בנק לאומי נלחם בגזירה למכור את מניות מגדל: שוקל להגיש תביעה נגד בנק ישראל ומשרד האוצר

בצעד תקדימי שאינו מקובל במערכת הבנקאית, יפנה לאומי - ששייך למדינת ישראל -לביהמ"ש, ויבקש לקבוע כי אינו חייב למכור את אחזקותיו במגדל ; המנכ"לית גליה מאור תומכת במהלך

בנק לאומי שוקל להגיש תביעה כנגד בנק ישראל ומשרד האוצר, בסוגיית הגדרת חברת הביטוח מגדל כתאגיד אחזקה ריאלי (קונגלומרט). ההחלטה לפנות לבית המשפט נתמכת על-ידי מנכ"לית הבנק, גליה מאור, אך טעונה אישור של דירקטוריון הבנק, שיתכנס לדון בעניין בימים הקרובים.

פנייה לערכאות כנגד רגולטור היא צעד תקדימי ולא מקובל במערכת הבנקאית, בייחוד כשאחד מהמשיבים לתביעה הוא משרד האוצר. כידוע, מדינת ישראל היא הבעלים של לאומי.

כיום מוגדרת מגדל כקונגלומרט, ולכן על-פי הנחיות בנק ישראל על לאומי למכור את אחזקותיו בה עד ה-31 בדצמבר. לאומי, באמצעות באת כוחו עו"ד דליה טל ממשרד קנטור אלחנני טל, יבקש מבית המשפט המחוזי בתל-אביב צו ביניים שיקבע כי פרשנות הבנק לחוק הבנקאות, בדבר המונח קונגלומרט, היא הנכונה. עמדת לאומי היא שמגדל כחברת ביטוח היא תאגיד אחזקה פיננסי ולא ריאלי, ולכן הוא רשאי להמשיך ולהחזיק עד 10% ממניותיה. המפקח על הבנקים בבנק ישראל קיבל בעבר את עמדת בנק לאומי כי מגדל היא תאגיד פיננסי, ואף הגיש תזכיר לתיקון חוק הבנקאות בהתאמה, אך משרד האוצר מעכב את קידום החקיקה.

בשיחה שהתנהלה בין המפקח, רוני חזקיהו, למאור לפני כמה ימים, הבהיר חזקיהו כי הוא מוכן להעניק ללאומי הארכה נוספת של מספר חודשים למכור את מניותיו במגדל. עם זאת, מקורות בבנק ישראל הדגישו כי בזמן הנוסף שיקבל נדרש לאומי להיערך למכירת המניות שברשותו, ואל לו לצפות כי בנק ישראל יעניק לו ארכה נוספת.

בתגובה, נמסר מבנק לאומי, כי "הבנק ממשיך להתדיין עם בנק ישראל בנושא". את המו"מ מנהלת עו"ד טל מול סגן המפקח על הבנקים, דודו זקן.

לאומי נמצא בין הפטיש לסדן. מחד, יש באמתחתו התחייבות שלטונית שנתן לפני ארבע שנים מנכ"ל האוצר הקודם, יוסי בכר, שעיקרה שמירה על הסטטוס קוו, ועל בסיסה ציפו בלאומי ובבנק ישראל לתמיכת האוצר בתיקון החוק. אך כאן התרחש עימות בין שני רגולטורים - חזקיהו והמפקח על הביטוח ידין ענתבי, שמתנגד לאחזקות צולבות של גופים פיננסיים ולא מוצא סיבה לאפשר חריגה מהכללים לטובת לאומי.

חזקיהו מבין לאן נושבת הרוח

לאחר שחזקיהו יצר משבר בשבוע שעבר, ואיים כי לא יאריך ללאומי את ההיתר להחזיק במגדל מעבר ל-31 בדצמבר, הוציא מנכ"ל האוצר, ירום אריאב, מכתב לבנק ישראל. אריאב הסביר כי "יימשך הדיון בקידום חקיקה לפיה חברת ביטוח תוחרג מהגדרת קונגלומרט בחוק הבנקאות, וזאת בשים לב לעמדת המפקח על הביטוח המתנגד להצעה זו".

בבנק ישראל נמצאים בתחושה כי משרד האוצר מנהל איתם מאבק כוח, ומאחר שענתבי מתנגד לשינוי החוק, כלל לא ברור אם האוצר יתמוך לבסוף בהצעה. ענתבי הוא כיום מהאנשים החזקים באוצר, ולו השפעה רבה על קבלת ההחלטות. לכן, לאחר שקיבל את עמדת האוצר הרשמית במכתבו של אריאב, החליט חזקיהו כאמור להאריך את ההיתר ללאומי אך להפסיק לפעול לקידום החוק, ולהודיע לבנק כי עליו למכור את מגדל.

לאומי מחזיק כיום ב-9.85% ממניות מגדל, ששווי השוק שלהן הוא 401 מיליון שקל. מניית מגדל נמצאת כעת בשפל, לאחר שירדה 50% מהשיא ושוויה נמוך ב-52% מהערך הגלום (EV) של עתודות ביטוח החיים שלה. במידה שלאומי ייאלץ למכור את אחזקותיו במגדל, הוא יבחר בדרך של חלוקת המניות כדיבידנד בעין לבעלי מניותיו, כך שכל בעל מניות בלאומי יקבל מניות מגדל לפי חלקו היחסי. במקרה זה יחלק לאומי רק 80% מהמניות שברשותו כדיבידנד, כשהיתרה תשמש לצורך גילום מס. חלוקת המניות כדיבידנד מחייבת אישור אסיפה כללית, ותוכל להתבצע לכל המוקדם במחצית פברואר.