דם העזתים על ראש מחזיקי גלעד

טוב שנכנסו לעזה, ועכשיו אסור להפסיק את ההתקפה עד שיוחזר החייל השבוי

הפעולה בעזה שהתחילה הבוקר (שבת) היתה הכרחית. אפשר לומר שהחמאס, בהפגזותיו, ממש התחנן לקבל אותה. במידה רבה נוהגים ארגוני הטרור בכללותם כמו ילדים המבקשים לבדוק את גבולות האפשר. אז היום הועבר להם המסר שהם עברו את הגבול.

חבל שהמסר הזה כרוך בכל כך הרבה קורבנות אדם, אבל דמם של העזתים הוא על ראש מנהיגיהם. לפעמים נראה שאנחנו מצטערים על הקורבנות הפלשתינים יותר מאשר המנהיגות שלהם.

השאלה המתבקשת עכשיו, היא, כמובן: מה הלאה? בסדר, הפצצנו, הפגזנו, הרגנו מה יוצא מזה? אז קודם כל, הפעולה מבהירה שאנחנו לא סמרטוטים, שגם לנו יש גבולות. אסור לזלזל במשמעות הזו, בסופו של יום היא תחסוך חיי אדם בשני הצדדים.

שכן, כל עוד הפלשתינים מאמינים שהם יכולים להרוג בנו ללא תגובה, הם ימשיכו בכך. והדבר הזה יוביל, חייב להוביל, לעימות שככל שהוא נדחה, כך יהיה קשה ואכזרי יותר. אולי גם כך הפעולה נדחתה זמן רב מדי, אבל אין טעם לחטט בכך.

התשובה שלי ל"מה עכשיו" - פשוטה: החזרת גלעד שליט. או, במלים אחרות: לא מפסיקים בלי שליט. למה? כי שליט כבר מזמן אינו רק החייל החטוף. שליט הפך להיות סמל בשני צדדים. בצדו האחד הוא מסמל את חולשתנו האומללה, את השלמתנו עם החזקתו של חייל חטוף; בצדו השני הוא מסמל, עבור הפלשתינים, את יכולתם לגרום לנו לרדת על ברכינו, לגרור אותנו למצב של חוסר אונים.

מן הטעם הזה הרבה יותר קל לחמאס ולשותפיו להפסיק את הירי שלהם בדרום, מאשר להחזיר את שליט. מבחינתם החזרת החייל החטוף מהווה סוג של הפגנת חולשה, אפילו כניעה.

שלא להזכיר ששליט הוא נכס חשוב עבורם, שהפרידה ממנו קשה מאד מבחינה אנסטרטגית וטקטית. אלה מה? מכל אותן סיבות, בתוספת הסיבות האנושיות החזרת שליט חיונית לנו. רק אם נראה את שליט אצלנו נדע אנחנו, וידע העולם, ויידעו גם הפלשתינים שישראל לא איבדה את אמונתה בעצמה וכוחה, כפי שהיה נדמה בשנים האחרונות. ללא שליט נפגין שוב את חדלוננו. במלים אחרות: טוב שהפעולה התחילה, בתנאי שהיא לא תופסק ללא שליט.

שתי הערות באותו ענין:

  1. האם מותר לתת לממשלה את הקרדיט, לאחר שספגה על כך הרבה ביקורת, שהעברת המזון לעזה ביום ששי היתה כדי לבלבל את האויב?
  2. לא בטוח שהיה נכון ששרת החוץ לבני תקיים פגישה עם מובאראק ערב הפעולה. הפגישה הזאת חשפה את הנשיא המצרי להאשמות בעולם הערבי שהתקיפה תואמה אתו. לא חושב שזה באינטרס שלנו להעמיד את הנשיא המצרי במצב כזה.