וולוו XC70 - נישה של נישה

הוולוו XC70, גרסת הלייף הסטייל המעוצבת של מכוניות הסטיישן היוקרתיות, היא דוגמה מצוינת לרכב שעשוי להיעלם בקרוב מהנוף המקומי, בגלל רמת מחיר גבוהה וחשש היבואנים ממכוניות נישה ; הוא אומנם לא מיועד לשעשועי כביש, אבל אחיזת הכביש שלו גבוהה ויכולת השטח מפתיעה

שוק הרכב הישראלי ידע בשני העשורים האחרונים הרבה עליות ומורדות, אולם המשבר הנוכחי עתיד להותיר בו צלקות עמוקות ולשנות כללי יסוד בהתנהלותו העסקית בטווח הארוך. דוגמה אחת היא ההתייחסות לתכנון המלאי. עד היום שמרו יבואני הרכב על גישה ליברלית יחסית ביחס להזמנת המלאי, שעיקרה "עדיף להזמין יותר מאשר להיתקע בלי מלאי". לא זו בלבד שהביקוש של חברות הליסינג וההשכרה יצר מצב מתמשך של מחסור בדגמי מפתח, אלא שגם הלקוח הפרטי - ובמיוחד בשוק היוקרה - ידוע כמי שרוצה לקבל את המכונית שלו "מעכשיו לעכשיו". חוסר יכולת להיענות לביקוש פירושו אובדן מכירות.

אבל כיום השוק נמצא בטראומה. אם לא די בקיפאון שמוביל להצטברות מלאי ענק, הרי שאת זה מלבה תקנת מכס חדשה שמחייבת רישום של רכב על שם היבואן אחרי 12 חודשים ממועד ייצורו. במילים אחרות, ברגע שרכב מסוים הוזמן מהיצרן מתחיל שעון החול לפעול. רכב שלא נמכר במסגרת המועד הקצוב, סופג אוטומטית "אובדן יד" ועמו גם ירידת ערך מאסיבית.

Volvo-XC70

התוצאה היא, אם להסתמך על הצהרות היבואנים, שבשנים הבאות אנו עשויים לראות גישה זהירה הרבה יותר ביחס למלאי, וצמצום הייבוא לישראל של דגמי נישה מיוחדים ומרגשים אך קשים למכירה. כל דגם שאינו נופל לקטגוריית המיינסטרים ועלול להיתקע במלאי יותר שנה, יוזמן בכמויות זעירות - אם בכלל. מי שירצה יצטרך לחכות חודשים ולשים מקדמה שמנה. בקיצור, צעד גדול אחורה במודרניזציה של שוק הרכב הישראלי.

Volvo-XC70 וולבו XC70

דוגמה קלאסית לדגם שעלול לשלם את המחיר ולהישאר בעתיד בקטלוג היצרן בחו"ל הוא הוולוו XC70. הרכב הוא "נישה של נישה" - גרסת לייף סטייל מעוצבת עם הנעה כפולה של מכונית סטיישן יוקרתית. לזכותם של מעצבי וולוו ייאמר, שהם הצליחו לטשטש היטב את המוצא ה"סטיישני" הפרקטי של הרכב ולהציב אותו עמוק בטריטוריה של רכבי פנאי אופנתיים. הגחון המוגבה, הפגושים הקשוחים למראה, "מגני הגחון" הכסופים, הגלגלים הגדולים וחיפויי הצד הבולטים מעניקים ל-XC מראה של "ג'יפ נמוך" ומושכים אליו ברחוב הישראלי תשומת לב שמכוניות סטיישן לעולם לא יזכו לה.

תא הנוסעים מחזיר את המכונית לשורשיה, שנעוצים בסדרת ה-S80. עמדת הפיקוד מעוצבת בקווים סקנדינביים נקיים ומאופקים, הקונסול המרכזי "המרחף" עדיין נראה ייחודי וטרם זכה לחיקויים, והנדסת האנוש מתוכננת היטב. למעט מתגי הבקרה הסבוכים של בקרת השיוט, כל המתגים והמנופים בסביבת הנהג גדולים, פשוטים להבנה ולתפעול ומאותרים בחיפוש הראשון.

כמקובל אצל וולוו המושבים מפנקים את הגב ומפחיתים את העומס בנהיגה ממושכת. מרחב הרגליים מאחור טוב יותר מאשר בג'יפונים רבים תודות לבסיס גלגלים באורך 2.81 מ', ואין מחסור גם במרחב לראש ולכתפיים. תא המטען התקני מכיל לא פחות מ-575 ליטר, וקיפול מהיר של המושב האחורי לתוך הרצפה יוצר חלל העמסה שטוח וארוך בנפח של יותר מ-1,600 ליטר. לקחנו את המכונית אל נציגה מובהקת אחרת של הממלכה השוודית בישראל, חנות IKEA בנתניה, ואנחנו מוכנים להישבע שוולוו תכננה את תא המטען של המכונית על-פי המידות המדויקות של הארגזים הארוכים ביותר של הרשת. ואולי היה זה ההיפך?

איכות הייצור והגימור מותירה רושם מכובד למגע ולמראה, וגרסת הפרימיום המפוארת של ה-XC70 מגיעה גם עם ריפוד עור עשיר למגע ולמראה, ועם שילוב צבעים חם שגולש לדיפוני הדלתות ולתא המטען.

