פרופ' נוריאל רוביני ל"בלומברג": "שוק המניות האמריקני עשוי לרדת בעוד 15%-20% מרמתו הנוכחית"

הכלכלן שצפה את המשבר הפיננסי הנוכחי כבר ב-2006: "לא אתפלא אם יחתכו את הריבית בבריטניה ל-1%-0%" ; ג'ים אוניל, הכלכלן הראשי של גולדמן זאקס: "לקנות תעודות סל של כ-20 אג"ח קונצרניות בעלות שם ברחבי העולם עשוי להיות מאוד אטרקטיבי"

בראיון לערוץ הטלוויזיה העסקי של סוכנות הידיעות "בלומברג", אמר נוריאל רוביני, פרופסור לכלכלה בביה"ס למינהל עסקים באוניברסיטת NYU ויו"ר חברת הייעוץ RGE מוניטור, כי "2009 תהיה גרועה למדי כי ארה"ב, קנדה, יפן ואירופה לא יחוו צמיחה עד 2010". הפרופסור, שנודע כמי שצפה את המשבר הפיננסי הנוכחי כבר ב-2006, מעריך כי בשנה הבאה צפוי שפל (depression) עולמי.

"אנחנו כבר שם", ענה רוביני לשאלת המראיין האם ב-2009 ה'פד', הבנק המרכזי האמריקני, צריך להתרכז ב"הקלות כמותיות", מה שמתייחס לצעדים כמו רכישות אג"ח בשוק הפתוח על-ידי הבנק המרכזי. "גם טרם הורדת הריבית קרוב ל-0 מאמצע דצמבר בארה"ב, שהתה הריבית בפועל מתחת ל-1%. ברגע שאתה בסיטואציה כזו - במלכודת נזילות - עליך לעשות דברים אחרים, כמו להציף את השוק בנזילות: לרכוש אג"ח ממשלתיות לטווח ארוך או אג"ח המגובות משכנתאות שנערבו על-ידי סוכנויות מימון המשכנתאות הלאומיות".

במצב של מלכודת נזילות הלקוח הסולידי ביותר בבנק אמור לקבל על הפק"מ שלו ריבית אפסית, ואף עשוי לא לקבל ריבית כלל, בסכומי הפקדה נמוכים או לתקופות קצרות. מעבר לים, החשש בארה"ב הוא שהלקוח יעדיף גם לא להפקיד בבנק, בשל החשש שהבנק יקרוס והיעדר התשואה. מכאן, שלבנק אין את הכספים הדרושים כדי לגלגל כהלוואה ללקוחות.

ג'ים אוניל, הכלכלן הראשי של בנק ההשקעות גולדמן זאקס שהתארח אף הוא באולפן, ציין כי "ברננקי הוא מומחה באיך להימנע מדיפלציה". לדבריו, "בשבועות האחרונים הוא פעל רבות. ברגע שאנשים התחלו לרמוז שהוא צריך לעשות מעשה, הוא קם ופעל". עוד סבור אוניל, כי המדיניות המוניטרית מרוסנת במידה רבה בידי בנקים - כיוון שהם לא מגלגלים הלאה את האשראי הזול הניתן להם.

אוניל ציין כי "כלכלת אירופה עקרונית חלשה כמו זו של ארה"ב", מה שלובה על-ידי דבריו של רוביני, שציין ש"הם צריכים להתעורר, באירופה. הם מורידים ריבית מעט מידי ומאוחר מידי. זה מתחיל להיות חמור. גם התגובה הפיסקאלית שלהם מתונה מזו של ארה"ב. חלק מהמדינות שם בבעיות פיסקאלית ולא יכולים להציע תוכנית פיסקאלית בהיקף גדול, לעומת מדינות כמו גרמניה".

בהתיחס לשוק הסחורות, ציין רוביני כי "אני דובי על שוק הסחורות בחלקה הראשון של 2009". לעומתו, אמר אוניל כי "אני לא חושב שהסחורות ירדו עוד הרבה והמליץ לצופים להזרים פקודת מכירה לחוזים על הנפט לכשיגיעו ל-67.97 דולר לחבית. "הכל תלוי בחוזקתו של הדולר, שאני חשוב שיירד, כפועל יוצא ישיר של הדפסת הכסף באמצעות ה'פד'. מכאן, שהזהב ימשיך את התחזקותו".

גם רוביני סבור שהמטבע האמריקני צפוי להיחלש בטווח הקצר "לאור ההקלה המוניטרית והגרעון הפיסקאלי". אוניל ציין כי "לליש"ט הייתה שנה נוראית מול הדולר האמריקני ומול האירו. בפעם הראשונה מזה 20 שנה הלירה נראית זולה". לגבי כמה זולה היא עוד הולכת להיות, אמר רוביני: "התחזית תלויה בכמה חמורה תהיה ההתכווצות הכלכלית בבריטניה, כמה חמור מצבו של שוק הדיור ובכמה יחתכו שם את הריבית. אני לא אתפלא אם יחתכו את הריבית שם ל-1% עד 0%".

לסיכום, בנוגע לשאלה לגבי אפיקי השקעה מומלצים ב-2009, הפנה אוניל את המלצתו לעבר המדד המשולב של בורסת שנחאי. "במניות החברות המקומיות תחול התאוששות", ציין. כמו כן, העריך כי "לקנות תעודות סל של כ-20 אג"ח קונצרניות בעלות שם ברחבי העולם עשוי להיות מאוד אטרקטיבי". גם רוביני מסכים: "המרווחים בשוק האגח הקונרצני צריכים להצטצמם", אך הוא עדיין דובי על שוק המניות האמריקני: "שוק המניות עוד עשוי לרדת בעוד 15%-20% מרמתו הנוכחית".