האוצר שינה את שיטת ההצמדה במכרזי ממשלה בתחומי התשתיות והבנייה

הפיצוי בגין עליית מחירי התשומות לא יינתן בהתאם למדד תשומות הסלילה או מדד תשומות הבנייה על פי החלטתו של הגוף המזמין, אלא לכל מכרז ייקבע מדד ספציפי לפרויקט בהתאם לכמויות החומרים בהן נעשה שימוש

התאחדות הקבלנים הצליחה להגיע לסיכום עם משרד האוצר והחשב הכללי בנוגע לשיטת ההצמדה במכרזי ממשלה של תשתיות ובנייה, לאחר מחלוקת ארוכה.

לפי הסיכום, הפיצוי בגין עליית מחירי התשומות לא יינתן בהתאם למדד תשומות הסלילה או מדד תשומות הבנייה על פי החלטתו של הגוף המזמין, אלא לכל מכרז ייקבע מדד ספציפי לפרויקט בהתאם לכמויות החומרים בהן נעשה שימוש. המשמעות היא שקבלן שניגש למכרז תשתיתי עתיר ברזל, כמו בניית גשר או מחלף, יקבל פיצוי הולם יותר בגין עליית מחירי הברזל ולא יספוג הפסדים שעלולים לסכן את המשך הפרויקט.

פניית ההתאחדות לאוצר נעשתה בעקבות הפסדים של מאות מיליוני שקלים שנגרמו לקבלנים בעת עליית מחירי הברזל. מנובמבר 2007 ועד יולי 2008 עלה מחיר הברזל בשיעור חד של 125%. הקבלנים טענו כי מדד תשומות הסלילה ומדד תשומות הבנייה אליהם מוצמדים מרבית החוזים לא שיקפו את עליית המחירים וביקשו ליצור שיטת הצמדה אחרת.

ביולי התקיימה פגישה בין הקבלנים לשר האוצר, רוני בר-און ולאחריה הוקם צוות עבודה שכלל את שוקי אורן החשב הכללי באוצר, אבי דור סגן החשכ"ל, רם בלינקוב הממונה על התקציבים באוצר, מנכ"ל התאחדות הקבלנים יוסי גורדון ובכירים אחרים בהתאחדות.

דווקא לאחר קיום הפגישה ועד היום ירד מחיר הברזל בשיעורים של 18%-30% בהתאם לסוגיו השונים. השבוע, נחתם ההסכם עם האוצר שקובע גם את מועדי ההצמדה. בפרויקטים שמשך הביצוע הוא פחות משנה לא תהיה הצמדה, אלא אם המדד הספציפי לפרויקט יעלה בשיעור של למעלה מ-4%, ובפרויקטים שמשך הביצוע מעל שנה תהיה הצמדה אם המדד יעלה מעל 6%. ההסכם יהיה בתוקף שלוש שנים. במסגרת ההסכם התחייבה ההתאחדות להסיר תביעה שהוגשה נגד האוצר בנושא זה. גורדון אמר כי "שיטת ההצמדה החדשה מבטיחה פיצוי הוגן במקרה של עלייה חדה בתשומות הבנייה".