Volvo-XC70 וולבו XC70

ללא שמץ של אופי מסעיר

מתחת למכסה המנוע של הגרסה היחידה המיובאת לישראל ממוקם מנוע V6 בנפח 3.2 ליטר של פורד, שאותו פגשנו בעבר ב-S80. זהו מנוע יעיל וחלק למדי, ולמרות שאין לו שמץ מהאופי המסעיר של המנועים המקבילים מבית ב.מ.וו ואאודי, הוא מייצר הספק סביר של 238 כ"ס ומומנט של 32 קג"מ - נתונים שדי בהם כדי להאיץ את הרכב מאפס למאה קמ"ש ב-8.5 שניות. תיבת ההילוכים האוטומטית מגיבה בעצלתיים לפקודות "קיק-דאון", אך לאחר השהיה ראשונית המהירות נצברת בקצב מכובד. זהו רכב שמתאים מאוד לנסיעות ארוכות ומהירות על כבישים בינעירוניים, וההנעה הכפולה מוסיפה לו ביטחון ויציבות בימי סגריר שטופי רוחות וגשם.

התנהגות הכביש דורשת הסתגלות. הכלי אומנם אינו גבוה כמו רכבי כביש-שטח אמיתיים, אבל עם מאסה של 1,730 קילו, שתלויה על מתלים ארוכי מהלך, גלגלים גבוהים וצמיגים רב-שימושיים, ה-XC70 נוטה להפגין התנהגות "ג'יפית" על כבישים מתפתלים, עם נטיית גוף מוחשית, הגה מבודד ותנודות מרכב, שמעודדות את הנהג להפחית מהירות. אחיזת הכביש אומנם גבוהה, אפילו בלי סיוע שלל מערכות הייצוב האלקטרוניות, אבל זה לא רכב לשעשועי כביש.

הבונוס על הוויתורים בסעיף ההתנהגות הוא יכולת ספיגת זעזועים מרשימה של המתלים, למעט נטייה לקופצניות על פסי האטה, ובעיקר - יכולת שטח מפתיעה. כמובן שאף אחד לא ייקח את הכלי לטיפוס על המעלים בנגב או לצליחת ערוצי נחלים מסולעים, אבל יש לו מערכת הנעה כפולה-קבועה, שמפצה במהירות על אובדן אחיזה, מרווח גחון מרשים של 21 ס"מ - יותר מכמה וכמה ג'יפים עירוניים - ויכולת נטרול טובה מהמורות על דרכי עפר משובשות. בקיצור, זהו כלי שיכול לקחת משפחה שוחרת-נוחות עמוק יותר לשטח, ורחוק הרבה יותר מההמון שמצויד במשפחתיות ליסינג חסינות-שטח.

וולוו XC70 בגרסת הבסיס, שכוללת את אבזור הפאר המקובל בפלח, עולה בארץ הקודש 360 אלף שקל. גרסת הפרימיום, שכוללת את כל צעצועי ההיי-טק שבאמתחתה של היצרנית כמו בקרת שיוט מונחית רדאר, התרעה ובלימה אוטומטית למקרי חירום, מערכת קול פרימיום ועוד, תעלה עוד 30 אלף שקל. אין ספק, שה-XC70 היא אחת המכוניות השימושיות והמגוונות ביותר מבין מכוניות הסאלון-מנהלים היוקרתיות, אך ברמת המחיר הזו ובהתחשב בחרדה הנוכחית של היבואנים מפני מכוניות נישה עם קצב מכירות איטי, מובטח לרוכש הכלי שהוא ימשיך ליהנות בשנים הקרובות ממבטי-כביש ששמורים למכוניות נדירות ובלתי מוכרות. *

מתחרות

סובארו "אאוטבק"

רכב מגודל, מפואר וחזק עם מערכת הנעה כפולה-קבועה מתוחכמת, מרווח גחון מכובד וכושר עבירות מפתיע בשטחים משובשים. הדגם הבכיר מצויד במנוע 3 ליטר בהספק 245 כ"ס ובמערכת לתכנות תגובת תיבת ההילוכים והמנוע, ולמרות שאינו מרווח כמו הוולוו הוא מציע שילוב מאוזן בין נוחות נסיעה להתנהגות כביש. הדגם המפואר עולה 245 אלף שקל. מפגין אמינות מופלגת ושמירת ערך סולידית

סקודה אוקטביה "סקאוט"

הנציגה העממית של קבוצת פולקסווגן בפלח מגיעה דווקא מבית המותג סקודה ומבוססת על האוקטביה סטיישן, בתוספת כמה ס"מ לאורך, לגובה ולרוחב. לרכב מרווח גחון, שגבוה ב-13 מ"מ לעומת הסטיישן הרגילה, עיצוב קשוח יותר ומערכת הנעה כפולה-קבועה מטיפוס "האלדקס", עם יכולת העברה של המומנט בין הגלגלים בהתאם לאחיזה. עד כה לא יובאה בשל היעדר תיבה אוטומטית, אולם זו צפויה להצטרף בעתיד הלא רחוק

אאודי ALLROAD

לדור הקודם של הסטיישן-שטח המפוארת של אאודי היתה נוכחות קצרה ומוצלחת בישראל, אולם הדור החדש, שמבוסס על ה-A6 סטיישן החדשה, לא מיובא לארץ פרט להזמנות מיוחדות. זהו כלי מגודל ומרווח באורך של 4.93 מ' וברוחב 1.86 מ', שמצויד במערכת הנעה כפולה מטיפוס קוואטרו, מרווח גחון משתנה והרבה מאוד אלקטרוניקה מתוחכמת. אופציות ההנעה מתחילות במנוע 2 ליטר טורבו בהספק 170 כ"ס, ומגיעות עד V8 בריא בהספק 350 כ"ס עם כמה אופציות דיזל באמצע