יו"ר הבורסה: "נכווינו עם חברות הדירוג. התברר שלחברות הדירוג אין מושג מה הן עושות - כל הדירוגים לא שווים"

גלובס tv שאול (סם) ברונפלד: "ניתן לכנות את 2008 כ'שנת החלב שנשפך' - אומנם נשפך הרבה חלב, אבל לא בוכים יותר מידי על חלב שנשפך" ; על ההחלטה להעלות את שכר הבכירים: "אני מודה. העיתוי היה שגוי"

"במשך 12 חודשים מחירי המניות החופשיות ירדו ב-90% ב-1983. נדמה לי שלשנת 2008 אפשר יהיה לכנות כ'שנת החלב שנשפך' - אומנם נשפך הרבה חלב, אבל לא בוכים יותר מידי על חלב שנשפך", כך אומר היום שאול (סם) ברונפלד, יו"ר הבורסה לניירות ערך בתל-אביב.

במסגרת מסיבת עיתונאים שהתקיימה באחד העם, אמר ברונפלד כי ב-1983 הבורסה נסגרה כפועל יוצא של החלטת ממשלה ולא של מועצת המנהלים של הבורסה. לדבריו, שר האוצר רוני בר-און לא ביקש לשקול את האפשרות לסגור את הבורסה וגיבוי דומה הם קיבלו מנגיד בנק ישראל, הפרופ' סטנלי פישר, ומיו"ר הרשות לני"ע, זוהר גושן.

"נכווינו עם חברות הדירוג. התברר שלחברות הדירוג אין מושג מה הן עושות - כל הדירוגים לא שווים", אמר. "אנחנו כאזרחים צריכים להיות אחראים לגורלנו", הוסיף. "מקומן של חברות הדירוג רלבנטי היום יותר מתמיד שכן רק הכלי הדירוגי מסוגל להגיב לתרחישים החריפים של השווקים ולאותת בדוחות הדירוג על אפשרות לשינויי כיוון".

על הדברים הללו הגיב עמוס ספיר, יו"ר S&P מעלות, באומרו כי "לא יעלה על הדעת שיו"ר של גוף המייצג שוק חכם ומשוכלל שיש לו אחריות כלפי משקיעים ומנפיקים, יכפיש גופי דירוג המאפשרים למשקיעים להעריך הסתברות לחדלות פירעון ואיכויות אשראי".

"מסיבת העיתונאים הזו באה לסכם את 2008. מה שמעניין אותך ומה שמסקרן אתכם מתייחס ל-2007 - זה היסטוריה. בואו נשאיר את זה בצד", התייחס לשאלת "גלובס" מדוע הועלה שכר הבכירים בבורסה ביום חמישי שעבר. "אני מודה. העיתוי היה שגוי, אז אף אחד לא היה מטיל ספק בכך. לצערנו, אז היינו בעיצומו של סכסוך עבודה קשה".

מנכ"ל הבורסה, אסתר לבנון, אמרה ש"אפשר בפחות מ-35 מיליון שקל להפיל את הבורסה", בהתייחסה לפקודה של תעודת הסל של אקסלנס, בפעולת מכירה שלה לצורך איזון יומי לקראת סיום המסחר הביאה לירידה בשיעור 11% לפני כחודש. "בכל העולם הבורסות מחשבות את שיעורי השינוי לפי העסקה האחרונה. ועם זאת, אני מקווה שמדובר היה רק בשיקול דעת מוטעה בעצם העברת ההוראה". "אנחנו מקווים שתעודות עם איזון יומי יעברו מן העולם", הוסיפה.

באשר לבחינת הכללים בנוגע למנתקי הזרם מתייחסת לבנון באומרה כי "אנו בוחנים האם צריך לתת לסוחר בבית ההשקעות לקבוע עד כמה יושהה המסחר בבורסה. בכל מקרה, אנחנו מקווים לא לשפוך את התינוק עם המים".

על האפשרות למכירת חסר של ניירות עצמם, ולא באמצעות מכשירים פיננסיים כדוגמת תעודות סל: "יש שורט במדינת ישראל. הוא לא מפותח כמו בחו"ל. המגבלות הן שהסחורה מרוכזת במספר מצומצם של גופים. אחת לשבוע מדווחת הבורסה על מצבת השורטים. הבורסה מנסה לא להכנס לתחומים שמישהו אחר יכול לעשות אותם טוב יותר".

"ברור שיש בעיה עם מדדי התל-בונד הנוכחיים אבל יש שאלה מעמיקה השואלת מהו שווי נכסי הבסיס", ענתה לבנון לשאלת "גלובס" האם הבורסה מתכוונת להשיק מדדי תל בונד על פי מח"מ ודירוג אגרות החוב. בשיחה עם "גלובס" אמר ברנפלד כי קיימת בעיה להתאים את מדדי התל בונד - וגם להשיק עליהם CDS (חוזי החלף עתידיים המגנים בפני חדלות פירעון), כיוון שקיים מחסור בסדרות אג"ח גדולות ואחידות מבחינת הטווח לפדיון והדירוג.