במסחר בין הבנקים עבר הדולר להחלשות: יורד ב-0.42% ל-3.856 ש'

האירו עולה ב-0.08% ל-5.424 שקלים ובסיכום שבועי הוסיף לערכו ; Prico: אי הוודאות תתמוך בהתייצבות הדולר מעל לרמה של 3.6 שקלים ; אתמול והיום לא יפורסמו שערים יציגים לאירו ולדולר בשל חופשת חג המולד בחו"ל

במסחר במט"ח בזירה המקומית נחלש הדולר בשער של כ-0.2% מול השקל כשלעומתו, האירו מתחזק במעט יותר מ-0.3% ורושם בזאת את היום החמישי ברציפות שהוא מתחזק מול השקל.

אתמול והיום לא יפורסמו שערים יציגים לאירו ולדולר בשל חופשת חג המולד בחו"ל.

מגמת המסחר בזירה המקומית תואמת לזירת המט"ח העולמית שבה נסחר האירו בהתחזקות קלה של כ-0.2% מול הדולר ברמה של 1.4075 דולר לאירו.

על פי רוב ההערכות בשוק ההון נגיד בנק ישראל, סטנלי פישר, צפוי להחליט בשבוע הבא על הפחתה חדה בריבית, שתנוע בין 0.75% ל-1%, ותוריד את הריבית במשק מ-2.5% עתה ל-1.5%-1.75%. אם הנגיד יישמע לקולות השוק ולאיתותי המשק זו תהיה ההפחתה החדה ביותר שביצע פישר מאז כניסתו לתפקיד, בשנת 2005.

נראה כי לפישר יש את כל הסיבות לבצע את המהלך ההיסטורי שלו. מדד נובמבר, שירד ב-0.6% וקיצץ את האינפלציה בראייה שנתית באחוז שלם בבת אחת, היה רק הפתיח.

הציפיות לאינפלציה ב-12 החודשים הקרובים הגיעו בחודש האחרון לרמה שלילית - קרי, השוק צופה דפלציה קשה עקב הירידה בביקושים, הן הפנימיים (צריכה פרטית) והן מחו''ל (יצוא), כתוצאה מהמשבר הכלכלי הגלובלי ומהעצמת "אפקט הרכוש" (ירידה בערך הנכסים הפיננסיים של הציבור).

פישר כבר אמר בשבוע שעבר לתקשורת הזרה כי הוא "יעשה הכול כדי להילחם בדפלציה" ובמשפט אחד הדף את האינפלציה אל דפי ההיסטוריה והציב בפני בנק ישראל אויב חדש, שנלחמים בו רק דרך הפחתות ריבית.

פישר לא יוכל להתעלם ממעשיו של תלמידו ועמיתו, נגיד הפד האמריקני בן ברננקי, שטרף את כל הקלפים כאשר הפחית את הריבית ב-0.75%-1% ודחף את הריבית האמריקנית לרמה אפסית. בלי להתכוון לכך, ברננקי יהיה אחראי גם על הפחתה בריבית בישראל.

במסחר בין הבנקים נחלש הדולר ב-0.42% ל-3.8567 שקלים, האירו עולה ב-0.07% ל-5.4239 שקלים.

אתמול והיום לא יפורסמו שערים יציגים בשל חופשת חג המולד, ביום רביעי שערו היציג של הדולר עלה ב-0.991% ל-3.873 שקלים לדולר. שערו של האירו עלה ב-1.003% ל-5.4199 שקלים לאירו. בסיכום שבועי\נכון ליום רביעי, התחזק הדולר ב-3.66% והאירו רשם התחזקות של 2.72% מול השקל.

בסקירות סוף השבוע של הבנקים התייחסו להורדת הריבית של פישר בשבוע הבא. בבנק פועלים אמרו כי הפעילים בשוק המט"ח צופים להורדה אגרסיבית של הריבית. במזרחי-טפחות ולאומי, הגדילו לעשות ופרסמו כי הם חוזים כי הנגיד פישר יוריד את הריבית ב-0.5%, שיעור הורדה סולידי לעומת הערכות בשוק ההון להורדה חדה יותר בעקבות פעולתו של נגיד ה'פד' ברננקי שהוריד את הריבית בארה"ב לשיעור של בין 0.25% ל-0%. פער הריביות שיישמר על כ-1.75% בעקבות הפחתה של 0.5% עשוי להמשיך ולספק תמיכה לשקל על פי כלכלני לאומי.

Prico: אי הוודאות תתמוך בהתייצבות הדולר מעל לרמה של 3.6 שקלים

הציפייה להפחתת ריבית משמעותית מצד בנק ישראל כבר בטווח הקרוב ולצידה הכרזתו של בנק ישראל לפיה יעשה כל שביכולתו במטרה להימנע מגלישה לדיפלציה נתמכים בנתוני המאקרו המתפרסמים בארץ ובעולם.

תיקון השערים שחל בשבוע שחלף בזירת המט"ח עם התחזקות המטבעות המובילים אל מול הדולר ובכללם התחזקות השקל, ובסוף השבוע תיקון השערים מלמדים במעט על הצפוי בחודשים הקרובים. להערכתנו השוק עתיד לנוע בתחום שערים רחב ולהיות שוק תזזיתי.

אי הוודאות בזירה הביטחונית לצד החשש כי משקיעים זרים עשויים להקטין אחזקתם בזירה המקומית, כמו גם המשך הביקושים מצד בנק ישראל עשויים להמשיך ולתמוך בהתייצבות הדולר מעל לרמת 3.6 ולתמוך בתנועה מחודשת לעבר רמת 3.84 ואף יותר, אולם בראייה לטווח ארוך להערכתנו לשקל פוטנציאל התחזקות מרשים.

הפחתת ריבית בשיעור של 1% עשויה לסייע ליישום מהיר של מדיניות בנק ישראל ולתרום לפיחות השקל לעבר רמות הקיצון כמו גם לסייע לסקטור העסקי ולשוק ההון. לתשומת ליבכם, היציאה לחופשת החגים הנוצרים מקטינה מספר ימי מסחר, כאשר בתקופה זו של מיעוט פעילים בשוק והיעדר רצון לפתוח "חזיתות חדשות" עשוי רף הרגישות לעלות, והשוק עשוי להגיב בעצבנות רבה לאירועים החריגים גם כשאלו נעשים בהיקפי מסחר נמוכים יחסית.