שלום גאידמק?

שנאו אותו ואהבו אותו. צחקו עליו והתלקקו לו. גיחכו מאחורי גבו והשתחוו בפניו

לפני שבוע המריא ארקדי אלכסנדרוביץ' גאידמק (56) ומאז נעלמו עקבותיו. אריה בר-לב יצא כדין, כחוק, בקומה נמוכה אך זקופה. את הפה הגדול הקטלני והרודף של השלטון השתיק ב-2.5 מיליון דולר ערבות ושעבוד נכסים. אפשר שישוב אגרסיבי, יהיר, רועש, כועס, נדיב, בועט, רוגש, מפסיד ומתחכם מתמיד. אפשר שנפרדנו, בלי חיבוק ונשיקה, מעוד מטאוריט שזרח וסער כאן עד שנגמר. שלום אני נוסע, אני לא רוצה שתלוו אותי הלאה, לא שיש לי אשליות בקשר למוסקבה, מוסקבה לא מחכה לי, גם שם אהיה לבד.

עם פספורט רוסי, קנדי, צרפתי, ישראלי, אולי עוד, קשרים וחשבונות באירופה, אפריקה, צפון אמריקה והמזרח התיכון אתם כולכם יכולים לקפוץ לי. אוליגרך, טייקון, עני, עשיר, פשע פלילי, נמלט או צדיק הדור, היה ארקדי שלנו וגם נשאר יהודי נודד. והוא בכלל חושב שהוא ריצ'רד דרייפוס המודרני ועוד יממן את "אני מאשים...".

כמה רעש, מהומות ורגשות יצר פה האיש הזה. מלך ישראל, מאפיונר מציל נשמות, הרמאי הכי גדול, התורם הכי גדול, מניפולטור פוליטי, או צדיק הדור, גאון עסקי ואיש עסקים כושל חסר מזל ושכל, ידיד ואויב, מנהל כדורגל מבריק וכישלון טוטלי. ראש הממשלה הבא או סתם פליליסט שבורח מהמשטרה. שנאו אותו ואהבו אותו. צחקו עליו והתלקקו לו. גיחכו מאחורי גבו והתבטלו, השתחוו בפניו.

לא פיצח את הקוד

הוא היה ונשאר תעלומה.

בדיוק לפני שמונה שנים, דצמבר 2000, נודע כי אחד, בשם גאידנק (כך קראו לו אז) - "איש עסקים יהודי צרפתי בעל אזרחות ישראלית, שפועל בתחומי הנדל"ן התשתיות נכסים מניבים ומלונאות באירופה ומדינות חבר העמים" - נכנס כשותפו של לב לבייב באפריקה ישראל. "גאידנק" דנן רכש חבילה של קצת פחות מ-10% ממניות אפריקה, ואחרי כשנה וחצי מכר לו אותה חזרה, ברווח יפה. לימים נרמזנו שהשניים היו פעם שותפים גדולים שגרפו הון עצום ורב מעסקי יהלומים, או נשק באוגנדה, ואולי לא, והסתכסכו קשות. כה קשות עד שרק שניהם יודעים על מה ושניהם שותקים.

תוך ימים למדנו שמדובר ב"איש עסקים, החשוד במעורבות בפרשת שוחד וסחר בנשק המסעירה את צרפת... בין היתר עצרו שלטונות צרפת את ז'אן כריסטוף מיטראן, בנו של הנשיא הצרפתי המנוח, בחשד שקיבל שוחד מסוחרי נשק..." .

מאז הכול היסטוריה.

שמנו עליו עין כי אנחנו לא כל כך אוהבים זרים, בטח לא אוליגרכים רוסים, אז מה אם הוא בכלל עלה לארץ כשהיה בן 20 והתחיל כימאי בצים? ואז נפל שמו כפרי בשל לידי "השלטונות" בפרשת חקירת הלבנת ההון בסניף הירקון. חמש שנים של חקירה, בכל כמה שבועות יוצא "בכיר" עלום שם ומודיע שהנה הנה מוגש כתב אישום. אבל כלום.

גאידמק הבוטה לא ידע להשאיר את החקירות וההאשמות בצד. הוא חשב שפיצח את הקוד הגנטי של הישראלים. תן לנו כסף, שיפודים והופעות חינם, תהיה סלבריטאי, שים בכדורגל, בפוליטיקה, תכניס לשלטונות, תרים ראש מול המשטרה והפרקליטות, אל תשכח את הכסף - ואנחנו שלך. באש ובמים. רק שארקדי שלנו לא התעמק ולא גילה עוד גן: אנחנו אוהבים לקחת אבל לא אוהבים שיזכירו לנו את זה כל יום. הוא גם לא תפס את הכרומוזום הלאומי: אנחנו יודעים להרים לרמה של אל, בכל פעם מישהו אחר, ואחר כך לכתוש אותו לאפר ועפר. *

stella-k@globes.co.il