ביקש מאיזיקוביץ שראשי טוברוק יתמכו במועמדותו של לוזון.

חשד נוסף שעלה בחקירה הוא שבמסגרת ה"דיל" סוכם כי מכבי פתח-תקווה תקבל בהשאלה שחקני נוער מטוברוק, כמו גם סיוע בעסקאות עתידיות של העברת שחקנים לליגות בחו"ל.

במארס 2007 אכן נבחר אבי לוזון לראשות ההתאחדות, ובעונת המשחקים 2007/2008 אכן הועברה נס טוברוק ממחוז שומרון למחוז שרון. חקירת הפרשה החלה במארס 2007 והתנהלה תחת צו איסור פרסום גורף, שהוארך בכל מספר חודשים, והלילה הגיע לסיומו. מהמשטרה נמסר כי "מאחר שהחקירה טרם הסתיימה, איננו נוהגים למסור פרטים מחקירה מתנהלת".

נודע כי בפרשה נחקר גם פיני קינן, לשעבר ראש אגף הליגות הנמוכות בהתאחדות, שטען כי הוא החליט על העברת הקבוצה בין המחוזות, וכי אבי לוזון כלל לא היה מעורב בכך.

עמוס לוזון מסר בתגובה כי מעולם לא נחקר במשטרה, וכי מדובר בגיבוב של שטויות. "אבי לוזון נבחר לראשות ההתאחדות על-ידי מרכז מכבי, בעוד שבית"ר נס טוברוק שייכת לבית"ר ואין לה זכות הצבעה. מעבר לכך, לקבוצה בליגה ג' יש נקודה אחת בלבד שאינה מספיקה כדי להשפיע על בחירת יו"ר ההתאחדות".

לדבריו, "בכל שנות קיומה קיבלה מכבי פתח-תקווה רק שחקן אחד מנס טוברוק - השוער דודי חננשווילי. זה היה לפני 5 שנים, הרבה לפני שאבי בכלל חלם להיות יו"ר ההתאחדות. חננשווילי נפצע אחרי שנתיים ועבר ניתוח בגב שגמר לו את הקריירה. אנחנו מחזיקים אותו אצלנו ומשלמים לו משכורת עד היום מסיבות הומניטריות".

עמוס לוזון הוסיף כי "מעולם לא התערבנו בהעברת טוברוק ממחוז זה למחוז אחר. לא היה ולא נברא. אוי לנו אם זה מה שמשטרת ישראל חוקרת. האם הסתיימו הרציחות והחקירות של משפחות הפשע, שבזה היאחב"ל מתעסקת?".

מההתאחדות לכדורגל נמסר בתגובה: "קבוצת נס טוברוק משתייכת גיאוגרפית לאזור השרון, ועל כן הועברה בהתאם לבקשתה ועל בסיס מקום פנוי. ההעברה בוצעה בהתאם לקריטריונים ולהוראות התקנון. יצויין כי קבוצות נוספות הועברו ממחוז שומרון למחוז השרון באותה עונת משחקים, כגון מכבי (אלי כהן) השרון נתניה, מהסיבות האמורות. בהליך שיבוץ קבוצה לא מעורב יו"ר ההתאחדות, וכך גם במקרה זה לא היתה ליו"ר ההתאחדות כל מעורבות או קשר לנושא. ראוי להמתין עד שיתבררו כל פרטי החקירה טרם קפיצה למסקנות".

אבי לוזון אמר בתגובה להאשמות: "ברצוני להבהיר באופן החד והברור ביותר כי במסגרת תפקידי כיו"ר ההתאחדות אינני ולא הייתי מעורב בנושאים הקשורים בהעברות קבוצות ובשיבוצן במחוזות. כיו"ר ההתאחדות וכאיש ציבור, אני נוהג בשקיפות, באמינות ובאחריות לא רק מכוחם של נהלים ותקנים, אלא בעיקר מכוחו של מצפון אישי וערכים. אני מקווה כי רשויות האכיפה ישלימו את חקירתן בעניין במהרה וביעילות לטובת כל הצדדים המעורבים וגם אלה המעורבים לכאורה".

הירשם לניוזלטר והתראות ספורט