אמריקן אקספרס קיבלה אישור ראשוני לקבל הלוואה בסך 3.39 מיליארד דולר במסגרת תוכנית החילוץ של ה'פד'

בתמורה למימון, תנפיק מניות בכורה וכתבי אופציה בהיקף השווה לכ-15% מסכום המימון ; בנוסף, תקבל זרוע השירותים הפיננסיים המסחריים, CIT, סיוע ממשלתי של 2.33 מיליארד דולר.

אמריקן אקספרס הודיעה אתמול (ג') כי היא קיבלה ממשרד האוצר האמריקני אישור ראשוני לקבל הלוואה בסך 3.39 מיליארד דולר במסגרת כספי תורנית החילוץ של הפדרל ריזרב, או בשמה המלא - "תוכנית השחרור מנכסים בעייתיים" (Troubled Asset Relief Program, או TARP, ש.ח). בנוסף, תקבל זרוע השירותים הפיננסיים המסחריים, CIT, סיוע ממשלתי של 2.33 מיליארד דולר.

בתמורה למימון, אמריקן אקספרס תנפיק מניות בכורה וכתבי אופציה בהיקף השווה לכ-15% מסכום המימון. החברה אמרה כי מניות הבכורה תשלמנה בחמש השנים הראשונות דיבידנד שנתי של 5%, ובשנים שלאחר מכן - 9%.

נזכיר כי בחודש שעבר הודיעה אמריקן אקספרס שהיא קיבלה אישור להפוך לחברת אחזקות בנקאית, מה שמעניק לה גישה משופרת להון ממשלתי.

אמריקן אקספרס, מנפיקת כרטיסי האשראי הרביעית בגודלה בארה"ב, הציעה יותר אשראי ליותר לקוחות גם כאשר המשבר בשוק הדיור החל בשנה שעברה, וכעת היא משלמת את מחיר המדיניות הזו: עלייה בשיעורי חדלות פירעון כרטיסי האשראי שלה. בנוסף לכך, מקורות המימון המסורתיים שלה התייקרו מאד, כאשר שוקי האג"ח בגיבוי כרטיסי אשראי והשוק הרגיל משותקים למעשה.

המעמד החדש יאפשר לאמריקן אקספרס, חברת כרטיסי האשראי הרביעית בגודלה בארה"ב, ול-CIT, ללוות כספים ישירות מחלון הניכיון של הבנק המרכזי של ארה"ב (פדרל ריזרב).

"אנו שרויים במשבר פיננסי חמור. משרד האוצר והפד גיבשו תוכנית סיוע בחיפזון רב, והם מנסים לתמוך במספר רב של מוסדות פיננסיים, כדי שמוסדות אלה ישרדו את התקופה הקשה", אמר מרשל פרונט, יו"ר פרונט בארנט אסוסיאייטס בשיקגו. הוא הוסיף כי ייתכן שיהיה צורך בצעדים נוספים.

אמריקן אקספרס ו-CIT, שביצעה המרת אג"ח במניות כדי לגייס 1.5 מיליארד דולר ולשנות את מעמדה לזה של חברת אחזקות בנקאית, מסרו כי בתמורה לכספים שיקבלו במסגרת תוכנית TARP הן ימכרו מניות מועדפות ואופציות מניות לאוצר האמריקני.

"אנו ממשיכים להחזיק בדעה ששינוי מעמדה של CIT לחברת אחזקות בנקאית יקדם משמעותית את פלטפורמת המימון של החברה בטווח הארוך", העריך משה אורנבוך, אנליסט בקרדיט סוויס.