הצלחה לבנק לאומי: בנק ישראל התיר לו להחזיק באמצעי השליטה במגדל עד לסוף אפריל 2009

זאת, במקום עד ל-31 בדצמבר 2008 ובכפוף לכך שהבנק יעביר עד ל-1 בינואר 2009 את הפעלת זכויותיו בקשר עם אמצעי השליטה במגדל לידי נאמן

בנק ישראל הודיע לבנק לאומי בסוף השבוע האחרון כי יוכל להחזיק באמצעי שליטה במגדל אחזקות ביטוח (9.85%), עד ל-30 באפריל 2009, במקום עד ל-31 בדצמבר 2008, וזאת בכפוף לכך שהבנק יעביר עד ל-1 בינואר 2009, את הפעלת זכויותיו בקשר עם אמצעי השליטה במגדל לידי נאמן, למעט הזכות לקבל דיבידנדים ולמעט הזכות להעביר את אמצעי השליטה לצד שלישי זכויות אשר ישארו בידי הבנק.

עוד הודיע בנק ישראל ללאומי, כי במידה שלא יחדל מלהחזיק באמצעי השליטה במגדל עד לסוף אפריל 2009, יהיה על הנאמן למכור את אמצעי השליטה במגדל לצד שלישי עד לסוף אוגוסט 2009.

נזכיר כי כיום מוגדרת מגדל כקונגלומרט, ולכן על-פי הנחיות בנק ישראל על לאומי למכור את אחזקותיו בה עד ה-31 בדצמבר. בנק לאומי שקל להגיש תביעה כנגד בנק ישראל ומשרד האוצר, בסוגיית הגדרת חברת הביטוח מגדל, כתאגיד אחזקה ריאלי (קונגלומרט). פנייה לערכאות כנגד רגולטור היא צעד תקדימי ולא מקובל במערכת הבנקאית, בייחוד כשאחד מהמשיבים לתביעה הוא משרד האוצר. כידוע, מדינת ישראל היא הבעלים של לאומי. לאומי, שקל לבקש מבית המשפט המחוזי בתל-אביב צו ביניים שיקבע כי פרשנות הבנק לחוק הבנקאות, בדבר המונח קונגלומרט, היא הנכונה.

עמדת לאומי היתה שמגדל כחברת ביטוח היא תאגיד אחזקה פיננסי ולא ריאלי, ולכן הוא רשאי להמשיך ולהחזיק עד 10% ממניותיה. המפקח על הבנקים בבנק ישראל קיבל בעבר את עמדת בנק לאומי כי מגדל היא תאגיד פיננסי, ואף הגיש תזכיר לתיקון חוק הבנקאות בהתאמה, אך משרד האוצר מעכב את קידום החקיקה.