יעקב פרי: "אם שוק האג"ח לא יירגע מהפאניקה, צפויות קריסות גם בחברות יציבות וטובות"

גלובס tvיו"ר מזרחי-טפחות אמר היום בכנס התחזיות השנתי של איזי-פורקס: "אצל חלק מהחברות, בייחוד הבינוניות, פיטורים וקיצוצי שכר הם ניצול הזדמנות ולא צורך אמיתי" ; "אני מוכן להודות שהרגולציה היא אחת מהסיבות העיקריות העומדות מאחורי יציבות המערכת הבנקאית בארץ"

יעקב פרי, יו"ר בנק מזרחי-טפחות , אמר היום בכנס התחזיות השנתי של איזי-פורקס, כי "ברק אובמה מתמודד מול אתגר משולב חסר תקדים: הקריסה הכלכלית יחד עם הטרור העולמי, והוא צריך להחליט האם חבילות החילוץ שמלאימות את השוק הפרטי ומנפחות את החוב הלאומי מחזיקות מים או שמן".

פרי ציין כי "אף על פי שהבנקים המרכזיים העבירו כסף לבנקים לא חזר האמון לשווקים. השווקים המפותחים איבדו למעלה מ-90% מערכם".

פרי מעריך כי "בישראל לא יקרה משבר קיצוני כמו בארה"ב, בוודאי לא באותה עוצמה. פה השיטה עובדת אחרת, אנחנו בודקים כושר החזר ולא נותנים מימון רחב. בועת הנדל"ן קרתה אצלנו בשיעורים נמוכים ואין פה זעזוע על המערכת הכלכלית והפיננסית בישראל. כלכלת ישראל יציבה ואנו נמנים עם אלו שיחטפו רק רוח גבית מארה"ב".

פרי הוסיף, כי "בארץ המשבר עדיין בפתח, לא ממש בלב הסערה. אצל חלק מהחברות, בייחוד הבינוניות, פיטורים וקיצוצי שכר הם ניצול הזדמנות ולא צורך אמיתי.
שוק האג"ח בארץ בשל השפעות מאירועי חו"ל, חוסר מזומנים הגיע לתשואות פנומנאליות השוק מגיב בעוצמה שלא חזינו".

"היום אני מאלו שמוכן להסכים לאמירה שהרגולציה היא אחת מהסיבות העיקריות העומדות מאחורי יציבות המערכת הבנקאית בארץ", אמר פרי.

בתחזית לשנה הבאה, צופה פרי כי "2009 לא תהיה קלה, אנחנו נחזור לשיעורי אבטלה גבוהים, אך מערכת ההון בארץ יציבה. הנדל"ן הוא הראשון שיבשר על ההאטה והמיתון.
הרגולציה בארץ, כמו ועדת בכר, גרמה לשוק אשראי חוץ בנקאי, אג"ח לא פועל כמו בנק שמבקש ביטחונות. המערכת החוץ בנקאית תתקשה, ופה קיים סיכון. אם שוק האג"ח לא יירגע מהפאניקה צפויות קריסות גם בחברות יציבות וטובות, ויתגברו המשיכות מקופות הגמל". פרי הוסיף: "התקשורת מלבה את הפאניקה".

על שוק הנדל"ן הדגיש פרי כי "שוק הנדל"ן אינו הומוגני, יש אזורים חזקים וחלשים, נדל"ן מניב עומד בפני מצוקת נכסים, נדל"ן מגורים הוא הלחם השחור, יש פה רמת ביקוש גבוהה וקבועה ופה צפויה בעיה פחות חמורה. בנדל"ן מסחרי הביקוש יקטן. החלק הפגיע ביותר הוא בהשקעות נדל"ן בחו"ל - בייחוד בחלקים הנעשים על אג"ח".

לגבי קופות הגמל והצריכה הפרטית, אמר פרי כי "קופות הגמל יגלשו להאטה בתחום הריאלי ויידרדרו להאטה בצריכה הפרטית. חיינו בתחושת עושר שנעלמת עתה. הצרכן הפרטי יקפיא כל מה שנתפס כמוצר יוקרה, הצרכנים ייכנסו ב-2009 לדפנסיביות, לעצירה. תהיה לזה השפעה דרמטית על התוצר והפיטורים במשק".

פרי סיכם את התחזית לשנה הבאה ואמר כי "ישראל ניצבת בפני תקופה של חולשה. התחזית היא התאוששות מתונה בכלכלה המקומית ב-2010, אך האירועים בחו"ל עשויים לערער תחזית זו".