אחרי שנתיים וחצי: נוחי דנקנר מוכר את קניון גבעתיים לעזריאלי תמורת 795 מיליון שקל

נכסים ובניין וכלל ביטוח צפויות לרשום רווח הון של 51 מיליון שקל ; עזריאלי גבר על בריטיש ישראל, שניהלה אף היא מו"מ לרכישת הקניון ; לפני כשבוע העמיד דנקנר למכירה גם את קניון קריית-אונו לפי 850 מיליון שקל

שנתיים וחצי אחרי שרכש 100% ממנו - נוחי דנקנר, בעל השליטה באי.די.בי , מוכר את קניון גבעתיים (100%) לקבוצת עזריאלי שבראשות דוד עזריאלי, תמורת 795 מיליון שקל. כך נודע ל"גלובס". העסקה משקפת לקניון תשואה של 7.5%.

אי.די.בי מחזיקה בקניון באמצעות חברת נכסים ובניין (50%) וכלל ביטוח (50%). אמש (ב'), לאחר משא-ומתן אינטנסיבי שנמשך 3 ימים, חתמו שני הצדדים על הסכם עם החברה לקניית ניהול השקעות ומימון של עזריאלי למכירת הקניון. הצדדים צפויים להשלים את העסקה עד תום הרבעון הראשון של 2009.

יצויין כי קודם לכן ניהלה בריטיש ישראל , המחזיקה בחברת קניוני ישראל, מגעים לרכישת הקניון.

שוויו ההוגן של קניון גבעתיים (100%), כפי שמופיע בדו"ח השנתי של נכסים ובניין לשנת 2007, עומד על 710 מיליון שקל. עם זאת, ביוני השנה ערכה נכסים ובניין הערכת שווי מחודשת לקניון, וזו עמדה על 744 מיליון שקל; הערכת שווי זו לא דווחה לבורסה. נכסים ובניין וכלל ביטוח צפויות לרשום רווח הון של 51 מיליון שקל כתוצאה מהעסקה.

קניון גבעתיים, שהוקם בשנת 2005, כולל כ-90 אלף מ"ר בנוי, שטחי מסחר, משרדים, חניה ומרתפים, מהם כ-34 אלף מ"ר שטחים עיליים ששני שלישים מהם מושכרים לעסקים קמעונאיים, והיתר לקופות-חולים, רשת הולמס פלייס ועוד. הקניון הניב בשנת 2007 הכנסות משכירות בסכום של 48.7 מיליון שקל.

בקניון פועלים 165 עסקים, הכוללים את מרבית הרשתות הקמעונאיות המובילות, לרבות בתי-הקולנוע של תיאטראות ישראל. הפדיון השנתי של חנויות הקניון עמד בשנה זו על 492 מיליון שקל.

כלל ביטוח רכשה 25% מהקניון במארס 2004 לפי שווי של 400 מיליון שקל. שנתיים מאוחר יותר היא השלימה רכישה של 25% נוספים, לפי שווי של 610 מיליון שקל. רוב ההשקעה של החברה בקניון (75%) נעשתה באמצעות כספי עמיתים, והיתר באמצעות כספי נוסטרו.

נכסים ובניין רכשה מחצית מהזכויות בקניון בחודש מאי 2006, תמורת כ-300 מיליון שקל. כפי שדיווחה היום (ג') החברה לבורסה, היא צפויה לרשום כתוצאה מהעסקה רווח הון של 24 מיליון שקל (כ-18 מיליון שקל רווח נקי).

נשיא קבוצת עזריאלי, מנחם עינן, מסר היום כי "הקבוצה ממשיכה לבדוק עסקאות נוספות שירחיבו את עסקי הליבה שלה, במיוחד על רקע ההזדמנויות שבתקופה זו. קניון גבעתיים הוא קניון איכותי העומד בסטנדרטים המחמירים שלנו. תשואה של 7.5% מאפשרת לקבוצה לבצע עסקאות בקניונים מוצלחים בתנאי השוק הקיימים". יו"ר נכסים ובניין, רפי ביסקר, כינה היום את העסקה "עסקה הוגנת".

עם השלמת העסקה יתווסף קניון גבעתיים ל-9 הקניונים האחרים של קבוצת עזריאלי, שהבולטים בהם הם קניון מלחה בירושלים, קניון איילון ברמת-גן, קניון עזריאלי בתל-אביב וקניון הנגב בבאר-שבע. הרכישה מעניקה לעזריאלי שליטה משמעותית במיוחד בקניוני גוש דן. נזכיר כי עזריאלי חידש לאחרונה את המשא-ומתן עם אפריקה ישראל לרכישת קניון רמת-אביב, אולם לא נרשמה כל התקדמות בעניין.

פרט לקניון גבעתיים, מחזיקה קבוצת נכסים ובניין גם בקניון קריית-אונו (50%), בשותפות עם אמות השקעות (50%). דנקנר מעוניין לממש גם נכס זה.